چهارشنبه / ۷ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۷:۲۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۴۱۰۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

۱۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی زیر کشت پنبه رفت

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: امسال با بیش از ۲۰ درصد افزایش سطح مزارع، ۱۱۰ هزار هکتار محصول پنبه در استان‌های مختلف ایران کشت شده است.

ابراهیم هزارجریبی روز چهارشنبه در بازدید از مزارع پنبه شهرستان پارس‌آباد مغان، توسعه کشت پنبه را از جمله برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: سال گذشته ۹۰ هزار هکتار از اراضی استان‌ها به زیر کشت محصول پنبه رفته بود.
وی با بیان این که دشت مغان یکی از مناطق مهم پنبه کشت پنبه در سطح کشور محسوب می‌شود، افزود: شهرستان پارس‌آباد مغان با بیش از ۱۰ هزار هکتار مزارع پنبه کشت شده، از نظر کشت این محصول در رتبه نخست کشوری قرار دارد.
مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی برای کارشناسان و پنبه کاران پیشرو با هدف ارتقای دانش و مهارت فنی به منظور مدیریت صحیح مزارع پنبه، خواستار آمادگی کامل کلیه کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی برای ارائه این خدمات شد.
وی بر ضرورت فعالیت مستمر کارشناسان پنبه مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک گیاهپزشکی برای ارائه خدمات فنی و مشاوره‌ای به پنبه کاران تاکید کرد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس آباد نیز در این بازدید افزود: سال گذشته به علت بازار مناسب، سطح زیر کشت پنبه در منطقه مغان دو برابر شده و این امر موجب آغاز فعالیت دوباره کارخانه‌های راکد پنبه پاک‌کنی منطقه شد.
حسن نظیفی بیان کرد: با توزیع به موقع بذر، کود و سموم مورد نیاز و همچنین توصیه‌ فنی کارشناسان، مزارع پنبه منطقه در وضعیت مناسبی قرار دارد.
به گزارش ایرنا، امسال با ۲۵ درصد افزایش سطح زیرکشت، در بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی منطقه مغان محصول پنبه کاشته شده و پیش‎بینی می‌شود که بیش از ۳۵ هزار تن محصول پنبه از سطح مزارع منطقه مغان در شهرستان‌های پارس‌آباد و اصلاندوز برداشت شود.
سال گذشته با افزایش تولید محصول پنبه، ۱۰ کارخانه پنبه پاک کنی موجود در منطقه احیا شد.
پنبه تولید شده در منطقه مغان رتبه نخست کیفیت محصول را در کل کشور دارد و کارخانه‌های داخلی رغبت زیادی برای خرید پنبه محلوج منطقه مغان دارند.
تعداد زارعان پنبه‎کار استان اردبیل حدود ۷۵۰ نفر و میانگین تولید پنبه در هر هکتار از اراضی مغان حدود چهار تن اعلام شده است.
پنبه از مهمترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن کشی، در اشتغال زایی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و کمتر محصول کشاورزی از نظر قابلیت ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده هم‌ردیف پنبه است.
اراضی زراعی دشت مغان در شهرستان پارس آباد و شهرستان تازه تاسیس اصلاندوز مهمترین مناطق کشت پنبه در استان اردبیل به شمار می‌رود و به علت شرایط آب و هوایی مناسب، کشت پنبه از سال‌های دور در این منطقه رواج دارد.
کشت پنبه در منطقه مغان سابقه طولانی دارد و این زراعت در حفظ مرغوبیت خاک زراعی و کاهش جمعیت حشرات، کنترل آفات و بیماری ها نقش بسیار مهمی دارد.
در سال‌های گذشته سطح زیر کشت پنبه در منطقه مغان تا سقف ۲۰ هزار هکتار نیز افزایش یافته بود ولی به علت جایگزین شدن محصولات دیگر، اکنون پنبه در حد نیمی از بالاترین سطح زیر کشت، در منطقه مغان کاشته می‌شود.
 
(چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹) ۱۷:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها