دوشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۳۹۲۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

چشم انداز تولید بذر کشور اعلام شد

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: تا افق ۱۴۰۴ تولید بذر گندم شبکه تحت پوشش این سازمان با افزایش ۳۳ درصدی از ۱۵۰ هزار تن به ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید.

حسین شیرزاد در گزارشی در خصوص آمار و‌ ارقام چشم انداز برنامه تولید و تدارک انواع بذور محصولات زراعی اساسی از سال جاری تا افق 1404، اظهار داشت: براساس این برنامه تا افق 1404 تولید بذر جو و حبوبات نیز به ترتیب با رشد صد درصدی به 55 هزار تن و 2 هزار تن در کلیه طبقات بذری افزایش می یابد.
 
وی افزود: تولید بذر علوفه (شبدر برسیم) نیز از میزان 500 تن به 700 تن می رسد و در صورت نیاز استان ها تا میزان 1000 تن نیز قابل افزایش است.
 
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی خاطرنشان کرد: همچنین تولید بذر هیبرید ذرت ارقام میان رس و دیررس با مشارکت شرکت امریکن ژنتیک آغاز و در حال حاضر 50 تن تولید شده است و برنامه ریزی جهت افزایش تولید تا 1000 تن در برنامه وجود دارد.
 
به گفته وی، در دانه های روغنی نیز امکان تولید بذر هیبرید کلزا 1200 تن، سویا 3000 تن و کنجد نیز 400 تن فراهم شده و عملیاتی می شود.
 
شیرزاد همچنین برنامه تولید و تدارک انواع بذور در سال زراعی 99-98، در 28 استان کشور در مجموع، 190 هزار تن اعلام کرد.
 
 
این مقام مسوول درباره جدول برنامه تولید بذور (کلزا، ذرت، کنجد، شبدر برسیم) در کشت و صنعت شهید رضایی دزفول (خوزستان) در سال جاری، توضیح داد: تولید بذر هیبرید کلزا در سطح 550 هکتار با پیش بینی عملکرد 1200 تن تولید بذر هیبرید ذرت در سطح 50 هکتار و پیش بینی عملکرد 75 تن و تولید بذر OP کنجد در سطح 50 هکتار و پیش بینی عملکرد 45 تن برنامه ریزی شده است.
 
مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در ادامه این گزارش، به جدول تولید بذور OP (پیاز، گوجه فرنگی) در کشت و صنعت شهید رجائی اشاره کرد و اظهار داشت: مقدمات تولید بذر OP یک رقم پیاز با سطح 200 هکتار و سه رقم گوجه فرنگی با 100 هکتار سطح زیر کشت فراهم و قابل اجراست. بدیهی است تولید بذر خیار سبز ، فلفل و ملون نیز در برنامه آتی این کشت و صنعت وجود دارد.
(دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۱۰:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها