جمعه / ۹ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۲۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۴۱۲۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

اجرای برنامه ملی برای کنترل بیماری تب برفکی/توجه ویژه به عشایر در مسیر تحقق جهش تولید

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: برای کنترل بیماری تب برفکی یک برنامه ملی تدوین و اجرایی خواهد شد و در قالب برنامه ملی کلیه عملیات واکسیناسیون دام عشایر به صورت رایگان انجام خواهد شد.

دکتر علی‌صفر ماکنعلی در جریان بازدید از منطقه عشایری یعقوب حصاری زرندیه که محل اسکان ایل کله کوهی و شاهسون احمدلو از استانهای قم، تهران و قزوین است، به اجرای برنامه‌های کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت دام از سوی سازمان دامپزشکی کشور اشاره کرد و افزود: بر این ‌اساس برنامه بهداشت دام عشایر با مشارکت سازمان دامپزشکی و سازمان عشایری کشور به همراه دیگر اعضای کمیته ملی راهبردی نظیر وزارت بهداشت در دو حوزه تولید و بهداشت دام دنبال می‌شود.
وی برنامه‌های کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت دام را در سه محور اسکان زمستان گذرانی، اسکان تابستان گذرانی و برنامه امداد در مسیر دانست و افزود: اجرای این برنامه‌ها در این کمیته در دستور کار سازمان دامپزشکی قرار دارد.
وی با اشاره به اقداماتی که برای کنترل بیماری‌های تب برفکی و پی پی آر دام عشایر در دست اجراست، افزود: کنترل این بیماری ها در سال جاری کاملا هدفمند و سازمان دهی شده در دستور کار سازمان دامپزشکی کشور قرار گرفته است و خدمات بهداشتی و درمانی برای مهار بیماری هایی مانند تب برفکی، آبله و... را با جدیت ادامه می‌دهیم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین از اجرای طرح تربیت بهداشت‌یار دام عشایری توسط جامعه عشایری کشور خبر داد و افزود: این طرح از سوی معاونت آموزشی و ترویج وزارت جهاد کشاورزی اجرا می‌شود. در این طرح از میان عشایر افرادی شناسایی می شوند و پس از طی دوران آموزشی برایشان کارت حرفه‌ای صادر خواهد شد تا با در اختیار گرفتن واکسن و دارو تحت نظارت سازمان دامپزشکی نسبت به پیگیری امور بهداشتی، واکسیناسیون و... در جوامع عشایری مبادرت ورزند.
وی تصریح کرد: برنامه سازمان دامپزشکی کشور ارائه خدمات بهداشت دام و تولید در زمان مناسب و به صورت موثر و هدفمند با بهره گیری از پتانسیل نیروی انسانی عشایر است تا بهبود ملموسی در حوزه تولیدات دامی و تحقق جهش تولید صورت گیرد.
وی در خصوص بیماری تب برفکی به عنوان یکی از مشکلات عشایری افزود: برای کنترل این بیماری یک برنامه ملی تدوین و اجرایی خواهد شد و در قالب برنامه ملی کلیه عملیات واکسیناسیون دام عشایر به صورت رایگان انجام خواهد شد.
دکتر ماکنعلی تاکید کرد: در حوزه آموزشی نیز محور چهارم کنترل بیماری‌ها در حوزه عشایری و به صورت مستقیم و رایگان و با اتخاذ تمامی تمهیدات لازم در حوزه بهداشت دام و نیز سلامت نیروی انسانی با اولویت بیماری‌های مشترک در دستور کار قرار دارد و با تامین اعتبارات لازم در سال جاری جمعیت قابل توجهی را در حوزه ترویج و آموزش تحت پوشش قرار می دهیم.
 وی به فعالیت ۷۲ مرکز آموزشی در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: تمامی زیرساخت‌های آموزشی با بکارگیری اساتید مجرب و تدوین پودمان‌های آموزشی فراهم شده و در قالب کمیته ملی همه اقدامات را برای بهبود تولیدات دامی و ایجاد زنجیره در خصوص محصولات جامعه عشایر در دستور کار داریم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه با تاکید بر اینکه خواسته‌ها و نیازهای عشایر را در حد توان و در بازه‌های زمانی کوتاه مدت برآورده خواهیم کرد، افزود: برای تامین نهاده‌ها و بازاریابی محصولات عشایر برنامه‌هایی را در دستور کار داریم تا احیای منابع را در درون خانواده عشایر انجام دهیم. با کمک استانداران و فرمانداران استان‌های محل اسکان عشایر برنامه‌ای جامع برای بهبود اقتصاد، بهداشت و تولیدات عشایر اجرایی خواهیم کرد.
وی افزود: درصدد واگذاری امور به خود عشایر برای مقابله با بیماری‌ها و اعتماد به عشایر هستیم. به عشایر و روستاییان به دید بخش خصوصی نگاه نمی کنیم و اجرای طرح بهداشت‌یار در همین راستاست.
وی ادامه داد: با مرکز آمار ایران برای سرشماری جمعیت دامی در حال برنامه ریزی هستیم تا در قالب کمیته راهبردی تولید و بهداشت بتوانیم امور را پیگیری کنیم. هیچکس حق ندارد در هر سطح و مقامی چه دامپزشکی چه نظام پزشکی و سایر ارگانها به عشایر به دید درآمدزایی نگاه کنند زیرا عشایر برای اقتصاد ما بسیار مهم هستند و یکی از برنامه‌های اصلی در برنامه جهش تولید، توجه خاص به عشایر است.
وی تصریح کرد: اهمیت عشایر برای سازمان دامپزشکی بسیار بالاست، اما معتقدیم آنگونه که شایسته است به این قشر زحمتکش توجه نشده است.
همچنین دکتر محسن شانقی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در این دیدار به عملکرد دامپزشکی استان در حوزه بهداشت و پیشگیری از بیماری‌های دام عشایر اشاره کرد و افزود: با کوچ عشایر به استان مرکزی، به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام، خدمات واکسیناسیون و تست سل، بروسلوز و مشمشه و ضدعفونی دام و جایگاه دام به صورت رایگان به عشایر ارائه می‌شود.
رفع مشکل کمبود آب آشامیدنی عشایر منطقه با اختصاص ۷۰۰ میلیون تومان و نیز ارتقای شاخص های بهداشت دام از مهمترین مصوبات این سفر بود.
 
(جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹) ۰۹:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها