یکشنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۴۱۶۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تخم‌گذاری ملخ های مهاجم در امتداد ۹۰۰ کیلومتری سواحل جنوب غربی ایران

دبیر اجرایی کمیسیون کنترل ملخ‌های صحرایی فائو در جنوب غرب آسیا با بیان اینکه وضعیت هجوم ملخ‌ها در ایران و یمن به‌طور فزاینده‌ای نگران‌کننده است گفت: دسته‌های ملخ‌ در امتداد ۹۰۰ کیلومتر از سواحل جنوب غربی ایران تخم‌گذاری کرده‌اند.

کیث کرسمن،  دبیر اجرایی کمیسیون کنترل ملخ‌های صحرایی فائو در جنوب غرب آسیا و کارشناس ارشد پیش‌بینی وضعیت ملخ‌ها در این سازمان، در باره آخرین وضعیت طغیان ملخ های در دنیا به ویژه ایران به صورت مکتوب به گفتگو پرداخت.
وی در این مصاحبه وضعیت ایران و یمن را در مواجهه به ملخ های صحرایی نگران کننده دانست و از تخم ریزی این ملخ ها در اطراف ایران خبر داد.
این مقام مسئول فائو همچنین به کشور ها تاکید کرد که برای حفاظت از منابع طبیعی خود به صورت زیستی با ملخ ها مبارزه کنند.
کرسمن در این مصاحبه اعلام کرد: وضعیت هجوم ملخ ها به  ایران در ماه جولای( اواسط تیرماه)  بهبهود می یابد.
متن این مصاحبه تفصیلی به شرح زیر است.
*: آیا می‌توان در مورد زمان پایان هجوم ملخ‌های صحرایی به ایران پیش‌بینی داشته باشیم؟ چگونه و چه زمانی معقول است که انتظار داشته باشیم هجوم و ریزش ملخ‌های صحرایی به کشور به پایان برسد؟
کرسمن: اوضاع در ایران و یمن به‌طور فزاینده‌ای نگران‌کننده می‌شود. دسته‌های این ملخ‌ها در امتداد 900 کیلومتر از سواحل جنوب غربی ایران تخم‌گذاری کرده‌اند و پوره‌ها در حال سر برآوردن از تخم‌ها بوده و دسته‌های جدید ملخ نابالغ (پوره) در حال شکل‌گیری هستند.
باران های شدید و گسترده‌ اواخر ماه مارس موجب زادآوری دوباره ملخ‌های صحرایی و ایجاد نسل دیگری از آن‌ها شد که هم‌اکنون نتیجه آن مشاده می شود. ین امر باعث افزایش ملخ‌ها در طی ماه مِی در ایران و به میزان کمتری در پاکستان می‌شود. این در حالی است که عملیات کنترل ملخ‌صحرایی به‌شکل اساسی و قابل توجهی در هر دو کشور ادامه دارد. 
وضعیت هجوم ملخ ها به  ایران در ماه جولای بهبهود می یابد
با خشک‌شدن بیش از پیش پوشش گیاهی در ماه ژوئن، و همزمان با شکل‌گیری دسته‌های ملخ‌های بالغ در جنوب ایران، این دسته‌ها به سمت شرق و مناطق تولیدمثل و زادآوری تابستانی در امتداد و هر دو سوی مرزهای هند و پاکستان حرکت می‌کنند. بنابراین، در پی مهاجرت ملخ‌ها، تعداد آنها در ایران کاهش می‌یابد و وضعیت ایران بایستی در ماه جولای بهبود یابد. 
*: آیا برخی از کشورها مانند عربستان سعودی نتوانسته‌اند اقداماتی کافی به منظور کنترل ملخ‌های صحرایی انجام دهند که امروز شاهد بروز چنین وضعیتی در کشور‌های همجوار هستیم، نظر شما در این رابطه چیست؟
کرسمن: همه کشورها، گروه‌ها و منابع ملی خود را برای مقابله با هجوم و ریزش ملخ‌های صحرایی به سرزمین‌های خود، بسیج کرده‌اند. آنها مطمئناً بیشترین تلاش ممکن‌ را برای کاهش تعداد ملخ‌ها انجام می‌دهند.
هیچ مدرکی دال بر ناکامی کشوری در انجام اقدامات کافی در این مورد وجود ندارد. اما باید مشکلات ذاتی موجود بر سر راه کنترل ملخ‌های صحرایی را نیز در نظر داشته باشیم زیرا آنها در مناطق وسیع و دورافتاده‌ای حضور دارند که دسترسی به آنها ممکن است که دشوار باشد. 
در تلاش برای یافتن همه موارد هجوم و ریزش ملخ‌ها و رسیدگی و کنترل به موقع آن‌ها، چالش‌های دیگری نیز وجود دارد. این چالش‌ها در مدیریت هجوم ملخ‌های صحرایی امری عادی است. رسیدگی به این موضوع با مدیریت آفت‌های فصلی که در مزرعه یک کشاورز رخ می‌دهد،‌ بسیار متفاوت است.
*: آیا فائو برنامه‌ای را برای کمک به کشورهای آسیب دیده (از ملخ‌های صحرایی) و کنترل این آفت اجرا کرده است؟
کرسمن: فائو برای اجرای عملیات کنترل این آفت با دولت‌های کشورهای آسیب دیده هم در سطح ملی و منطقه‌ای و همچنین با شرکا و دست‌اندرکاران امر همکاری می‌کند.
در حال حاضر سم‌پاشی دسته‌های ملخ‌ها صحرایی تنها روش سودمند برای کنترل دسته‌های این آفت است. دسته‌های  این ملخ‌ها مدام در حال حرکت از جایی به جای دیگر هستند. تاکنون ده‌ها هزار هکتار زمین در شرق آفریقا توسط تیم‌های هوایی و زمینی سم‌پاشی شده‌اند.
افزون بر آن، فائو 50 سال است که خدمات متمرکز اطلاع‌رسانی در مورد هجوم ملخ‌های صحرایی (مرکز خدمات اطلاع‌رسانی ملخ‌های صحرایی) را فعال کرده است که اطلاعات به‌روز را به طور منظم به همه کشورهای آسیب‌دیده ارائه می‌کند و هشدارها و پیش‌بینی‌های به‌هنگام را به کشورهای در معرض خطر هجوم ملخ‌های صحرایی ارائه می‌دهد.
همه کشورهایی که تحت تأثیر هجوم ملخ‌ها قرار گرفته‌اند، اطلاعات مربوطه را به فائو ارسال می‌کنند، که این سازمان نیز به نوبه خود آنها را به همراه داده‌های آب‌و‌هوایی و زیستگاه این موجودات و تصاویر ماهواره‌ای تحلیل می‌کند و براساس آن پیش‌بینی‌هایی تا شش هفته جلوتر را ارائه می‌کند.
از سه کمیسیون تخصصی و منطقه‌ای فائو برای کنترل ملخ‌‌های صحرایی، قدیمی‌ترین آن که در سال 1964 میلادی تأسیس شده است مربوط به این منطقه است، یعنی کمیسیون کنترل ملخ‌های صحرایی فائو در جنوب غرب آسیا؛ این کمسیون  با ارائه آموزش، تجهیزات و پشتیبانی از فعالیت‌های مشترک بین کشورهای منطقه، از جمله پایش مشترک سالانه مناطق زادآوری بهاری ملخ‌های صحرایی در ایران و پاکستان و همچنین جلسات ماهانه در طول تابستان درباره ریزش  ملخ‌ها در مناطق مرزی  هند و پاکستان، ظرفیت‌های ملی کشورهای عضو خود (شامل افغانستان، هند، ایران، پاکستان) در زمینه مدیریت ملخ‌های صحرایی را تقویت می‌کند. –
- لزوم  مبارزه زیستی  کشور ها در مبارزه با ملخ ها
*: علاوه بر استفاده از مواد شیمیایی (سموم دفع آفات)، آیا روش عملی دیگری برای مهار این آفت از نظر بیولوژیکی وجود دارد؟ منظور من بدون استفاده از سموم دفع آفات است.
کرسمن: آفت‌کش‌های زیستی، از نظر زیست‌محیطی جایگزین‌های قابل قبول، بی‌خطر و با سمیت‌کمتری برای سموم دفع آفات معمولی جهت کنترل ملخ‌های صحرایی هستند.
ماده فعال این آفت‌کش‌های زیستی یک میکروارگانیسم است که باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر در بین حشرات مورد هدف می‌شود. استفاده از آفت‌کش‌های زیستی برای بسیاری از کشورهای آسیب‌دیده (از ملخ‌های صحرایی) امر جدیدی است و نیازمند آموزش‌ تکنیک‌های استفاده، چگونگی ذخیره‌سازی و شیوه کاربرد صحیح آن است.
هم ملخ‌های نابالغ (پوره) و هم ملخ‌های بالغ در برابر آفت‌کش‌های زیستی آسیب‌پذیر هستند. استفاده از این آفت‌کش‌های زیستی به تجهیزات حفاظت شخصی استاندارد (معمولا ماسک صورت و پیراهن آستین بلند کفایت می‌کند) نیاز دارد و می‌توان از همان سم‌پاش‌های فوق‌سبکی که برای پاشش سموم دفع آفات مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای این آفت‌کش‌های زیستی نیز استفاده کرد.
 
(یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹) ۱۰:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها