چهارشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۳۷۹۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سیاسی کاری یا دفاع از منافع کشاورزان پیازکار!

همگان اطلاع دارند که پیاز هم به دلیل توقف صادرات یا دشواری صدور آن به دلایل مختلف از جمله مسدود بودن مرزها و نوبت های طولانی عبور کامیون از گمرک با بحران جدی مواجه شده و هست و نیست کشاورزان پیازکار حنوب کرمان در معرض نابودی جدی قرار گرفته است.

دولت در قالب سازمان تعاون روستایی وارد عرصه حمایت شده است و به رغم کمبود منابع پیاز را کیلویی 450 تومان یعنی حتی زیر قیمت تمام شده برای کاهش ضرر و زیان کشاورزان خریداری می کند. این زخم کهنه و مزمن همیشه دامن کشاورزان صیفی کار را گرفته و می گیرد، یک روز پیاز است، روز دیگر هندوانه و یا گوجه و سیب زمینی؛ طبعا اقدامات عاجل از جمله خرید پیاز به صورت ضرب الاجلی یک راه کار موقت است ولی باید چاره اندیشی اساسی کرد.
 
«سالاری ساردونی» کشاورز صاحب نام کرمانی و عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران با بیان این مطلب، علاوه بر ابراز تاسف از این وضعیت نامطلوب تکرارپذیر می گوید: حل ریشه ای این بحران های هراز گاهی، سرمایه گذاری دولت برای صنایع تبدیلی و تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی برای احداث کارخانجات تبدیلی است. کاری که در تمام دنیا مرسوم است که با این کار بحران مازاد تولید را تعدیل می کنند. اما وجود این نوع بحران ها که مداوم تکرار می شوند متاسفانه مستمسک کسانی قرار می گیرد که خارج از ضوابط و اصول عرفی و منطقی با هدف های سیاسی وارد معرکه می شوند، با این قصد که تضادهای کم و بیش موجود میان دولت با بخشی از نهادها را تشدید کنند.
 
یکی از همکاران کشاورز که با عنوان رئیس مجمع هماهنگی تشکل های کشاورزی وارد معرکه این فضای غم انگیز شده است و با تکیه بر این موضوع که سپاه پاسداران پیاز کشاورزان جنوب کرمان را به دو برابر و نیم قیمتی که سازمان تعاون روستایی خریداری می کند، این موضوع سیاسی و غیر مرتبط با کشاورزی را دنبال می کند که حتی سپاه ماشین حمل پیاز را هم رایگان برای این معامله سودمند برای کشاورزان در اختیار آنان قرار داده است. سالاری افزود: ایشان که هیچ گونه سمت تشکلی در استان کرمان ندارد و به طبع از اطلاعات دقیق و همه جانبه ای برخوردار نیست پا را فراتر گذاشته و با ارسال نامه ای به قول خود از جانب جامعه کشاورزان ایران خطاب به فرمانده سپاه از این اقدام معنوی و یاری دهنده این نهاد سیاسی – نظامی قدردانی و سپاسگزاری کرده است که البته این اقدام سپاه در جای خود قابل تقدیر است. ولی ایشان نمی گوید که سپاه در چه حجمی پیاز کشاورزان جنوب کرمان را خریداری کرده است؟ سالاری می افزاید: برای این که سره را از ناسره باز شناسیم و موضوع وارد عرصه سیاسی کاری و خودنمایی نشود باید بگویم ایشان نمی تواند خود را نماینده تمام عیار کلیه کشاورزان کشور معرفی کند و به این بهانه خود را در سطحی گسترده مطرح سازد. اگر واقعا دوست گرامی آقای اسدی می خواهد از حقوق کشاورزان به ویژه جنوب کرمان دفاع کند می بایست موضوع را با تشکل های منطقه از جمله خانه کشاورز کرمان در میان می گذاشت و اجازه می داد که ما خودمان سخنگوی خودمان باشیم.
 
دوم، ایشان در نامه خطاب به فرمانده سپاه برادر سلامی دو تا امضا زده است که یکی از این امضاها خود را به عنوان عضو شورای مرکزی خانه کشاورز معرفی کرده است. اگر آقای اسدی به خانه کشاورز، که عضویت در شورای مرکزی آن را برای خود یک افتخار می داند اجازه می داد این تشکیلات سراسری بدون پیرایه های سیاسی در مورد این بحران اقدام و اظهار نظر کند. سالاری به خبرنگار کشاورزی آینده جهان (کاج) گفت: به استناد اطلاع موثق، خانه کشاورزان ایران و مدیران ارشد این تشکل مردم نهاد با توجه به حساسیت های سیاسی، مساعی بسیاری برای حل این معضل و معضلات بسیار دیگر که برای کشاورزان رخ داده است بدون هیاهوهای سیاسی و از طریق ارتباطات داخلی و مناسباتی که با دولت دارند موضوعات را دنبال می کنند.
 
سالاری در پایان گفت: قانون باید فصل الخطاب تمامی برخوردهای ما با مسایل و مشکلات مملکت از جمله مسائل و مشکلات کشاروزان و کشاورزی کشور باشد. اگر امروز این یا آن نهاد برای فریادرسی به کشاورزان در این یا آن نقطه از کشور وارد عمل شده و کسانی هم همانند دوست عزیز آقای اسدی در جایگاه نماینده تام الاختیار کلیه کشاورزان به تحسین و تمجید می پردازند، آیاتضمینی هست که فردا این یا آن نهاد مسئولیت خرید تضمینی یا حمایتی از کشاورزان را انجام دهند؟
 
سالاری گفت: کشاورزان از این که مورد حمایت این یا آن نهاد مردمی قرار گیرند راضی و خشنود هستند ولی آیا این حمایت ها به صورت قاعده مند و مستمر طبق برنامه ادامه خواهد یافت یا موردی هستند؛ و آیا قرار است وظایف قانونی دولت از جمله سازمان تعاون روستایی یا اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی از این پس توسط نهادهای غیر دولتی انجام شود؟
 
سالاری می گوید: آیا دامن زدن این موضوعات موجب نمی شود که بخش دولتی خود را فارغ از مسئولیت و پاسخگویی بداند و کشاورزان مملکت به حال خود رها شوند!
 
سالاری می گوید: کمک سپاه از این رخداد و ده ها رخداد دیگر همچون آسیب دید گان سیل و زلزله، موجب نعمت و سرافرازی است ولی برجسته کردن آن از سوی یک نفر که خود را نماینده همه کشاورزان می داند تا به دولت و سازمان مرکزی تعاون روستایی حمله کند شائبه برانگیز است و با اهدافی غیر آن چه مورد نظر است، صورت می گیرد.
(چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۱۰:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها