پنج شنبه / ۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۰
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۹۳۹۹۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس تغذیه و سلامتی

یک صبحانه مقوی چه ویژگی‌هایی دارد؟

صبحانه یکی از وعده‌های اصلی و حائز اهمیت است و تاثیر بسیار زیادی بر تأمین انرژی روزانه، سلامتی روان، جسم و به ویژه بهبود عملکرد مغز دارد.

بدون شک صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی روزانه است. این وعده حیاتی که با توجه به تغییر سبک‌های زندگی عموماً نادیده گرفته می‌شود، تأثیر بسیار زیادی روی تأمین انرژی روزانه، سلامتی روان، جسم و به ویژه بهبود عملکرد مغز گروه‌های سنی مختلف دارد.
اگر از ویژگی‌های یک صبحانه مقوی مطلع باشید، آماده کردن وعده صبحانه سخت نیست. علاوه بر نکاتی که در این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا نگاهی به بلاگ «روز خود را با یک صبحانه سالم، ساده و سریع شروع کنید» نیز داشته باشید.
در ادامه به ۳ ویژگی اصلی وعده صبحانه اشاره شده است؛
مغذی و غنی
شاید این سوال برایتان پیش بیاید که منظور از صبحانه غنی و مغذی چیست؟
منظور از صبحانه غنی و مغذی صبحانه‌ای است که مواد معدنی و انرژی مورد نیاز روزانه‌تان را تأمین کند؛ استفاده از سبزیجات یکی از گزینه‌های پیش رو است. سبزیجات به دلیل فیبر، انواع ویتامین، مواد معدنی ضروری و قند پایین، بهترین انتخاب برای داشتن یک صبحانه سالم است. جلوگیری از انواع سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش فشار خون، پیشگیری از ابتلاء به دیابت و بیماری‌های قلبی، نمونه‌هایی از فواید مصرف سبزیجات برای سلامتی است.
شاخص گلیسمی پایین
شاخص گلیسمی، معیاری برای دسته‌بندی سرعت افزایش قند خون در اثر مصرف غذاها است و نشان می‌دهد مواد غذایی مختلف با چه سرعتی باعث افزایش قند خون می‌شوند. این دسته‌بندی از ۰ تا ۱۰۰ بوده و قند خالص دارای شاخص گلیسمی ۱۰۰ است.
صبحانه شما باید حاوی موادی با شاخص گلیسمی پایین باشد، چرا که این مواد غذایی، سرعت جذب پایین‌تری دارند، به آرامی هضم می‌شوند، آزادسازی انرژی در آنها مدت زمان بیشتری طول می‌کشد و به طبع باعث احساس سیری طولانی‌مدت‌تر می‌شوند. حبوبات، مغزهای آجیل، دانه‌های گیاهی چون کنجد، زیتون، انواع سبزیجات و لبنیات همگی دارای شاخص گلیسمی پایین و گزینه‌های مناسبی برای صرف صبحانه هستند.
فاقد چربی
نیمرو، املت، سیب‌زمینی سرخ شده و انواع غذاهای چرب، همیشه انتخاب‌های هیجان‌انگیزی برای صبحانه هستند، اما متأسفانه یا خوشبختانه یکی دیگر از ویژگی‌های یک صبحانه مقوی، چرب نبودن آن است!
صبحانه‌ای که با اضافه کردن روغن تهیه شده باعث احساس سنگینی در طول روز می‌شود، همچنین باعث می‌شود زودتر خسته شوید و در انجام کارهای روزانه کندتر پیش بروید. علاوه بر این مصرف غذاهای چرب می‌تواند باعث افزایش چربی خون و در نهایت سکته مغزی شود.
توصیه می‌کنیم تا مواردی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد را در هنگام تهیه صبحانه لحاظ کنید، زیرا در صورت رعایت نکردن، وعده صبحانه‌ای که صرف می‌کنید نه تنها انرژی مورد نیازتان را تأمین نمی‌کند و باعث احساس سیری شما نمی‌شود بلکه مقدار کالری دریافتی‌تان را بالا می‌برد.
طبق ویژگی‌هایی که برای یک صبحانه مقوی مطرح کردیم، کنجد و محصولات کنجدی می‌تواند گزینه مناسبی برای صبحانه باشد. وجود انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان، پروتئین، فیبر و اسیدهای چرب ضروری تنها نمونه‌هایی از خواص دانه‌های کنجد است.
کارخانه حلوای عقاب با تولید طیف گسترده‌ای از فراورده‌های کنجدی، کار را برای آماده‌سازی صبحانه آسان‌تر کرده است. گروه حلوا، گروه کنجد، گروه کنجدبار، گروه کرم کنجد و گروه ارده نمونه‌هایی از گروه محصولات شرکت حلوای عقاب است که با توجه به گوناگونی ذائقه‌ها و همچنین رعایت تمامی استانداردها از جمله استاندارد IFC و BRC، تولید می‌شوند و می‌تواند دغدغه‌شما را نسبت به تهیه یک صبحانه مقوی، سالم و البته ساده برطرف کند.
 
(پنج شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹) ۱۰:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها