شنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۴۰۲۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

نبود "الگوی کشت" به ضرر کشاورزان تمام خواهد شد

رییس اتحادیه فروشندگان میوه وسبزی استان تهران تبعات نبود الگوی کشت را ناهماهنگی در قیمتها، صادرات مقطعی و سپس توقف آن، بی ثباتی بازار و سوء استفاده واسطه گران دانست.

اسدالله کارگر  با بیان  اینکه نبود الگوی کشت کشاورزان را متضرر کرده است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید به کشاورزان الگوی کشت دهد. کشاورز سنتی براساس دانش خود کشت می کند و آموزشی ندیده است.
 
وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی می تواند از ظرفیت متخصصان حوزه کشاورزی و دانشجویان مرتبط با بخش کشاورزی استفاده کند و کشاورزان را راهنمایی کند که چه محصولی در چه سطحی بکارند تا چناچه با مازاد محصولات خود مواجه شدند یا اتفاقی غیرقابل پیش بینی رخ داد، محصولاتشان خریداری شود.
 
کارگر تصریح کرد: در حقیقت این الگوی کشت پشتوانه ای برای کشاورزان خواهد بود و می توانند با اعتماد به نفس به فعالیت خود ادامه دهند. در غیر این صورت اگر کشاورز یک سال متضرر شود سال دیگر اقدام به کشت نخواهد کرد.
 
رییس اتحادیه فروشندگان میوه وسبزی استان تهران اضافه کرد: عدم وجود الگوی کشت تبعاتی همچون ناهماهنگی در قیمت ها، صادرات مقطعی و سپس توقف آن و بی ثباتی بازار را به همراه دارد و در نهایت دود آن به چشم کشاورزان خواهد رفت. بعضا دیده می شود که کشاورزان به دلیل عدم آموزش بهترین  محصولاتشان را با کمترین قیمت می فروشند و دلالان و واسطه گران ازاین فرصت سوءاستفاده می کنند.
 
وی در پایان گفت: همین عدم دانش گاهی باعث می شود قیمت خریداری شده محصولات کشاورزان از روی زمین به حدی کم باشد که برای کشاورزان برداشت محصول از زمین و پرداخت هزینه برداشت به کارگر و کرایه حمل و نقل مقرون به صرفه نباشد؛ بنابراین برنامه دراز مدت در بخش کشاورزی می تواند برای کشاورزان برگشت سرمایه را به همراه داشته باشد و آنها را تشویق به کشت کند.
(شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹) ۱۰:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها