یکشنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۶
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۹۴۱۷۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس شیرینی و شکلات

تعلل دولت در تعیین قیمت شکر؛ سودی به جیب دلالان واردات

صنعت قند و شکر که نیاز اساسی کشور می باشد نه تنها به سمت خودکفایی نمی رود بلکه با عدم تصمیم گیری به موقع و صحیح مسئولان ذیربط در حال تعطیلی کارخانجات و ایجاد بیکاری و عدم کشت محصول چغندر قند است.

علی رغم دستور اکید رهبر معظم انقلاب در سال جاری در خصوص توجه ویژه به تولید و دستور ایشان به دستگاه ها و نهادهای اجرایی مبتی بر کمک و همکاری به تولیدکنندگان و استفاده ویژه از کل ظرفیت کشور برای تولید داخل متاسفانه نه تنها به این موضوعات توجهی نمی شود بلکه با برخی از اقدامات ضربه بسزایی به تولیدکنندگان کشور وارد می شود.
در صنعت قند و شکر که نیاز اساسی کشور می باشد و هر ساله حجم زیادی شکر از خارج کشور وارد می شود این صنعت نه تنها به سمت خودکفایی نمی رود بلکه با عدم تصمیم گیری به موقع و صحیح مسئولان ذیربط در حال تعطیلی کارخانجات و ایجاد بیکاری و عدم کشت محصول چغندر قند است.
در سال جاری قیمت مصوب خرید چغندر قند با رشد بیش از 51 درصدی روبرو شده است. این در حالی است که هزینه های انرژی با افزایش قابل ملاحظه ای روبرو شده است. مطالبه حق آبه از آب منطقه ای با افزایش بیش از 1000 درصد، افزایش هزینه های دستمزد، افزایش بی رویه هزینه های مربوط به خرید تجهیزات برای تعمیرات کارخانجات قند و شکر بخشی ازمشکلات تولیدکنندگان این صنعت است.
نکته قابل تامل این است که در حالی که بیش از 40 روز از شروع فرآیند خرید محصول چغندر قند از کشاورزان کشت پاییزه می گذرد تاکنون قیمت مصوب فروش شکر توسط متولیان امر اعلام نشده است و در صورتی که کارخانجات محصول خود را به قیمت سال گذشته به فروش برسانند با زیان قابل توجه روبرو می شوند و در صورت عدم فروش محصول منابع لازم برای پرداخت مطالبات کشاورزان که زحمت زیادی برای کشت محصول خود نمودند وجود نخواهد داشت.
این در حالی است که در حال حاضر حجم بسیار زیادی از شکر خام وارداتی که توسط تاجران به کشور وارد شده است موجود بوده و در حال حاضر با قیمت بالای 6500 تومان به فروش می رسد.
نکته قابل توجه دیگر از مشکلات کارخانجات تولید قند و شکر عدم پرداخت مطالبات سنواتی از دولت بابت یارانه تعلق گرفته می باشد که چندین سال است که بی نتیجه باقی مانده است.
* علی حسینی/ مدیرعامل قند بیستون
 
(یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹) ۱۴:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها