دوشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۸
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۹۳۹۳۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
دنیای اقتصاد
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم

چای داخلی برای خانواده‌های ایرانی

شرکت دبش سبزگستر به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابعه گروه کشت و صنعت دبش با نام تجاری «چای دبش» و پیشینه سه نسل فعالیت در عرصه‌های تجاری و تولیدی در صنعت چای، ریشه در خاک ایران‌زمین دارد و به‌عنوان یکی از توانمندترین بنگاه‌های اقتصادی در سطح بین‌المللی مطرح است.

این شرکت در سال ۱۳۰۹ شمسی (۱۹۳۰ میلادی) فعالیت بازرگانی خود را به‌صورت شخصیت حقیقی آغاز کرد و هم‌اکنون با سرمایه ثبتی ۴ هزار میلیارد ریال، به‌کارگیری قریب به ۲ هزار نیروی انسانی و تولید ۲۵ هزار تن چای در سال در زیربنایی به مساحت ۴۵ هزار مترمربع در شهرک صنعتی اشتهارد به‌عنوان شرکت سهامی خاص و به‌صورت خانوادگی رهبری می‌شود. تمرکز بر زنجیره تامین همراستا با برنامه‌های استراتژیک سازمان و انجام فعالیت‌ها به‌صورت تخصصی به‌منظور محقق‌سازی اهداف و باورهای سازمانی، قوای محرکه این بنگاه اقتصادی بوده است. به گفته مدیرعامل شرکت دبش سبز گستر، مصرف سرانه ۵/ ۱ تا ۲ کیلو چای در سال و جمعیت بالغ‌بر ۸۰ میلیون نفر و وجود تقاضای بازار مصرف ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تنی در سال و سهم پایین ۱۵‌درصدی تولیدکنندگان داخلی از این بازار، بستر بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری و تولید در این صنعت ایجاد کرده است.
 
 سهم ۱۵ درصدی تولید چای داخلی در بازار
اکبر رحیمی در خصوص اقدامات انجام‌شده این شرکت در حوزه تامین مواد اولیه گفت: تهیه بدون واسطه چای به‌صورت سلف از بهترین باغات کشورهای بنام مانند هندوستان، سریلانکا و کنیا، نظارت مستقیم برکیفیت محصول توسط متخصصان در مبدأ تامین، حفظ کیفیت محصولات این شرکت را به همراه داشته است. این مهم به‌واسطه سال‌ها حضور فعال و تجربه در عرصه تجارت بین‌المللی و برندسازی در سطح جهانی حاصل‌شده است.
 
مدیرعامل شرکت دبش سبزگستر در خصوص حوزه حمل‌ونقل نیز گفت: این شرکت با بهره‌گیری از ناوگان حمل‌ونقل اختصاصی متشکل از ۳۵ کشنده تریلی و بالغ‌بر ۲۵۰ کامیونت، شبکه وسیعی از توزیع مویرگی در سطح کشور را تحت پوشش خود قرار داده است. به گفته رحیمی انبارهای تحت نظارت گمرک، حجم بالای مبادلات تجاری، شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی و کسب اعتماد و اعتبار طی سال‌های متمادی فعالیت تجاری باعث شده این شرکت از امتیاز استقرار انبارهای تحت اختیار گمرک ایران در سایت کارخانه بهره‌مند شود. کانتینرهای اختصاصی شرکت از بندر توسط ناوگان ترابری به طور مستقیم به این انبارهای اختصاصی که با رعایت تمامی الزامات بهداشتی و ایمنی ساخته ‌شده‌اند، حمل و تخلیه می‌شوند. این مهم ضمن تسریع در انجام الزامات قانونی ترخیص کالاها و کاهش هزینه‌های مربوطه، این اطمینان را ایجاد می‌کند که کیفیت کالاها متاثر از نحوه تخلیه و انبارش قرار نخواهند گرفت. رحیمی در ادامه تاکید کرد: شرکت دبش سبزگستر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید، فرآوری و بسته‌بندی چای در سطح جهانی به‌حساب می‌آید که مجهز به چاپخانه اختصاصی است. این توانمندی، شرکت را قادر ساخته است تا بتواند محصولات خود را با بسته‌بندی‌هایی در کلاس کیفیت جهانی و با طراحی‌های خاص به مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی عرضه کند. این مدیرعامل در ادامه در خصوص فعالیت شرکت دبش سبزگستر در حوزه کشت و برداشت نیز گفت: این شرکت در اواسط سال ۱۳۹۸ موفق به راه‌اندازی بزرگ‌ترین کارخانه چای در منطقه املش واقع در یکی از بهترین مناطق برداشت برگ سبز چای در شمال کشور شده است.
 
وی هدف از این اقدام را نظارت و کنترل دقیق بر فرآیندهای کشت، برداشت و خشک‌کردن برگ سبز چای عنوان کرد و افزود: کیفیت اتفاقی نیست و مستلزم نظارت و کنترل دقیق بر تمامی فرآیندها و فعالیت‌ها در این حوزه است و تنها در این صورت است که می‌توان ضمن کنترل هزینه‌ها و کاهش بهای تمام‌شده از تداوم حفظ کیفیت محصولات اطمینان حاصل کرد.
 
 محصول ایرانی با کیفیت جهانی
رحیمی در ادامه با اشاره به به‌کارگیری فناوری‌های روز دنیا در تولید این محصولات اعلام کرد: از آنجا که چای به‌عنوان اولین نوشیدنی در سبد مصرف هر خانوار ایرانی قرار دارد، توجه به کمیت، کیفیت و قیمت این محصول استراتژیک از اهمیت بسزایی برخوردار است. با به‌روزرسانی خطوط تولید و به‌کارگیری تجهیزات و انتقال فناوری‌های روز دنیا، ضمن توجیه اقتصادی می‌توان به اهداف تولیدی و تجاری سازمان دست ‌یافت.
 
وی ادامه داد: در این راستا این شرکت توانسته به پشتوانه مطالعات و تحقیقات میدانی و حضور موثر در بازارهای جهانی و رصد آخرین فناوری‌ها در این صنعت با حساسیتی خاص نسبت به انتخاب تجهیزات از بهترین و کارآمدترین برندهای دنیا نظیر‌ هایدلبرگ و تی‌پک از کشور آلمان اقدام و در خطوط تولید خود مورد بهره‌برداری قرار دهد. رحیمی در خصوص گواهینامه‌های محصولات این شرکت یادآور شد: این شرکت موفق به دریافت گواهینامه‌های بین‌المللی از شرکت‌های DAS و QSCER شده است. همچنین افتخار عضویت در «کمیته تخصصی توسعه کسب‌وکار کمیسیون ملی یونسکو- ایران» را در رزومه فعالیت‌های خود دارد. وی در ادامه افزود: با توجه به پایین بودن سهم تولیدکنندگان داخلی نسبت به تقاضای بازار مصرف، ضمن اینکه واردات چای در حفظ تعادل قیمت موثر است، به دلیل موقعیت جغرافیایی و استراتژیک کشور یک فرصت تولیدی- تجاری برای صادرات به کشورهای حوزه CIS نیز به وجود خواهد آورد که می‌توان از مزیت‌های اجتماعی، اقتصادی و همچنین سیاسی آن بهره‌مند شد.
 
 راهکارهایی برای حذف عوامل بازدارنده تولید
رحیمی در ادامه ضمن اشاره به برخی نکات بازدارنده راهکارهای اصلاحی نیز مطرح کرد: ایجاد تعادل اقتصادی توسط مکانیزم عرضه و تقاضا و مهندسی قیمت کالاها- به‌ویژه کالاهای استراتژیک مانند چای که جزو اقلام اولیه سبد خانوار است- تعادل قیمت بازار را تحت تاثیر قرار داده و بستری برای سودجویان فراهم خواهد آورد. وی در ادامه با بیان اینکه اثرات منفی مهندسی غیر کارشناسانه قیمت‌ها بر هر دو بخش تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان غیرقابل‌انکار است، گفت: هرگونه استرس وارده به صنایع غذایی اثری آنی بر کاهش اقلام سبد غذایی مصرف‌کنندگان دارد و اثر ثانویه آنها را می‌توان در ایجاد سستی در صنعت و قرار گرفتن در محدوده افول از منحنی طول عمر سازمان مشاهده کرد. اگر محدودیت‌ها و قابلیت‌های نهفته در اقتصاد کشور با نگاهی مسوولانه کارشناسی شوند بدون شک اقتصاد راه تعادل و ثبات قیمت کالاها را پیش خواهد گرفت. به گفته این مدیرعامل بازنگری سیاست‌های حمایتی، کاهش یارانه باغداران چای، نبود تسهیلات مالیاتی در صنایع غذایی، محدودیت خرید ارز از سامانه نیما و توقف ثبت سفارش‌ها از دیگر مصادیق کارشناسی غیرمسوولانه در حمایت از تولیدکنندگان است. به‌طور مثال آیا در شرایط اقتصادی کنونی کاهش یارانه باغداران از ۳۵ به ۲۵ درصد مفهوم حمایتی دارد؟
 
 تولید نیازمند توجه بیشتر دولت
رحیمی در ادامه با اشاره به اینکه اعمال سیاست‌های مالی یکسان برای کسب درآمد دولت نشان‌دهنده عدم توجه به اثرات تصمیم‌های کلان دولت در حمایت از تولیدکنندگان در صنایع غذایی است، عنوان کرد: این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان صنایع غذایی را از پرداخت مالیات معاف کرده‌اند. ارائه تسهیلات مالیاتی برای تولیدکنندگان این صنعت می‌تواند ماهیت حمایتی مصرف‌کنندگان را نیز در پی داشته باشد.
(دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۱۰:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها