سه شنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۵
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۴۰۶۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
دنیای اقتصاد
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

ضعف‌ها‎ و قوت‌های فروشگاه‎های آنلاین

شیوع بیماری کرونا، زندگی بشر را دستخوش تغییرات زیادی کرد. تغییراتی که انتظار می‎رود به تدریج به سبک زندگی افراد تبدیل شود. در این میان، با تغییر رفتارهای مصرف‌کننده برخی از کسب‎وکارها از جمله فروشگاه‎های آنلاین کالا اقبالی بی‎سابقه و رشد فزاینده سفارش‎ها را تجربه کردند.

با رشد این بازار در ایران، رقابت بین بازیگران اصلی مانند دی‎جی کالا، اسنپ مارکت، مدیسه و اُکالا برای تصاحب سهم بیشتر از بازار شدت گرفته است. اما فروشگاه‌ها و شرکت‎هایی وجود دارند که دچار کمبود منابع برای پاسخگویی به درخواست‎های مشتریان هستند و به این ترتیب، مشتریان به تدریج به سمت بازیگرهای اصلی سوق پیدا ‌کردند.
 
اگرچه این فروشگاه‎های شناخته شده به انتخاب‎ نخست مشتریان برای خرید آنلاین تبدیل شدند، اما بررسی تستادی، پلت‌فرم آنلاین تست سهولت کاربری کسب‌وکارهای دیجیتال، که به تجربه خرید آنلاین کاربران عادی از برنامه موبایل این فروشگاه‌ها پرداخته نشان می‌دهد با وجود سرمایه‌گذاری‌های کلان در توسعه محصول و تلاش‌های فراوان برای برنامه‌ریزی و ایجاد مسیر هموار خرید کاربران در این غول‌های تکنولوژی ملی، نرم‌افزارهای این فروشگاه‌ها هنوز مسیر طولانی تا رسیدن به حالت ایده‌آل برای استفاده کاربران دارند.  برای نمونه، درخصوص بخش‎هایی مانند نتایج مرتبط با جست‌وجو، طبقه‌بندی اقلام و صفحه صورت‌حساب، کاربران با مشکل یا ابهام مواجه شدند. در نتایج جست‌وجو، کالاهایی بی‌ارتباط به کالای جست‌وجو شده توسط کاربر نمایش داده شده‌ یا عنوان و نوع دسته‌بندی کالا خلاف انتظار کاربر بوده و کالای مورد نظر خود را با استفاده از دسته‌بندی پیدا نکرده‌اند، همچنین خالی شدن سبد خرید پس از ورود به صفحه صورتحساب، واضح نبودن تعداد کالای انتخاب‌شده، ابهام در جزئیات قیمت، مشخص نبودن کالایی که موجودی آن تمام شده و ابهام در کلمات استفاده شده در صورتحساب نیز از جمله مشکلات یا ابهام کاربران برای دریافت صورتحساب بود.
 
تست‌‌ کاربردپذیری روشی موثر برای ارزیابی عملکرد وب‌سایت، اپلیکیشن یا سایر محصولات؛ از راه تماشای رفتار کاربر واقعی که در تلاش است کارهایی مشخص را انجام دهد، است. هدف این است که بخش‌هایی از محصول که احتمال دارد کاربران را دچار ابهام کند، مشخص شده و فرصتی برای ارتقا تجربه‌ کاربری کلی ایجاد شود. تست‌‌های کاربردپذیری توسط کاربران واقعی انجام می‌شوند، آنها می‌توانند مشکلاتی را مشخص کنند که برای برنا‌مه‌نویس‌ها، طراحان، صاحبان کسب و کار و کسانی که با وب‌سایت و اپلیکیشن آشنا هستند، چندان ملموس و قابل تصور نیستند. معمولا داشتن آشنایی زیاد با یک محصول، می‌تواند حساسیت طراحان، کارشناسان مارکتینگ و مدیران محصول را در برابر مشکلات کاربردپذیری کم کند و مانع توجه آنها به این مشکلات شود.
 
 یافته‎های کلی
پلتفرم تستادی برای ارزیابی این فروشگاه‎ها سناریویی تعریف کرده که براساس آن پنج کاربر یک عدد پودر ژله، دو عدد رب‌گوجه‌فرنگی کوچک و چهار بسته ماکارونی رشته‌ای را به صورت آنلاین از این فروشگاه‎ها خرید می‌کنند و نتایج براساس تجربه آنها اتخاذ شده است. بررسی تستادی از سهولت کاربری فروشگاه‎های آنلاین حاکی از آن است که کاربران هنگام پاسخ به سوالات کیفی، دید بسیار سختگیرانه‌ای نسبت به دیجی‌کالا و اسنپ‌مارکت داشتند. به نظر می‌رسد هرچه معروفتر باشد، توقع کاربران بیشتر است و در مقابل مشکلات آن، صبر و حوصله کمتری به خرج می‌دهند. عمده کاربرانی که قبلا از این فروشگاه‎ها خرید کرده بودند، ترجیح می‎دادند از جست‌وجو برای پیدا کردن کالای موردنظر خود استفاده کنند. کاربرانی که مشتری قبلی فروشگاه‌ها بودند، توجه زیادی به صفحه اول این اپلیکیشن‎ها نمی‎کردند.  کاربرانی که خرید آنلاین بیشتری انجام می‎دهند از جست‌وجو و کاربرانی که خرید آنلاین کمتری انجام می‎دهند عمدتا از دسته‌بندی برای یافتن کالای موردنظر خود استفاده می‎کردند. تمام کاربرانی که در اپلیکیشن‎ها از دسته‎بندی برای پیدا کردن کالای موردنظر خود استفاده کردند، دچار مشکل شدند و اغلب سراغ جست‌وجو رفتند. اکثر کاربران به سه ویژگی اصلی برای تصمیم به خرید آنلاین اقلام سوپرمارکتی اشاره کردند: تخفیف، ارسال سریع و کم‌هزینه، امکان پرداخت در محل.
 
در این بررسی چندین شاخص برای ارزیابی سهولت کاربری از فروشگاه‌های آنلاین دیجی‌کالا، اسنپ‌مارکت، مدیسه و اُکالا عبارتند از سرعت، سبد خرید، صفحه صورتحساب، طبقه‎بندی اقلام، فیلترینگ کالا، دسته‎بندی عبارات پیشنهادی، نتایج مرتبط با جست‌وجو، نمایش عبارات پیشنهادی، اضافه کردن کالا به سبد خرید، عدم وجود جزئیات گیج‎کننده و نمایش جزئیات حائز اهمیت در ارسال. نتایج نیز با چهار حالت قابل قبول، کاربران با مشکل یا ابهام روبه‌رو شدند، کاربران استفاده نکردند و ساختار متفاوت اعلام شده است. از نظر سرعت در فرآیند سفارش و خرید، اسنپ‎مارکت، مدیسه و اُکالا نتوانستند رضایت کاربران را جلب کنند، اما سرعت دیجی‎کالا قابل قبول بود. با توجه به ویژگی‎های سبد خرید، دیجی کالا، اسنپ مارکت و مدیسه قابل قبول بودند، اما در کار با سبد خرید اُکالا برای کاربران مشکل و ابهام وجود داشت. همانطور که اشاره شد در مقوله صفحه صورتحساب، طبقه‎بندی اقلام، فیلترینگ کالا، دسته‎بندی عبارات پیشنهادی و نتایج مرتبط با جست‌وجو، این چهار فروشگاه آنلاین نتوانستند موافقت و رضایت کاربران در این تست را جلب کنند و در واقع، برای آنها گنگ و مبهم بوده است.
(سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹) ۰۸:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها