جمعه / ۹ خرداد ۱۳۹۹ / ۲۳:۴۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۴۱۴۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تداوم مشکل تامین وتوزیع نهاده‌های دامی/وعده‌ها به سرانجام می رسد؟

مشکلات تامین و توزیع نهاده های دامی همچنان پابرجاست و تولیدکنندگان درباره وضعیت تولید محصولات پروتئینی در ماه های آینده هشدار می دهند.

علی رغم وعده مسئولان، مشکل عرضه نهاده‌های دامی همچنان پابرجاست و این مساله تولیدکنندگان را با چالش جدی مواجه کرده است. فعالان صنعت دام و طیور معتقدند در صورت تداوم روند فعلی، بازار محصولات پروتئینی طی ماه‌های آینده با مشکل مواجه خواهد شد.
مشکلات تأمین و توزیع نهاده‌های دامی همچنان پابرجاست
در همین زمینه، حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون صنفی مرغداران گوشتی  با بیان اینکه مشکل نهاده‌های دامی همچنان پابرجاست، گفت: نسبت به سال گذشته قیمت سویا که نرخ مصوب آن ۲,۴۵۰ تومان و ذرت که نرخ مصوب آن ۱,۳۵۰ تومان بوده است ۱۰۰ درصد افزایش داشته و هم اکنون قیمت سویا در بازار آزاد ۵,۰۰۰ تومان و قیمت ذرت نیز ۲,۶۰۰ تومان است.
این فعال بخش خصوصی ادامه داد: همچنین قیمت واکسن‌های طیور و ریزمغذی‌ها نسبت به سال قبل به ترتیب ۴ و ۳ برابر شده که تمام این موارد بر روی قیمت تمام شده تولید مرغ تأثیرگذار است و منجر به افزایش نرخ این کالا می‌شود.
با این حال، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که عرضه نهاده‌های دامی به میزان کافی انجام شده است. این مقام مسئول در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه نهاده‌های دامی دو برابر قیمت مصوب به دست توليدکننده می‌رسد، اظهار داشت: در راستای حمایت از فعالان زیربخش دام و طیور کشور، نهاده‌های دامی (ذرت، کنجاله سویا و جو) به طور مستمر توسط واردکنندگان و تأمین کنندگان نهاده در سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی عرضه می‌شود.
مرتضی رضایی اضافه کرد: این نهاده‌ها جهت توزیع، با نرخ مصوب بین دامداران، مرغداران و کارخانجات خوراک دام و تشکل‌های مربوطه به سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها اختصاص می‌یابد.
رضایی ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر ۲۸ هزار بهره بردار شامل دامداران، مرغداران، کارخانجات خوراک دام، اتحادیه‌های ملی و استانی و شرکت‌های تعاونی در سامانه مذکور احراز هویت شده و امکان خرید در سامانه را دارا هستند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: عرضه کنجاله سویا و جو خارج از سامانه به منزله قاچاق کالا تلقی می‌شود بنابراین در صورت ارائه مستندات مربوط به خرید نهاده‌های دامی توسط تولیدکنندگان خارج از نرخ مصوب از واردکنندگان و یا سایر عوامل توزیع، موضوع از طریق دستگاه‌های نظارتی از جمله تعزیرات حکومتی قابل پیگیری است.
خاوازی وعده پیگیری و اصلاح نظام توزیع را داد
اظهارات معاون وزیر جهاد کشاورزی در حالی است که طی ماه‌های اخیر بازار نهاده‌های دامی نابسامانی بی سابقه‌ای را تجربه کرده وهم اکنون قیمت نهاده‌های دامی از جمله ذرت و سویا به دو برابر نرخ مصوب رسیده است. براساس اظهارات تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی کمبود عرضه نهاده‌های دامی حتی منجر به تغییر یا کاهش جیره غذایی دام وطیور شده است.
همچنین کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی در جلسه‌ای که در تاریخ ٣ خردادماه با تشکل‌های بخش خصوصی داشت، وعده اصلاح نظام توزیع نهاده‌های دامی را داده و عنوان کرده است: اصلاح نظام توزیع باید در دستور کار قرار گیرد و مقرر شده سامانه بازارگاه بایک سامانه دیگر جایگزین شده تا مشکلات توزیع مرتفع شود.
ناصر نبی پور، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران نیز در همین راستا در واکنش به مباحث مطرح شده از سوی برخی مسئولان وزارت جهاد مبنی بر اینکه عرضه نهاده‌های دامی خارج از سامانه بازارگاه قاچاق است، گفت: میزان نهاده‌هایی که در سامانه بازارگاه عرضه می‌شود، پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان نیست.
وی اضافه کرد: میزان نهاده‌ای که وزارت جهاد کشاورزی عرضه می‌کند پاسخگوی ١٠ روز نیاز تولیدکنندگان هم نیست.
نبی پور گفت: ما برای یک واحد که حدود ٤٥ هزار قطعه مرغ دارد در ماه به ٥٥ تن نهاده نیاز داریم، دولت ٢٧ تن آن را تحت عنوان سهمیه تأمین می‌کند و مابقی را باید از کجا تهیه کنیم!؟
وی افزود: متأسفانه سامانه بازارگاه به محلی برای دلالان تبدیل شده است.
نبی پور ادامه داد: در جلسه‌ای که اخیراً با وزیر جهاد کشاورزی در این زمینه داشتیم، وی بر تغییر فرم سامانه بازارگاه تاکید و عنوان کرد که روش توزیع اصلاح می‌شود. چون در شرایط فعلی نهاده بدست تولیدکنندگان نمی‌رسد.
وی با بیان اینکه هم اکنون قیمت سویا در بازار آزاد بالای ٥٥٠٠ تومان و ذرت حداقل ٢٥٠٠ تومان است، گفت: در شرایط فعلی قیمت تمام شده تولید تخم مرغ ١١ تا ١٢ هزار تومان است در حالی که ما آن را ٦٧٠٠ تا ٦٨٠٠ تومان می‌فروشیم.
هشدار درباره تداوم مشکلات صنعت دام و طیور
در همین زمینه، تعدادی از دامداران از تداوم مشکلات در این حوزه به شدت گلایه کردند و هشدار دادند که درصورت ادامه این روند طی ماه‌های آینده با کمبود و افزایش قیمت محصولات پروتئینی مواجه خواهیم بود و لازم است که مسئولان امر به طور ویژه و سریع به این امر رسیدگی کنند.
حال باید منتظر ماند و دید وزیر جهاد کشاورزی چه اقدام مؤثری برای حل مشکل تولیدکنندگان صنعت دام و طیور کشور برخواهد داشت.
 
(جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹) ۲۳:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها