سه شنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۳۹۴۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

کانیبالیسم نداریم، اما ...

صنعت مرغداری صنعت حساسی است، صنعتی که با موجودات زنده بسیار حساسی سر و کار دارد که با کوچکترین بی توجهی بیمار می شوندو از دست می روند و مرغدار را به معنای واقعی عزادار می کنند.

به گفته برخی مسئولان در حوزه مرغداری، امروزه صنعت طیور با مشکلاتی همچون کمبود نهاده، کاهش قیمت مرغ و جوجه، کاهش تقاضا، کاهش صادرات و تولید بیش از حد نیاز مواجه شده است، اما گویی مشکل تازه ای رخ نموده و از برخی مناطق کشور از خودخوری جوجه مرغ‌ها (کانی‌بالیسم) ناشی از عدم امکان تهیه جیره مناسب، کمبود  و بالانس نبودن آن یا  استاندارد نبودن ترکیبات از نظر انرژی، پروتئین و اسیدهای امینه مصرفی طیور و ... خبرهایی به گوش می‌رسد.
 
گفته می شود که کانیبالیسم معمولا وقتی رخ می‌دهد که بر اثر شرایط مدیریتی ضعیف و نامطلوب به پرنده استرس وارد شده است. در این بیمای طیور شروع به نوک زدن یکدیگر می‌کنند و گاهی پارگی و جراحت به حدی می‌رسد که مرغ تلف شده و از بین می رود.
 
استان مرکزی نیز از صنعت طیور بی بهره نیست و کانیبالیسم خطری است که هم احتمال بروزش در استان را از مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مرکزی جویا شدیم و هم به همین بهانه فرصتی را فراهم کنیم تا او از دیگر مشکلات صنعت طیور در استان مرکزی برایمان بگوید.
 
غلامرضا حیدری در این رابطه در گفت و گو با ایسنا، در خصوص خودخوری جوجه مرغ ها گفت: یکی از علل بروز این مشکل در مرغداری‌ها کمبود نهاده و کامل نبودن ترکیبات لازم است، البته تاکنون در استان مرکزی موردی از خودخوری جوجه مرغ‌ها مشاهده نشده چراکه مرغداران تمام تلاش خود را برای تهیه دان مرغ ها حتی به روش تهیه از بازار آزاد انجام می دهند، هرچند در صورتی که این مشکل رخ دهد، در واقع مشکلی دیگر به مشکلات موجود مرغداران اضافه خواهد شد.
 
وی در خصوص تامین نهاده اظهار کرد: نهاده‌های تخصیصی دولتی برای مرغداران کافی نیست به عنوان مثال با تخصیص ۵۰۰ تن سویا به استان مرکزی به طور میانگین به هر جوجه ۲۰۰ گرم نهاده اختصاص پیدا می کند و این در حالی است که یک مرغ در طول ۵۰ روز دوره پرورش بیش از دو کیلو سویا نیاز دارد، اما کمتر از یک کیلو از این میزان توسط پشتیبانی امور دام تامین می‌شود و مابقی باید از بازار آزاد تهیه شود که گاها قیمتی دوبرابر نرخ مصوب دارد.
 
حیدری بیان کرد: از سوی دیگر در حال حاضر مشکل اساسی بعد از کمبود نهاده های تخصیصی، عدم بارگیری در بنادر و تاخیر در ارسال نهاده‌هاست که در کنار کمبود نهاده ها، معضلات مرغداران را دوچندان کرده است.
 
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مرکزی کرایه حمل و نقل را از دیگر مشکلات دانست و گفت: در حال حاضر ۶۰۰ واحد مرغداری مجاز و سه کشتارگاه در استان مرکزی فعالیت دارند، همچنین استان مرکزی گوشت سفید مازاد بر نیاز استان تولید می‌کند و مابقی تولیدات خود را به سایر استان‌ها صادر می‌کند، البته در ساوه یک کشتارگاه فعالیت دارد که متعلق به استان قم است.
 
به گفته وی، علاوه بر مشکلات عدیده ای که مرغداران در طول فعالیت و تولید با آن درگیر هستند، از اواخر اسفندماه با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی رستوران ها و هتل ها و ... و کاهش تقاضا، مرغداران ضررهای زیادی را متحمل شدند.
 
حیدری با بیان اینکه در واقع این صنعت آسیب دیده است، اضافه کرد: از اسفندماه سال گذشته با شیوع ویروس کرونا، تمامی رستوران ها، تالارها و هتل ها و... تعطیل شدند و همین امر سبب کاهش مصرف میانگین مرغ استان از حدود ۲۴۰ تن به حدود ۵۰ تن شد. از طرفی تاکید مسئولان بر خرید آنی محصول از مرغداران در واقع نفعی برای آنان ندارد چراکه این خریدها از کشتارگاه ها انجام و سود حاصله عاید کشتارگاه‌ها می شود و این یک ایراد در حوزه پشتیبانی محسوب شده از متضرر شدن مرغداران جلوگیری نمی کند.
 
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مرکزی ادامه داد: بسیاری از مرغداران دیگر توانایی جوجه ریزی ندارند وتمام سرمایه خود را از دست داده‌اند، مرغدار به ازای هر کیلو مرغ حداقل  سه هزار تومان ضرر می‌کند و علیرغم اعلام متولیان تولید و تنظیم بازار مبنی بر اینکه که همه چیز آرام است و هیچ مشکلی نیست، صنعت مرغداری با مشکلات زیادی مواجه است.
 
وی اضافه کرد: در حال حاضر دولت در نظر دارد به جز ذرت و سویا خرید باقی اقلام از جمله دارو واکسن را آزاد کند که در این صورت مرغدار دیگر توان تولید نخواهد داشت.
 
حیدری افزود: تماس هایی از سوی مرغداران دریافت می‌شود که از ضررهای ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون تومانی صحبت می کنند در حالی که اگر سرمایه خود را در بانک گذاشته بودند سود قابل توجهی عاید آنها می‌شد، البته این مبالغ ضرر از سوی واحدهای متوسط مطرح می شود و واحدهای بزرگ قطعا ضررهای بیشتری را متحمل می شوند.
 
وی در خصوص فروش نیز بیان کرد: کشتارگاه مرغ زنده ۹۰ روزه را از مرغداران خریداری می‌کند، اما در ازای این خرید چک سه ماهه می دهد و مرغدار از این بابت هم متضرر می‌شود، از طرفی هیچگونه تسهیلاتی هم برای کمک به مرغداران ارائه نشده است.
 
وی اظهار کرد: در این شرایط انتظار می‌رود به منظور جلوگیری از انصراف مرغداران از ادامه فعالیت، توجه ویژه ای به این بخش صورت گیرد، از جمله اینکه شرکت پشتیبانی امور دام، عقد قرارداد را به جای کشتارگاه با مرغدار انجام دهد و همچنین می‌طلبد که دولت با ارائه نهاده مدت دار یا تسهیلات با بهره پایین ضررهای حاصل از بیماری کرونا را جبران کند هرچند که این ضرر جبران نخواهد شد و تنها کمکی که می کند اینست که سبب می شود مرغدار توان ادامه جوجه ریزی داشته باشد.
(سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۰۹:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها