یکشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۳۹۰۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تولید 25 درصد گوشت توسط عشایر/ ظرف 4 سال با کمک عشایر می‌توان صادر کننده گوشت قرمز شد

مسئول سازمان بسیج عشایری کشور با بیان اینکه 25 درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر تولید می‌شود گفت: اگر از جامعه عشایر حمایت شود، می‌توانیم کشور را از واردات گوشت قرمز بی نیاز کنیم.

نصرت الله سیف در آستانه 29 اردیبهشت 99، روز بسیج عشایری گفت: در حال حاضر 1.2 میلیون نفر عشایر کوچ‌رو در قالب 312 هزار خانواده عشایری، 540 طایفه عشایر، 104 ایل و 7 قوم بزرگ عشایر کشور داریم و هم چنین 10 هزار شهید از جامعه عشایر تقدیم انقلاب اسلامی شده است.
وی تأکید کرد: عشایر در همه صحنه‌ها با صلابت حضور پیدا کردند چه در پیروزی انقلاب و چه در موفقیت انقلاب و حفظ و حراست از مرزهای کشور در طول 41 سال انقلاب نقش داشتند و به عنوان مرزبانان همیشه در صحنه در خدمت کشور و نظام بودند.
 
به گفته وی حتی قبل از انقلاب مبارزان انقلاب که وقتی از حکومت فرار می‌کردند، به مناطق عشایری پناه می‌بردند و از آنجا به مبارزه با رژیم گذشته می‌پرداختند و بعد از انقلاب نیز عشایر دست بیعت به امام خمینی(ره) دادند و برای حفظ نظام با امام بیعت کردند.
مسئول سازمان بسیج عشایری کشور اظهار داشت: توطئه دشمن در اول انقلاب این بود که عشایر خلع سلاح شوند و به این طریق می‌خواستند از طریق ضد انقلاب ناامنی در کشور ایجاد شود، اما با هوشیاری رهبر معظم انقلاب سلاح عشایر در دستشان ماند و آنها از مرزهای کشور دفاع کردند و در جنگ تحمیلی نیز اولین کسانی که در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح ایستادند و 12 لشکر رژیم تجاوزگر بعث را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متوقف کردند، همین عشایر مسلح بودند و دشمن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ میخکوب کردند تا بعد از آن یگان‌های سپاه پاسداران با حضور 50 هزار رزمنده برای مقابله با دشمن تجاوزکار وارد عمل شدند.
به گفته وی یگان‌های عشایری از افراد شجاع، جسور، چریک، متدین و مسلط به سلاح بودند که در جنگ‌های شبانه بسیار موفق بودند و در دفاع مقدس نیز حماسه‌ها و سلحشوری رزمندگان عشایر زبانزد بود. حتی عشایر در صحنه‌های سیاسی نیز همواره با نظام بوده و با وجود این که 250 هزار قبضه سلاح در بین عشایر است، اما در 41 سال انقلاب سراغ نداریم که حتی یک تیر از سوی عشایر به سمت جمهوری اسلامی شلیک شود و برعکس همواره به عنوان مرزبانان غیور از تمامیت ارضی کشور و انقلاب اسلامی دفاع کرده‌اند.
سیف اضافه کرد: عشایر کشور از نظر خدمت‌رسانی در تولید 25 درصد گوشت قرمز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کشور تولید می‌کند در حالی که جمعیت عشایر تنها 2 درصد جمعیت کشور است. هم چنین 35 درصد لبنیات کشور، 40 درصد صنایع دستی در جامعه عشایر تولید می‌شود و عشایر در 60 درصد قلمرو سرزمینی کشور حضور دارند.
* تولید 25 درصد گوشت در جامعه عشایر
به گفته وی عشایر در نقاط کور و صعب‌العبور کشور حضور دارند و حتی اعضای عشایر از زنان و مردان به استعداد 1.2 میلیون نفر آموزش استفاده از سلاح دیده‌اند و همواره برای دفاع از کشور آماده هستند.
مسئول سازمان بسیج عشایری کشور در مورد این که آیا عشایر مجوز حمل سلاح دارند گفت: یکی از برکات نظام اسلامی اعتمادی است که رهبر معظم انقلاب نسبت به عشایر دارد و همچنین اعتمادی که عملکرد عشایر برای نظام ایجاد شده است، و وقتی مسأله خلع سلاح در کشور مطرح بود عشایر از این امر مستثنی شدند و نه تنها خلع سلاح نشدند، بلکه جواز ویژه برای استفاده از سلاح به عشایر داده شد و چنین اعتمادی از سوی حکومت و جامعه عشایر در دنیا نظیر ندارد.
سیف همچنین گفت: رژیم گذشته محرومیت زیادی برای عشایر ایجاد کرده بود، ولی بعد از انقلاب عشایر به عنوان مرزبانان شبانه روز کشور در خدمت نظام قرار گرفتند و بسیج عشایری به همین منظور در جامعه عشایر ایجاد شد. در تهران سازمان قدرتمند سپاه و سازمان بسیج عشایری وجود دارد و در استان‌ها و شهرستان‌ها ادارات مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و عملیاتی برای بسیج عشایر و نواحی مستقل عشایری در سطح بخش‌ها و حوزه‌های بسیج مقاومت عشایری شکل گرفته است.
به گفته وی بسیج عشایری در محل‌های استقرار و کوچ عشایر پایگاه‌های ثابت و سیار برای خدمت رسانی به جامعه عشایر ایجاد کرده است و رابطه نزدیک و تعاملی و هم افزایی بین بسیج عشایر و سپاه ایجاد شده است.
وی گفت: در راستای خدمت رسانی به جامعه عشایر ایجاد حمام‌های بهداشتی برای عشایر، حمام ضد کنه برای دام‌های عشایر، واکسن دام، درمان دام توسط دامپزشکان توسط دستگاه‌های کشوری و لشکری و با کمک خیران عشایری ایجاد شده است.
* سه برنامه خدمت‌رسانی به عشایر
به گفته سیف 3 برنامه ویژه از سال 98 تا 1400 در دستورکار قرار دارد که بین سازمان عشایری و با همکاری سازمان‌های مربوطه، ستاد کل سپاه و قرارگاه خاتم در جهت محرومیت زدایی در دستورکار قرار دارد که یکی از آنان افزایش بهره‌وری دام عشایر است، چون زندگی عشایر مبتنی بر دامداری است.
به گفته مسئول سازمان بسیج عشایری کشور خانوار عشایر بین 100 تا 4 هزار راس دام در اختیار دارد و در مجموع در کل جامعه عشایر 24 میلیون دام سبک وجود دارد که سالانه 250 هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر تولید می‌شود که این رقم در مقایسه با 900 هزار تن مصرف گوشت کشور بیش از 25 درصد گوشت کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تشکیل می‌دهد. بنابراین با برنامه افزایش بهره‌وری در دام عشایر به راحتی می‌توان جلوی واردات 150 هزار تن گوشت قرمز از خارج گرفت.
به گفته وی همچنین طرحی تهیه شد که با افزایش دام عشایر در تولید گوشت کشور خودکفا شویم. مثلاً اگر یک خانوار عشایر که 200 رأس دام دارد به دلیل این که برخی از دام‌ها قسر در می‌روند(اضطلاحا باردار نمی‌شوند) یا سقط جنین دارند یا این که به دلیل نیاز مالی دام را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت کمتر از وزن اقتصادی می‌فروشند، اما اگر بهره‌وری این دام‌ها اضافه شود، با این 200 دام در اختیار در آخر سال می‌توان به 500 دام رسید و اگر این طرح در همه جوامع عشایری ایجاد شود، به راحتی می‌توان 150 هزار تن گوشت بیشتر تولید کرده و کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از واردات گوشت قرمز نجات داد.
* ظرف 4 سال با عشایر می‌توان صادر کننده گوشت قرمز شد
سیف همچنین گفت: اگر 60 درصد بهره وری دام‌های عشایر افزایش یابد و با آموزش و درمان دام‌ها به راحتی این رقم قابل دسترسی خواهد بود به راحتی می‌توان تولید گوشت در جامعه عشایر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به اندازه‌ای افزایش داد که در یک بازه 4 ساله حتی به صادرکننده گوشت قرمز تبدیل شوند.
به گفته وی برخی از خانوارهای عشایر برای شهریه دانشگاه فرزند یا مراسم عروسی و عزا بره‌های گوسفند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سر وزن نمی‌فروشند بلکه بره با 12 کیلو وزن می‌فروشند که این باعث افت تولید و بهره‌وری می‌شود، باید مشکلات عشایر از نظر وام و نیاز به نقدینگی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم کرد کرد.
* مشکل ضامن مهمترین مشکل عشایر برای وام بانکی
مسئول سازمان بسیج عشایری کشور اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی عشایر در گرفتن وام این است که بانک‌ها ضامن کارمند از عشایر می‌خواهند، در حالی که آنها دسترسی ندارند.
کنگره شهدای عشایر برای بزرگداشت 10 هزار شهید عشایر برگزار شد و این 10 هزار خانوار عشایر ذخیره بزرگی برای کشور به شمار می‌روند و برگزاری این کنگره توسط رئیس سازمان بسیج به استان‌ها ابلاغ شده و تاکنون 14 استان یادواره شهدای عشایر برگزار کرده‌اند و امیدواریم با برچیده شدن کرونا ادامه یادواره‌های استانی شهدای عشایر برگزار و بعد از آن کنگره بزرگ شهدای عشایر برگزار شود.
وی در مورد این که این کنگره در چه استانی برگزار می‌شود گفت: اگر فصل سرما باشد در استان خوزستان و اگر در فصل گرما باشد در استان‌های چهار محال و بختیاری برگزار می‌شود.
سیف همچنین گفت: یکی از خدمات به خانوارهای عشایر این است که در مسیر کوچ آنها بازسازی مدارس عشایر انجام می‌شود و 10 هزار خدمت برای جامعه عشایر در نظر گرفته شده است، مانند بازسازی پل‌های دسترسی، ساخت مدارس، کمک به خانوارهای زندانیان عشایر، مداوای بیماران صعب العلاج و یا آبرسانی به عشایر انجام می‌شود. تاکنون بین 4 تا 5 هزار خدمت برای جامعه عشایر در سال گذشته ارائه شده است که عمده این خدمات با کمک خیران عشایری بوده است.
* آموزش فاصله اجتماعی توسط سران عشایر
مسئول سازمان بسیج عشایری کشور با اشاره به بیماری کرونا گفت: با بروز این بیماری جامعه عشایر هم نیاز به کمک پیدا کردند و کار بسیار خوبی که در سطح عشایر شروع شد، از ابتدا گفته شد چون جوامع عشایری از سران و ریش سفیدان خود حرف شنوی دارند، جلسات توجیهی با آنها برگزار شد تا فاصله اجتماعی در جامعه عشایر رعایت شود که این جامعه درگیر بیماری نشوند. به عنوان مثال بسیاری از مراسم عروسی و عزا به خاطر فاصله اجتماعی برگزار نشد، حتی دید و بازدیدهای عید قطع شد و دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا در جامعه عشایر اجرا شد.
سیف این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت که گرچه عشایر بدن‌های قوی و تغذیه طبیعی و سالم دارند و به خاطر همین حتی یک بیماری کرونا در جامعه عشایر نداشتیم و هیچ گونه مرگی هم به خاطر کرونا نبوده است، اما در عین حال دستورات پیشگیری و رعایت فاصله اجتماعی هم در بین عشایر اجرا شد.
مسئول سازمان بسیج عشایری کشور همچنین اظهار داشت: متأسفانه به خاطر این که در تلویزیون اعلام شد در شرایط کرونایی لبنیات فله‌ای استفاده نشود، این امر ضربه‌ای به تولیدات عشایر و لبنیات ارگانیک آنها وارد کرد و محصولاتی مانند شیر، ماست، کشک، روغن و پنیر عشایر بدون مشتری ماند، در حالی که محصولات عشایری واقعا محصولات سالم و ارگانیک هستند و به راحتی می‌تواند در افزایش مقاومت بدن مردم کمک کند.
* رساندن محصولات عشایر به بازار
به گفته وی می‌توان با حمل و نقل نهاده دامی در عشایر و رساندن محصولات تولیدی آنها به بازار خدمات زیادی به عشایر ارائه کرد.
سیف این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت که امسال به خاطر بارش‌های مناسب روییدنی‌های خوبی در مناطق عشایر ایجاد شده و خداوند به جامعه دامپرور عشایر کمک زیادی کرده است.
مسئول سازمان بسیج عشایری کشور همچنین با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری برای رزمایش همدلی و کمک مومنانه گفت: عشایر هم وارد این میدان شدند و کمک‌هایی در این جامعه نزدیک به 756 میلیون و 263 هزار تومان پول نقد و نیز محصولات دیگر به ارزش 2 میلیارد و 465 میلیون و 850 هزار تومان کمک‌های غیرنقدی جمع شد و در مجموع بیش از 3.2 میلیارد تومان کمک‌های نقدی و غیر نقدی در جامعه عشایری جمع آوری شده و به خانواده‌های کم بضاعت داده شود.
وی ادامه داد: خود عشایر کمک‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بسته بندی کرده و به خانواده‌های عشایر نیازمند می‌دهند و اقلامی مانند ماسک، مواد ضد عفونی کننده و اقلام مورد نیاز دام‌ها تهیه می‌کنند.
مسئول سازمان بسیج عشایری کشور اظهار داشت: حدود 7 هزار نفر گروه‌های جهادی در عشایر تشکیل دادند که برای مقابله با کرونا خدمت‌رسانی در قالب 975 گروه جهادی ارائه کردند. 11 هزار آموزش بهداشتی و چهره به چهره در بین عشایر انجام شد و غربالگری 78 هزار نفر عشایری انجام شد.
سیف یکی از مشکلات عشایر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دریافت وام و تأمین ضامن دانست و گفت: در این زمینه خیلی تلاش کردیم اما هنوز نتوانسته‌ایم کار اساسی کنیم. عشایری که پروانه چرای دام دارند و با هزار راس دام به ارزش حدود 5-4 میلیارد تومان ثروت و داشتن 100 هکتار مرتع متأسفانه نمی‌توانند از خدمات وام‌های بانکی استفاده کنند، چون بانک‌ها فقط کارمند دولت و یا پروانه و جواز کسب به عنوان ضامن قبول می‌کنند و عشایر نمی‌توانند از وام‌های بانکی استفاده کنند.
وی این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت که از 84 میلیون هکتار مرتع در کشور تنها 10 میلیون هکتار فعال است و بقیه نیاز به احیا و برنامه ریزی برای قُرق دارد و اگر بخشی از پول واردات گوشت صرف احیای مراتع شود، به راحتی می‌توان تولید گوشت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کشور توسط جامعه عشایری تأمین کرد.
* واردات 11 میلیون تن خوراک دام به هیچ وجه پذیرفته نیست
سیف همچنین به آمار یکی از مسؤولان اشاره کرد و گفت: این جای نگرانی دارد که 10 ماه سال گذشته حدود 11 میلیون و 810 هزار تن نهاده دامی به ارزش 3 میلیارد و 374 میلیون دلار وارد کشور شده است. سؤال این است که مگر سرزمین ما آب و خاک و چهار فصل ندارد؛ چرا واردات خوراک دام اتفاق می‌افتد؟
مسئول سازمان بسیج عشایری کشور در مورد این که آیا می‌توان ذرت که محصول آب‌بر است در کشور تولید شود، افزود: من فرزند لرستان هستم. اگر مسؤولان پای کار بیایند، به راحتی می‌توان ذرت هم در کشور تولید کرد. در جامعه عشایر همه محصولات از خودشان است و نیازی به واردات خوراک دام هم ندارند.
وی اضافه کرد:‌ عشایر و روستائیان باید به سمت تولید کالاهای استراتژیک بروند و مشکل دام و کشاورزی با هم حل شود.
به گفته سیف سفره مردم در جامعه کشاورزی و دامداری کشور تأمین می‌شود، باید از روستائیان و عشایر حمایت شود که اگر این کار انجام شود دشمن غلط می‌کند که کشور ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تهدید کند و خواهش من از مسؤولان این است که اگر کشاورزی و دامداری رونق بگیرد، دیگر بیکار در کشور نخواهیم داشت.
وی تأکید کرد: مسؤولان نگویند که آب در کشور نیست، بلکه مدیریت آب در کشور نیست. اگر آب موجود در کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خوبی مدیریت کنیم، به راحتی می‌توان نیاز کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در داخل تأمین کرد.
مسئول سازمان بسیج عشایری کشور همچنین اظهار داشت: خشکسالی هم خوشبختانه رخت بربسته و سال‌های ترسالی از راه می‌رسد. باید صنایع مرتبط با کشاورزی و دامپروری رونق بگیرد و به جای حمایت از واردکنندگان، از کشاورزان و دامپروران حمایت کنیم.
سیف در مورد پویش هر تیره یک گوسفند قربانی گفت: این پویش مورد استقبال عشایر و سران طوایف قرار گرفت و گوسفندهای قربانی زیادی توسط طایفه‌ها جمع آوری شده و در راستای کمک مومنانه این گوسفندها ذبح شده و پس از بسته بندی به افراد مستمند در جامعه عشایر داده می‌شود.
وی ادامه داد: این پویش باعث این شد که خانوارهای نیازمند عشایر گوشت قربانی برای ماه مبارک رمضان در اختیار داشته باشند.
سیف همچنین گفت: شهید شاخص جامعه عشایر امسال محمدعلی قلیزاده انتخاب شده که این شهید یک روحانی عشایر از چهار محال و بختیاری بوده که اهل ایل قشقایی و طایفه دره‌شویی و تیره بلوردی بوده که در تاریخ 13 بهمن 94 در سوریه به عنوان مدافع حرم به فیض شهادت رسید.
مسئول سازمان بسیج عشایری کشور همچنین در ادامه تصریح کرد: در طرح افزایش بهره وری دام عشایر دنبال احداث کشتارگاه‌های سیار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مناطق عشایری هستیم که تولید دام عشایر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مصرف کنندگان برسانیم.
وی همچنین گفت: برخی فارغ‌التحصیلان دامپزشکی در دره‌شهر استان ایلام اعلام کردند که قبلا دنبال کار دولتی بوده اما به پیشنهاد پدرش بر روی دام‌های پدر و افزایش بهره وری دام کار کرده و اکنون ماهانه بیش از 20 میلیون تومان درآمد از محل افزایش بهره وری دام‌ها به دست می‌آورد و حاضر نیست به عنوان کارمند در یک اداره مشغول کار شود.
سیف افزود: در حال حاضر 20 هزار فارغ‌التحصیل دامپزشکی در کشور داریم که عمده آنها فرزندان عشایری هستند و می‌توان از این افراد برای افزایش بهره وری در دام‌ها استفاده کرد.
 
(یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۱۴:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها