یکشنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۴۱۶۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

سامانه بازارگاه جوابگوی نیاز مرغداران نیست؛ قیمت واقعی هر کیلو تخم مرغ ۱۱ هزار تومان

نبی پور گفت: میزان نهاده‌هایی که در سامانه بازارگاه عرضه می‌شود، جوابگوی نیاز مرغداران نیست.

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به اینکه قیمت تخم مرغ کماکان کمتر از نرخ مصوب در حال انجام است، اظهار کرد: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۶ هزار و ۹۰۰ تا ۷ هزار تومان، معادل شانه‌ای ۱۴ هزار تومان است.
او قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ در سال گذشته را ۷ هزار و ۷۴۰ تومان اعلام کرد و افزود: عرضه با نرخ فعلی بیانگر زیان ۷۴۰ تومانی مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ است، اما در واقعیت قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ به سبب افزایش هزینه‌های تولید به ۱۱ هزار تومان می‌رسد.
نبی پور درباره آینده بازار تخم مرغ بیان کرد: با وجود افزایش هزینه‌های تولید پیش‌بینی می‌شد که با پایان ماه مبارک رمضان، روند قیمت تخم مرغ افزایشی باشد، اما به سبب کاهش قدرت خرید خانوار بعید است که قیمت تخم مرغ به نرخ تمام شده تولید برسد.
بازار نهاده‌های دامی همچنان اسفناک است
این مقام مسئول با بیان اینکه بازار نهاده‌های دامی همچنان اسفناک است، گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد نهاده‌ها از بازار آزاد و حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد با نرخ مصوب دولتی تامین می‌شود که این امر در قیمت تمام شده تولید تاثیر به سزایی دارد.
به گفته او، قیمت کنونی ذرت در بازار آزاد نسبت به نرخ مصوب ۱۰۰ درصد و کنجاله سویا ۱۸۰ درصد بالاتر است.
نبی پور تولید روزانه تخم مرغ را ۲ هزار و ۹۰۰ تا ۳ هزار تن اعلام کرد و گفت: با احتساب مصرف داخل ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن از این میزان مازاد بر نیاز کشور است.
او در واکنش به اظهارات مسئولان وزارت جهاد مبنی بر اینکه عرضه نهاده‌های دامی خارج از سامانه بازارگاه قاچاق است، اظهار کرد: میزان نهاده‌هایی که در سامانه بازارگاه عرضه می‌شود، جوابگوی نیاز مرغداران نیست و آن‌ها برای جلوگیری از گرسنگی و تلف شدن مرغ‌ها چاره‌ای جز تامین نیاز خود از بازار آزاد ندارند.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار ادامه داد: برای یک واحد که حدود ۴۵ هزار قطعه مرغ دارد، در هر ماه ۵۵ تن نهاده مورد نیاز است که دولت ٢٧ تن آن را تحت عنوان سهمیه تأمین در اختیار مرغدار قرار می‌دهد.
این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه سامانه بازارگاه، محلی برای جولان دلالان است، بیان کرد: در جلسه‌ای که به تازگی با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم بر تغییر فرم سامانه بازارگاه تاکید شد تا روش توزیع اصلاح شود چرا که در شرایط فعلی نهاده به دست مرغدار نمی‌رسد.
 
(یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹) ۱۰:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها