شنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۲
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۴۰۲۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس اقتصاد

کرونا چقدر صادرات ایران را کاهش می‌دهد؟

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین می‌گوید، همانطور که عملکرد اقتصاد جهان در ماه‌های گذشته نشان داده، تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، کاهش تجارت جهانی و به تبع آن تجارت ایران، امری حتمی و قطعی خواهد بود.

 
مجیدرضا حریری  اظهار کرد: با توجه به اینکه هنوز هیچ یک از کشورهای جهان به درمان یا واکسن بیماری حاصل از ویروس کرونا دست نیافته‌اند، همچنان اصلی‌ترین راهبرد پیش روی دولت‌ها، کاهش رفت و آمدها و محدود کردن تردد است. این امر از سویی مستقیما به کاهش تجارت منجر می‌شود و از سوی دیگر با توجه به کاهش‌ها سفرها و فعالیت‌ها، میزان تقاضای موجود در تجارت را نیز کاهش می‌دهد.
وی با بیان اینکه تحلیل‌ها از وضعیت اقتصادی کشورها در سال ۲۰۲۰ میلادی حاکی از رشد منفی بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان است، بیان کرد: هرچند هنوز ارائه تصویر دقیق از ماه‌های آینده ممکن نیست اما در حال حاضر بسیاری از موسسات و نهادهای بین المللی می‌گویند که دوره‌ای دشوار پیش روی تجارت بین المللی قرار دارد. هرچند این تحلیل‌ها در طیفی از ارزیابی‌های خوشبینانه و بدبینانه قرار می‌گیرد اما در عمل تردیدی در کاهش قطعی تعاملات وجود ندارد.
رییس اتاق بازرگانی ایران و چین، درباره تاثیر شیوع کرونا بر اقتصاد ایران نیز گفت: یکی از نخستین تاثیراتی که کاهش فعالیت‌های اقتصادی از خود نشان داد، پایین آمدن تقاضا برای نفت و به دنبال آن کاهش قیمت این محصول در بازارهای جهانی بود. هرچند ما در سال‌های گذشته تحت تاثیر تحریم‌ها، نفت قابل توجهی نفروخته‌ایم اما با این وجود کاهش قیمت نفت، عملا درآمدهای پیش بینی شده در این حوزه غیر قابل دستیابی می‌کند.
حریری ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم این است که هرچند ما نفت زیادی نمی‌فروشیم و تلاش کرده‌ایم که تکیه خود را بر صادرات غیرنفتی استوار کنیم اما همچنان عددی نزدیک به ۴۰ درصدی از کل صادرات ما، محصولات و مشتقات مربوط به نفت هستند. از تولیدات پتروشیمی تا دیگر محصولاتی که از نفت به دست می‌آیند. کاهش قیمت نفت به کاهش بهای این محصولات نیز منجر خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: با در کنار هم قرار دادن این قطعات پازل به نظر می‌رسد صادرات ایران در سال جاری امکان کاهش در حدود ۳۰ درصد را خواهد داشت و دولت باید خود را برای مواجه شدن با تبعات حاصل از آن آماده کند. هرچند آنچه که در ایران اتفاق افتاده در تمام کشورهای جهان نیز دیده می‌شود و ما در این بخش تنها نیستیم.
به گزارش ایسنا، بر اساس ارزیابی‌های اتاق بازرگانی تهران، صادرات ایران در فروردین ماه سال جاری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است.
محمد لاهوتی – رییس کنفدراسیون صادرات ایران – می‌گوید با کاهش نسبی برخی محدودیت‌ها، میزان صادرات ایران در اردیبهشت امسال افزایش یافته اما کاهش تجارت تحت تاثیر کرونا، امری قطعی خواهد بود.
 
(شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹) ۰۹:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها