سه شنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۹
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۳۹۴۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس اقتصاد

عدم تخصیص ارز به تولیدکنندگان در دو ماه و نیم گذشته/ آغاز استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به مشکل تأمین ارز تولیدکنندگان،‌ گفت: بانک مرکزی اگر ارزی در اختیار دارد، هر چه سریع‌تر آن را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد و اگر ارز ندارد، اجازه دهد ارزهای صادراتی به جای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در اختیار واردکنندگان قرار گیرد.

محمد لاهوتی امروز در دوازدهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، گفت: بعد از کش و قوس‌های فراوان موضوع رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با بانک مرکزی بالاخره به سرانجام رسید و دستورالعمل استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادر شد، به طوری که از اول خرداد استرداد این مالیات آغاز می‌شود.
 
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: از آنجا که امسال سال جهش تولید است و همه ما ملزم هستیم که سیاست‌گذاری‌ها و فعالیت‌ها را بر اساس جهش تولید تنظیم کنیم و در این جهت حرکت کنیم، اما واحدهای تولیدی ما به شدت با کمبود مواد اولیه مواجه هستند و این کمبود در نتیجه عدم تخصیص ارز در بانک مرکزی طی دو ماه و نیم گذشته است.
 
وی با بیان اینکه واحدهای مختلفی با کمیسیون تسهیل تجارت اتاق تهران مکاتبه داشته‌اند، اظهار داشت: این واحدها اعلام کرده‌اند که مواد اولیه آنها در شرف اتمام است و در صورت عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه با تعطیلی مواجه خواهند شد، لذا از آنجایی که امسال با عنوان جهش تولید نامگذاری شده است، این گونه سیاست‌ها قطعا نمی‌تواند هدف تولید و جهش آن را محقق کند.
 
لاهوتی اظهار داشت: حتی روش‌هایی که بانک مرکزی برای برگشت ارز در نظر گرفته مانند واردات در مقابل صادرات با مشکلاتی مواجه است و عملاً امکان استفاده از این ابزارها برای تولیدکنندگان ما وجود ندارد و حتی علیرغم اینکه قیمت ارزهای صادراتی ممکن است بالاتر از نرخ نیما باشد و اگر چه تولیدکنندگان حاضر به استفاده از ارزهای صادراتی نیز هستند، اما باز هم در بانک مرکزی معطل می‌شوند.
 
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی افزود: لذا اگر بانک مرکزی ارز در اختیار دارد و می‌تواند این ارز را تخصیص دهد، باید در کار تخصیص ارز تسریع کند و آن را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد و اگر ارز ندارد، حداقل اجازه دهد، ارزهای صادراتی به معنای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در اختیار واردکنندگان قرار گیرد تا واحدهای تولیدی در سال جهش تولید با کمبود مواد اولیه مواجه نشوند.
 
وی گفت: هفته گذشته بارقه امیدی در خصوص واردات بدون انتقال ارز توسط سرپرست وزارت صمت مطرح شد، اما بلافاصله با اطلاعیه بانک مرکزی موضوع منتفی شد، بنابر این درخواست ما این است که اتاق بازرگانی تهران برای رفع مشکل تولیدکنندگان در مورد تأمین ارز مکاتبه‌ای با بانک مرکزی داشته باشد.
(سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۱۰:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها