دوشنبه / ۵ خرداد ۱۳۹۹ / ۲۱:۱۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۴۰۵۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ضعف دیپلماسی، محصولات کشاورزی را پشت دروازه‌های صادراتی متوقف کرد/ کشاورزان سردرگم رها شده‌اند

در یک فصل که مصرف محصولات جالیزی بالا می‌رود، صادرات اوج می‌گیرد و قیمت‌ها نجومی می‌شود و همین سیر نجومی باعث می‌شود برخی از تولیدکنندگان بدون اینکه برنامه و اطلاعی داشته باشند محصول اصلی خود را رها کرده و به سمت کشت محصولی که افزایش قیمت بالا دارد، بروند و این منجر به ریسک بالا برای کشاورز و پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا می‌شود.

سیدرضا نورانی درباره وضعیت کشت پیاز و مازاد تولید در کشور اظهار داشت: بی‌برنامگی در تولید برخی محصولات، عدم برنامه برای اصلاح کشت و همچنین تصمیمات خلق‌الساعه باعث اتفاقات ناگواری برای محصولات کشاورزی شده است.
وی افزود: اواخر سال گذشته به دلیل کمبود پیاز تعرفه 10 هزار تومانی را برای صادرات این محصول در نظر گرفتند، در نتیجه مشتریان این محصول به خاطر ممنوعیت‌ها از بازارهای ایران دور شدند و به سمت بازارهایی رفتند که این مشکلات وجود نداشت، این نشان می‌دهد ما رویه درستی در بخش صادرات نداریم.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تصریح کرد: مسئله دیگر اینکه اگر قرار است صادرات رونق گرفته و جهشی صورت بگیرد، لازم است زیرساخت‌های صادراتی اصلاح شود و نهادهای تصمیم‌گیر زیر یک سقف جمع شوند، از اتخاذ تصمیمات جزیره‌ای خودداری کنند و هر کس یک داستانی را برای صادرات ترسیم نکند.
وی در ادامه گفت: اکنون پیاز روی دست تولیدکنندگان مانده و مشکل‌ساز شده است، کلا محصولات کشاورزی، جالیزی و باغی دستخوش عدم تعادل در عرضه و تقاضا شده و در یک فصل که مصرف محصولات جالیزی بالا می‌رود، صادرات اوج می‌گیرد، قیمت‌ها نجومی می‌شود و همین سیر نجومی باعث می‌شود. برخی از تولیدکنندگان بدون اینکه برنامه و اطلاعی داشته باشند محصول اصلی خود را رها کرده و به سمت کشت محصولی که افزایش قیمت دارند، می‌روند و این منجر به ریسک بالا برای کشاورز و پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا می‌شود.
نورانی تاکید کرد: وقتی دیپلماسی اقتصادی ما ضعیف عمل می‌کند، ترکیه در یک آن تعرفه 500 دلاری هندوانه را 300 دلار تعیین می‌کند و یا به دلیل عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی ثبت سفارش ما در بنادر می‌ماند، تمام این اتفاقات به عدم تصمیم‌گیری مدون از سوی متولیان امر و اعلام آن به کشاورزان برمی‌گردد.
 
(دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹) ۲۱:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها