چهارشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۳۸۰۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

گزارش‌‌ خودخوری مرغ‌ها تایید نشده است/ مشکلات مدیریتی دلیل احتمالی بروز بیماری کانی‌بالیسم

خبرهای از شیوع کانی‌بالیسم در مرغداری‌ها منتشر شده است که دلیل آن را کمبود دان و بالانس نبودن جیره مرغ‌ها عنوان می‌کنند. منشا این خبر تصایری است که در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

کارشناسان ضمن اینکه بروز این بیماری را با توجه به مشکلات در تامین دان دور از ذهن نمی‌دانند، اما تاکید می‌کنند بیش از هر چیز ضعف در مدیریت واحد مرغداری موجب بروز این بیماری می‌شود . 
به گزارش ایلنا؛ کانی بالیسم یک نوع بیماری رایج در بین طیور به خصوص مرغ‌های تخم گذار است. این بیماری موجب می‌شود تا پرنده شروع به خوردن خود یا دیگر خوری کند. این ناهنجاری در اثر کمبودها و ناهنجاری‌های در پرورش در بین پرندگان به وجود می‌آید که در آن پرنده شروع به نوک زدن در قسمت‌های مختلف بدن خود یا سایر پرندگان می‌کند.
بیماری کانی بالیسم به سرعت می‌تواند بین طیور به خصوص نوع تخم گذار شایع شود. این بیماری سلامت پرنده را به طور جدی تهدید می‌کند و اگر درمان و پیشگیری های به موقع در رابطه با آن اعمال نشود، پرورش دهنده خسارت زیادی را متحمل خواهد شد.
حبیب اسدالله نژاد،‌ نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشوردلیل این بیماری را بیش از هر چیز مربوط به مشکلات مدیریتی می‌داند.
هر چند وی به دلیل مشکلات پیش آمده یکی از دلایل احتمالی این بیماری در شرایط حاضر را کمبود نهاده‌های دامی و دان می‌داند، اما یادآور می‌شود سایر مشکلات مدیریتی نیز می‌تواند بر بروز این بیماری در واحدهای مرغداری موثر باشد.
اسدالله نژاد با تاکید بر اینکه جیره غذایی ثابت و محدود می تواند سبب کمبود برخی از مواد معدنی در پرنده شود، ‌افزود: گرسنه ماندن طولانی پرنده می‌تواند منجر به کمبود در بدن مرغ شده و زمینه ساز بروز این بیماری شود.
وی ادامه داد: علاوه بر این دلیل مهم؛  شدت نور زیاد و طولانی مدت، گرمای زیاد، استرس و ترس، عدم تهویه هوای، رعایت نکردن موارد بهداشتی و نبود دان خوری و آبخوری کافی نیز موجب می‌شود پرنده شروع به خودخوری و همدیگر خوری کند.
اسدالله نژاد تراکم بالا و نبود فضای کافی برای مرغ‌ها را دلیل دیگر شیوع این بیماری عنوان کرد.
وی گفت: در صورتی که در یک مکان تعداد انبوهی از پرندگان نگه داری شوند و به اندازه کافی فضای گردش نداشته باشند شروع به نوک زدن به یک دیگر می کنند.
اسدالله نژاد متعقد است؛ انباشت مرغ به دلیل نبود بازار مصرف و مازاد تولید در روزهای گذشته می‌تواند دلیلی دیگر برای بروز این بیماری بوده باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که سازمان دامپزشکی کشور در اینباره واکنشی نشان داده است، گفت: با توجه به دلایل مدیریتی بیماری سازمان دامپزشکی به آن ورود نمی‌کند، ضمن اینکه واحدهای مرغداری نیز بروز این بیماری را به دامپزشکی اطلاع نمی‌دهند.
اسدالله نژاد یادآور شد: گزارش های مطرح شده درباره  بیماری  کانی‌بالیسم (خودخوری) تائید نشده است.
 
(چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۱۴:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها