سه شنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۳۹۳۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

اولین شلیک بر پیکر کشاورزی در سال جهش تولید/ ضعف دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه محسوس است

نماینده مردم جیرفت در مجلس با بیان اینکه محصولات کشاورزان این منطقه رها شده است و به خاطر قیمت پایین کسی برداشت نمی‌کند، گفت: اولین شلیک مسئولان به پیکر تولیدات کشاورزی در سال جهش تولید نواخته شد.

یحیی کمالی‌پور عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ، گفت: کشاورزان منطقه جیرفت و کرمان محصولات صیفی خود را به دلیل قیمت پایین برداشت نمی‌کنند چرا که این قیمت‌ها آنقدر پایین است که کفاف هزینه‌های آنها را نیز نمی‌دهد این مسئله را بارها به مسئولان گفته‌ایم اما متولیان امر سر و سامانی به بازار نمی‌دهند.
 
کمالی‌پور افزود: اولین تیر خلاصی مسئولان به پیکر تولیدات کشاورزی در سال جهش تولید فرود آمده و در این میان کسی ضجه‌های کشاورزان را نمی‌شنود و به فریاد آنها نمی‌رسد.
 
وی خاطرنشان کرد: 6 ماه پیش قبل از برداشت محصولات شرایط فعلی را پیش‌بینی کرده‌ بودیم اما متأسفانه مسئولان هیچ توجهی نمی‌کنند. سال‌ها است 80 درصد امرار معاش این منطقه از کشاورزی به دست می‌آید اما آنها فراموش شده‌اند و متولیان بخش کشاورزی هیچ سروسامانی به آنها نمی‌دهند.
 
عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: به‌رغم اینکه مشکلات کشاورزان منطقه را از آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گرفته تا وزیر جهاد کشاورزی گفته‌ایم اما کسی به فریاد ما و ضجه‌های کشاورزان نمی‌رسد.
 
نماینده مردم جیرفت افزود: کشاورزان نهاده‌ها را به قیمت گزاف خریده‌اند و محصول را تا اینجا به ثمر رسانده‌اند اما زمانی که می‌خواهند عرضه کنند قیمت آنقدر پایین است که کفاف هزینه‌های آنها را نمی‌دهد. 
 
* تضعیف اقتصاد کشاورزی به افزایش ناامنی در جنوب کرمان منجر شده است
 
وی با تأکید براینکه این بی‌توجهی‌ها باعث ناامنی در جنوب کرمان شده است، گفت: با مشکلات فقری که در این منطقه به وجود آمده انواع راهزنی‌ها، قتل و درگیری را شاهد هستیم و در آینده نیز شرایط بدتری را شاهد خواهیم بود.
 
کمالی‌پور به برداشت نکردن صدها تن محصول پیاز، گوجه فرنگی و سیب‌زمینی اشاره کرد و عنوان کرد: پیازکاران محصول خود را شخم زدند و گوجه کاران هم رها کرده‌اند. 
 
عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: آنطور که شنیده‌ام مسئولان در انتظار تأمین بودجه هستند و البته بوروکراسی‌های اداری آنقدر پیچیده است که در صورت تأمین هم به موقع انجام نخواهد شد و به کار کشاورزان نخواهد آمد.
 
* با تعرفه‌گذاری اشتباه بازار خارجی پیاز را از دست دادیم
 
کمالی‌پور به بی‌تدبیری‌ها در بین مسئولان کشاورزی و مسئولان مرتبط با بازار اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته پیاز را صادر می‌‌کردیم اما اخیراً ستاد تنظیم بازار تعرفه 10 هزار تومانی را برای صادرات پیاز وضع کرد. پس از یک ماه تلاش دوباره تعرفه به جای خود بازگشت اما دیگر مشتریان ما رفته بودند تا نیاز خود را از جای دیگری تأمین کنند.
 
وی افزود: با مسئولان وزارت جهاد که صحبت می‌کنیم می‌گویند بخش تنظیم بازار را از ما گرفته‌اند و به وزارت صمت داده‌اند اما آنچه برای کشاورزان مهم است این است که یک نفر پیدا شود مشکل آنها را حل کند و اگر وضع به همین صورت باشد سال آینده تولید کافی انجام نخواهد شد.
 
عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تأکید براینکه در سال جهش تولید، تولید وجود دارد اما نابسامانی‌ها عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ کرده است، گفت: واقعاً مردم جنوب کرمان مستحق این بی‌مهری نیستند و باید مسئولان به داد این مردم برسند.
 
کمالی‌پور گفت: چیزی از کشاورزی منطقه جنوب باقی نمانده است و باید خیلی زودتر از اینها به فریاد این کشاورزان می‌رسیدند.
 
نماینده مردم جیرفت افزود: متأسفانه آنطور که مطلع شدم هنوز هیچ تصمیم قطعی درباره خرید حمایتی از گوجه فرنگی این منطقه گرفته نشده است.
 
* ضعف دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بسیار محسوس است
 
وی در پاسخ به اینکه این مشکلات از کجا ناشی می‌شود، گفت: متأسفانه دیپلماسی اقتصادی در کشور ما ضعیف است و برنامه درستی هم در این زمینه نداریم همه چیز را به امان خدا رها کرده‌اند و اکنون هم می‌گویند وزارت صمت باید پاسخگو باشد.
 
عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به مشکلات اخیر صادرات به کشور عراق اشاره کرد و گفت: متأسفانه اکنون مرز ما بسته است و در این مسئله ضعف دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بسیار محسوس بود.
 
کمالی‌پور در این باره که حمایت دولت از کشاورزان در این دوره چطور بوده است، عنوان کرد: حمایت‌ها قطره‌چکانی بوده و کمکی به کشاورزان نکرده است و متأسفانه حمایت‌ها بیشتر از صاحبان قدرت و ثروت بوده است. 
 
وی در پاسخ به اینکه شرایط کشاورزان این منطقه چگونه است، گفت: مردم فقط گریه می‌کنند و کاری از دست‌شان برنمی‌آید و کسی هم نیست که به فریاد آنها برسد.
(سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۰۹:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها