سه شنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۲۲:۲۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۳۹۶۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

راه‌اندازی سامانه ضد تگرگ در استان سمنان/آسیب۴۵درصدی انگور شاهرود

رئیس جهاد کشاورزی سمنان بابیان اینکه سامانه ضد تگرگ در استان راه اندازی می‌شود، گفت: تگرگ و سرما به ۴۵ درصد باغات انگور و ۸۰ درصد زردآلو شاهرود آسیب‌زده است.

سید حسن میرعماد ظهر سه شنبه در نشست خبری ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران و اصحاب رسانه به میزبانی جهاد کشاورزی سمنان ضمن بیان اینکه امسال بارش بسیار خوب نزولات آسمانی در سطح استان شاهد بودیم، ابراز داشت: استان سمنان تا ۲۵ اردیبهشت ۱۶۲ میلی متر بارش دریافت کرد که این رقم به نسبت سال قبل ۱۴۵ درصد افزایش داشت که در مجموع این بارش‌ها امیدواریم شاهد رشد خوب در بخش زراعت و حوزه غلات باشیم.
وی بابیان اینکه وضعیت مزارع مطلوب و سال خوبی برای دامداران و عشایر پیش‌بینی می‌شود، افزود: متأسفانه علیرغم این بارش‌ها شاهد خسارت‌هایی نیز در استان بودیم ۱۹۸ هزار هکتار اراضی هکتار از این خسارت‌ها بی نصیب نبودند امسال ۸۰ درصد محصول زردآلو بخش عمده‌ای از باغات گردو از بین رفت.
 
لزوم پرهیز بهره برداران از تک کشتی
رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان بابیان اینکه علاوه بر سرما تگرگ نیز به افزایش این خسارت‌ها به بخش کشاورزی دامن زد، ابراز داشت: تگرگ هفتم اردیبهشت خسارت در برخی محصولات نظیر جو و انگور را به دنبال داشت به نحوی که از ۹۵ هزار تن تولید انگور در سطح استان به ۴۰ الی ۴۵ درصد انگور شاهرود آسیب زد.
میرعماد بابیان اینکه سرمازدگی ۴۵۱ میلیارد تومان و تگرگ ۲۴۵ میلیارد تومان طی سال جاری به بخش کشاورزی خسارت وارد کرده است، تصریح کرد: برای باغاتی که بیمه نیستند آمار این برآورد خسارت‌ها به مسئولان کشوری رسید و پیشنهاداتی نیز داده شد که امیدواریم در سطح کلان تصویب و بهره‌برداران از این حوزه بهره‌مند شوند.
وی افزود: یکی از آسیب‌های خسارت به بخش کشاورزی تک‌کشتی است و به کشاورزان اکیداً توصیه می‌شود از این روش پرهیز و روی محصول خاص برنامه‌ریزی خود را انجام ندهند علیرغم خسارت بسیار بالا به زردآلو اما گیلاس و سیب وضعیت بهتری دارد از سوی درآمد زراعت خوب و پایدار و می‌تواند معیشت کشاورز را تأمین کند.
راه اندازی سامانه ضد تگرگ
رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان بابیان اینکه تنها ۲۵ درصد باغات استان بیمه است، ابراز داشت: ایجاد سایبان دیگر روشی که می‌تواند محصول را در مقابل سرمازدگی ایمن کند و در شرایط نامساعد جوی ۷۰ الی ۸۰ درصد محصول باقی می‌ماند که با توجه به پرداخت تسهیلات لازم برای امسال منتظر ابلاغیه‌های جدید هستیم و همچنین هماهنگی‌های خوبی با شرکت نفت برای تأمین سوخت موردنیاز کشاورزان صورت گرفت
میرعماد بابیان اینکه راه‌اندازی سامانه ضد تگرگ با همکاری استانداری و فرمانداران در دست اقدام است، ابراز داشت: اگر اعتبارات لازم تأمین شود ۱۰ الی ۲۰ سامانه می‌توانیم در مناطق پر خطر احداث کنیم هر سامانه حداقل ۵۰ هکتار را پوشش می‌دهد که این مهم به صورت آزمایشی برای استان سمنان پیگیری می‌شود.
وی ضمن بیان اینکه در حوزه مدیرت مصرف آب بخش کشاورزی اقدامات خوبی صورت گرفت، افزود: در این راستا اجرای الگوی کشت در استان پیگیری می‌شود که در ۹ دشت استان کار شروع شد تا با برنامه‌ریزی لازم و بهره‌وری مصرف آب کشاورزی مناسب با اقلیم استان بتوانیم تولید را بهبود و کمترین مصرف آب را داشته باشیم که توفیقات خوبی نیز در این زمینه کسب شد.
رشد خوب تولید گیاهان دارویی
رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان بابیان اینکه در حوزه تولید گیاهان دارویی با رشد خوبی در استان مواجه هستیم، ابراز داشت: دو هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی استان به بخش زارعت اختصاص دارد که در این راستان امسال بزرگ‌ترین باغ زعفران استان در مرکز تحقیقات شاهرود راه‌اندازی می‌شود.
میرعماد بابیان اینکه ۱۰ هزار هکتار زراعت در مناطق دیم استان وجود دارد، تصریح کرد: پیش بنی می‌شود تولید زراعت امسال به ۱۱۷ هزار تن برسد که باید گفت برای محصول جو خرید از غرب استان آغاز و این روند تداوم خواهد داشت که طبق برآوردها تولید ۶۵ الی ۷۰ هزار تن است.
وی بابیان اینکه اصلاح باغات قدیم به جدید در دستور کار است، افزود: دولت سال گذشته در بحث زیر بنایی سامانه‌های نوین آبیاری ۴۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرد که چهار هزار و ۱۰۰ هکتار در استان اجرا و حدود یک هزار و ۶۰۰ هکتار در دست اقدام قرار دارد که با توجه به اقبال خوب مردم، همکاری مسئولان استانی، ملی و مشارکت کشاورزان سامانه‌های نوین آبیاری بیش از دو برابر افزایش پیدا کرد که قطعاً در مدیریت مصرف آب نقش مهم دارد.
توصیه بهره‌برداران به کشت گلخانه‌ای
رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان بابیان اینکه توصیه بهره‌برداران به کشت گلخانه‌ای در راستای مدیریت آب و جلوگیری از سرمازدگی پیگیری می‌شود، ابراز داشت: با همکاری خوب بانک‌ها ۱۷۳ هکتار گلخانه در سطح استان ایجاد شد که با توجه به احداث ۳۷ هکتار گلخانه طی سال گذشته برای امسال پیش بین‌ها به رقم ۵۰ درصد است که باید اذعان داشت هر هکتار گلخانه برای ۱۲ نفر اشتغال ایجاد می‌کند که این می‌تواند درافزایش تولید نقش بسزایی داشته باشد.
میرعماد بابیان اینکه در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی اقدامات خوبی صورت گرفت، تصریح کرد: ۶۰ الی ۷۰ واحد صنایع تبدیلی برای استان در حال احداث است که می‌تواند پشتوانه خوبی در کمک باشد با راه‌اندازی برخی واحدها نظیر کنسانتره انگور شاهرود دیگر کشاورزان نگران فروش محصول خود نیستند لذا تلاش شد تا با گسترش زنجیره تولید به بهره‌برداران کمک کنیم.
وی در پاسخ به پرسش مبنی بر خرید تضمینی گندم، افزود: با توجه به مهیا بودن مراکز خرید گندم خرید تضمینی این محصول برای سال جاری دو هزار و ۵۰۰ تومان است که تولید ۹۰ هزار تن گندم در استان پیش‌بینی می‌شود و باید گفت مطالبات سال گذشته گندم کاران تا آخر مرداد پرداخت و برای امسال نیز در مناطق زودرس دولت بلافاصله پول را واریز کرده است.
تولید ۵۶ هزار تن گوشت مرغ
رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان بابیان اینکه ۳۵۹ واحد مرغ گوشتی استان ۵۶ هزار تن تولید سالانه دارند، ابراز داشت: ۴۱ واحد تخم‌گذار نیز در استان دایر است که با توجه به راه‌اندازی واحدهای پرورش مرغ در قفس در هشت طبقه از سال ۹۳ و ۹۴ بیش از ۲۰۰ تن رشد تولید را شاهد هستیم که این رقم با به‌سازی واحدهای موجود اتفاق افتاده است.
میرعماد بابیان اینکه هشت واحد پرورش بوقلمون و ۱۷ واحد پرورش شترمرغ با فعالیت بالای پنج هزار قطعه در استان فعال است، تصریح کرد: برای تولید محصول سالم تلاش می‌شود که برای سه محصول سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و امسال ۹ محصول در دست پیگیری است.
وی بابیان اینکه ۵۲ واحد نوغان‌داری حوزه روستای طی دو الی سه سال اخیر ایجادشده است، افزود: با توجه به اشتغال پایدار و تمیز به شدت در حال توسعه این شغل هستیم که در این راستا ۱۰ هزار اصله توت وارد استان شد تا کشاورزان و بهره‌برداران با کشت توت نوغان‌داری را در استان سمنان پرورش دهند.
پرداخت ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه گلخانه
رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان در پاسخ  به پرسش مبنی اقدامات صورت گرفته در ستاد تسهیل و رونق تولید استان، ابراز داشت: سال گذشته از محل بند الف تبصره ۱۸ حدود ۶۰ میلیارد تومان پرداخت شد که تأثیر خوبی در حوزه گلخانه داشت برای رونق تولید نیز ۶۰ میلیارد تومان اختصاص یافت که بخشی از آن در دست اجرا است.
میرعماد بابیان اینکه طی سال گذشته ۲۵ هزار تن کود شیمیایی در استان توزیع شد که امسال به ۲۷ هزار تن می‌خواهیم برسانیم، تصریح کرد: این در شرایطی که سال قبل آن حدود ۲۰ هزار تن بوده است لذا با همراهی شرکت پشتیبانی امور دام تلاش شد تا نهاده‌های بخش کشاورزی تأمین شود.
وی بابیان اینکه در شرایطی که کرونا باعث کاهش فروش مرغ و شیر شد شرکت پیشتیبانی دام کار توزیع را بر عهده گرفت، افزود: برای کاهش مراجعه بهره‌برداران اکثر اقدامات به صورت غیر حضوری در نظام مهندسی کشاورزی انجام می‌شود که ۹۰ درصد مجوزها بدون مراجعه قابل انجام است.
وی افزود: ارائه یارانه نهال، انجام کشاورزی حفاظتی و مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی از دیگر اقداماتی که در سازمان جهاد کشاورز استان سمنان به طور جد پیگیری می‌شود.
 
(سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۲۲:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها