جمعه / ۹ خرداد ۱۳۹۹ / ۲۳:۳۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۴۱۳۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

بازار نهاده‌های دامی ‌متعادل می‌شود

عباسی معروفان گفت: واردات نهاده به صورت شبانه روزی در حال انجام است که با این وجود پیش یینی می‌شود در هفته‌های آینده بازار نهاده نرمال شود.

حسن عباسی معروفان مدیر عامل پشتیبانی امور دام درباره آخرین وضعیت واردات نهاده‌های دامی اظهار کرد: نهاده‌های دامی وارداتی ۳ کالا همچون ذرت، جو و کنجاله سویا را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ذرت بالاترین میزان واردات را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: در سال گذشته ۹ میلیون تن ذرت دامی وارد کشور شد و امسال در نظر داریم همین میزان ذرت وارد شود، در غیر این صورت تولید ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن مرغ کشور دچار چالش می‌شود.

عباسی معروفان با بیان اینکه صنعت مرغداری وابستگی به نهاده‌های دامی وارداتی دارد، گفت: سال گذشته ۱۱۷ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید شد که به سبب آب بر بودن ذرت و بیابانی و نیمه بیابانی بودن کشور، تشخیص بر آن شد که اولویت اول خودکفایی به گندم اختصاص یابد.

این مقام مسئول افزود: سالیانه ۱۸ میلیون تن نهاده در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که ۶ میلیون تن از این میزان در داخل و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود.

به گفته وی، سالیانه ۱۲ میلیون تن نهاده وارد کشور می‌شود که ۹ میلیون تن از این میزان را ذرت به خود اختصاص می‌دهد.

مدیر عامل پشتیبانی امور دام با اشاره به دلایل کاهش واردات نهاده‌های دامی بیان کرد: بنابر آمار تا چند روز گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن نهاده وارد کشور شد، در حالیکه با گذشت ۲ ماه از سال باید ۲ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن نهاده وارد می‌شد که به دلیل فصل برداشت گندم و روانه شدن کامیون‌ها به سمت این استان‌ها موجب شده کامیون کمتری در بنادر وجود داشته باشد، به همین خاطر از وزارت راه درخواست کردیم که کامیون‌های بیشتری را در بنادر قرار دهند تا با تسریع در واردات نهاده‌های دامی از التهاب کمبود در بازار بکاهیم.

عباسی ادامه داد: در حال حاضر واردات نهاده به صورت شبانه روزی در حال انجام است که با این وجود پیش یینی می‌شود در هفته‌های آینده بازار نهاده نرمال شود.

وی قیمت هر کیلو ذرت در بنادر را یک هزار و ۵۰۰ تومان، کنجاله ۲ هزار و ۴۵۰ تومان و جو یک هزار و ۳۵۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که هر کیلو ذرت در مراکز استان با نرخ یک هزار و ۷۵۰ تومان، کنجاله سویا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان و جو یک هزار و ۶۰۰ تومان عرضه می‌شود.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: هم اکنون قیمت نهاده‌های دامی در بازار آزاد به سبب کمبود عرضه با نرخ‌های بالایی عرضه می‌شود که این قیمت‌ها ملاک‌نیست چرا که ۹۰ تا ۹۵ درصد نیاز تولیدکنندگان از طریق بازارگاه و پشتیبانی امور دام تامین می‌شود.

(جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹) ۲۳:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها