پنج شنبه / ۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۹:۱۵
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۹۴۰۰۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

150 هزار تن پسته صادراتی روی دست کشاورزان ماند/ هشدار نسبت به قاچاق گندم به کشورهای همسایه

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: به خاطر کرونا و متوقف شدن صادرات محصولات کشاورزی، حدود 150 هزار تن پسته صادراتی امسال روی دست کشاورزان‌مانده است.

ارسلان قاسمی در مورد اثر بیماری کرونا بر صادرات محصولات کشاورزی گفت: با توجه به اینکه امسال بیماری کووید 19 یا همان کرونا روی داد، امسال وضعیت صادرات کشاورزی پیچیده است. از یک‌طرف زمان خشکسالی در کشور تبدیل به ترسالی شده و افزایش تولیدات کشاورزی روی داده،‌ اما از طرف دیگر به خاطر بیماری کرونا، مصرف داخلی کاهش پیدا کرده است و از طرف دیگر، بازارهای جهانی که مقصد صادرات محصولات ما بود بسته شده است. 
وی گفت:‌ در صادرات پسته 100 هزار تن پسته صادراتی از سال گذشته روی دست صادرکنندگان مانده و امسال هم با توجه به اوضاع ترسالی، پیش‌بینی می‌شود حداقل 250 هزار تن پسته تولید شود که مصرف داخلی حداکثر 120 هزار تن و بقیه باید صادر شود، اما بازارهای صادراتی فعلا مسدود مانده است. 
وی همچنین در مورد تولید میگو گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال 35 هزار تن میگو تولید شود که به بازارهای چین، ویتنام باید صادر شود، اما به خاطر کرونا با کاهش شدید مصرف و تقاضا روبه‌رو شده است. 
قاسمی همچنین گفت: بازار اتحادیه اروپا به خاطر اینکه سازمان دامپزشکی هزینه آزمایشگاه فرانسوی را نداده، امکان صادرات میگوی ایران به اتحادیه از دست رفته است. 
وی گفت: الان دچار مشکلات صادرات میگو به اروپا هستیم و از طرفی، بیماری کووید19 مصرف داخلی میگو را هم کاهش داده است. 
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون در مورد گندم نیز گفت:‌ با توجه به بارش‌های مناسب در سال جاری، پیش‌بینی می‌شود تولید گندم امسال به 13 میلیون تن برسد که این رقم کل نیاز مصرفی داخلی را تأمین می‌کند و نگرانی ما از این است که به خاطر پایین بودن نرخ تضمینی گندم، زمینه قاچاق گندم و آرد به کشورهای همجوار فراهم می‌شود. 
وی ادامه داد: سال قبل هم قاچاق گندم و آرد به کشورهای همسایه انجام شد و با وجود تولید مناسب، مجبور شدیم گندم از خارج وارد کنیم. 
به گفته قاسمی، پایین بودن قیمت تضمینی گندم باعث می‌شود گندم ارزان داخلی به خارج قاچاق شود و از طرف دیگر ناچار می‌شویم برای تأمین نیاز با ارز 4 هزار و 200 تومانی گندم وارد کنیم و امسال هم این مشکل به چشم می‌خورد. 
قاسمی با بیان اینکه قیمت تضمینی هر کیلو  گندم که 2 هزار و 500 تومان درنظر گرفته پایین است، گفت‌: این مسئله امنیت غذایی و کشاورزی را آسیب می‌زند و باعث قاچاق گندم و آرد به خارج از کشور می‌شود. 
به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون، در حالی که نیاز کشور سالانه 9 تا 10 میلیون تن گندم است، اما امسال پیش‌بینی می‌شود 13 میلیون تن گندم تولید شود، اما پایین بودن قیمت باعث قاچاق گندم به خارج می‌شود و مجبوریم با محدودیت ارز گندم از خارج وارد کنیم. 
قاسمی تصریح کرد: لازم است دولت نرخ خرید تضمینی گندم را اصلاح کند تا گندم داخلی قاچاق نشود و نیاز به واردات گندم نباشد، بلکه بتوانیم به صورت رسمی گندم صادر کنیم. 
قاسمی همچنین در مورد تولید محصولات شیلاتی گفت: ‌پیش‌بینی می‌شود امسال یک میلیون تن محصولات شیلاتی از صید و آبزی‌پروری تولید شود که مصرف داخلی 700 هزار تن است و 300 هزار تن شامل صادرات ماهیان غیرمأکول و همچنین ضایعات می‌شود. 
به گفته وی، صادرات آبزیان و میگو امسال مشکل شده و پیش‌بینی می‌شود در بخش میگو با توجه به اینکه عمده محصول باید صادر شود، امسال دچار چالش شویم.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون همچنین گفت: امسال عراق بر روی صادرات کپورماهی ایرانی به این کشور عوارض بسته است. 
وی گفت: در مورد ورود به بازار روسیه هم متأسفانه هنوز اقدامات مؤثری انجام نداده‌ایم و صادرات به اندازه کافی انجام نشده است. 
به گفته قاسمی، دولت باید مانند آمریکا که 300 میلیارد برای کمک بلاعوض به بخش کشاورزی در بیماری کووید19 درنظر گرفته، باید به کشاورزان کمک کند، در حالی که در کشور ما نرخ سود بانکی هم برای کشاورزان کم نشده است و اگر حمایتی مطرح می‌شود، فقط روی کاغذ است و این حمایت‌ها در عمل اجرا نمی‌شود. 
 
(پنج شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹) ۱۹:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها