سه شنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۲۲:۴۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۳۹۷۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کمک فائو برای مبارزه با ملخ صحرایی وصول نشد

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه تاکنون مبارزه با ملخ صحرایی در سطح حدود ۲۷۰ هزار هکتار انجام شده است گفت: کمک ۵۰۰ هزار دلاری فنی فائو برای تامین تجهیزات و ادوات و برگزاری دوره های آموزشی تاکنون وصول نشده است.

« محمدرضا میر» افزود: از ابتدای عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در ۳۰ بهمن ماه سال ۹۸ تاکنون سمپاشی در سطح ۲۶۹ هزار ۶۳۳ هکتار هفت استان جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، جنوب کرمان، خوزستان و خراسان جنوبی مبارزه انجام شده است.
وی اظهارداشت: مبارزه با این آفت در استان های سیستان و بلوچستان در سطح ۱۱۰ هزار و ۲۹۱ هکتار، هرمزگان ۵۸ هزار و ۷۳۸ هکتار، بوشهر ۳۶ هزار و ۵۰۵  هکتار، فارس ۲۳ هزارو ۵۵۵ هکتار، جنوب کرمان ۲۳ هزار و ۲۴۷ هکتار، خراسان جنوبی ۱۱ هزار و  ۲۸۰ هکتار و خوزستان ۶ هزار و ۱۷ هکتار اجرا شده است.
وی با بیان اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد سطح مبارزه با آفت ملخ صحرایی از طریق سمپاشی زمینی انجام می شود تصریح کرد: اکنون به سم و دستگاه سمپاش برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی مجهز هستیم اما بخش عمده مشکل ما مبارزه با این آفت در مناطق صعب العبور است که با خودروهای معمولی نمی توان به این مناطق دسترسی داشت.
وی با اشاره به اینکه هر استان یک فروند خودرو کمکدار دارد که کافی نیست  اضافه کرد: برای دسترسی به این مناطق نیازمند خودروهای کمکدار ارتش و سپاه هستیم تا بتوانیم  با این آفت مبارزه کنیم.
ریزش جدید ملخ در جاسک و سیریک هرمزگان
وی گفت:  ریزش های جدید ملخ صحرایی از خلیج فارس به سمت مناطق جاسک و سیریک استان هرمزگان در حال انجام است. 
سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: از ابتدای عملیات مبارزه تاکنون در مجموع  ۶۵ میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت به این بخش اختصاص یافته که بیش از  ۲۰ میلیارد تومان آن از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به این بخش تعلق گرفته و ۴۵ میلیارد تومان دیگر در حال وصول است.
به گفته وی، با توجه به هشدارهای فائو امسال مبارزه با ملخ صحرایی در سطح یک میلیون هکتار پیش‌بینی شده که نیازمند حداقل ۸۵ میلیارد تومان اعتبار است.
میر  درباره تخصیص ۵۰۰ هزار دلاری سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برای بودجه تکمیلی جهت تقویت همکاری های فنی خود با ایران در زمینه کنترل و مقابله با هجوم ملخ های صحرایی گفت: این کمک فنی فائو برای تامین تجهیزات و ادوات و برگزاری دوره های آموزشی تاکنون وصول نشده است.
سال گذشته مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۵۰ هزار هکتار از ۹ استان جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شده بود.
 
(سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۲۲:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها