سه شنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۲۳:۰۶
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۳۷۹۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس اقتصاد

افزایش ۸۵ درصدی صادرات ایران به اوراسیا در اقلام مشمول تخفیف تعرفه

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از رشد 85 درصدی صادرات ایران به اوراسیا در اقلام مشمول تخفیف تعرفه خبر داد.

حمید زادبوم گفت: مقایسه آمار تجارت ایران و اوراسیا در اقلام ترجیحی بیانگر رشد مثبت صادرات ج. ا ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا (رشد 85 درصدی صادرات ایران در اقلام مشمول تخفیف) در چارچوب اقلام مشمول موافقتنامه نسبت به واردات از آن اتحادیه است.
وی افزود: برآوردها نشان دهنده آن است که از کل واردات ایران از اتحادیه اقتصادی اوراسیا تنها 13 درصد در چارچوب موافقتنامه فیمابین مشمول تخفیف تعرفه‌ای هستند در صورتی که این رقم در مورد کل صادرات ایران به اوراسیا بالغ بر 49 درصد است. ضمن اینکه رصد اقلام مورد مبادله بیانگر آن است که صادرات ایران از تنوع بیشتری برخوردار بوده و قابلیت توسعه بیشتر را نیز دارد. این در حالی است که اقلام وارداتی از اتحادیه اقتصادی اوراسیا عموماً کالاهای اساسی، محدود و مورد نیاز کشور است و عمدتاً بدون ارائه تخفیف تعرفه‌ای (تثبیت تعرفه) به کشور وارد شده‌اند.
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: میزان صادرات ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا در فهرست امتیازات اعطایی ایران به اوراسیا در چارچوب موافقتنامه موقت فیما بین از زمان اجرایی شدن موافقتنامه (آبان 1398 تا پایان اسفند 1398) بالغ بر 281.3 میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رقم 166.1 میلیون دلار، 69.4 درصد رشد نشان می‌دهد.
زادبوم ادامه داد: با تفکیک کالاهای مشمول تخفیف تعرفه‌ای از کالاهای تثبیت تعرفه که بدون ارائه تخفیف به اوراسیا وارد کشور شده‌اند، میزان صادرات ایران در اقلام مشمول تخفیف تعرفه بالغ بر 244.3 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه قبل 85.6 درصد رشد نشان می‌دهد. از لحاظ وزنی نیز 52 درصد رشد در کل فهرست و 58.6 رشد در اقلام مشمول تخفیف تعرفه‌ای صورت گرفته است.
آمار صادرات ایران به اوراسیا در اقلام ترجیح داده شده توسط آن اتحادیه
زادبوم با اشاره به آمار صادرات ایران به اوراسیا گفت: نتایج بررسی آمار صادرات ایران به اوراسیا در اقلام ترجیح داده شده توسط آن اتحادیه بیانگر رشد 69.4 درصدی صادرات ایران به اوراسیا در کل اقلام فهرست اعطایی اوراسیا و رشد 85.6 درصدی در صادرات ایران به اوراسیا در اقلام مشمول تخفیف تعرفه است.
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: 86 درصد کل صادرات ایران به اوراسیا در اقلام ترجیحی مشمول تخفیف تعرفه‌ای می‌شوند و 49 درصد از کل صادرات ایران به اوراسیا مشمول تخفیف تعرفه‌ای شده‌اند که 244 میلیون دلار از 489 میلیون دلار است. همچنین از 15 قلم عمده صادراتی ایران به اوراسیا در اقلام موافقتنامه‌ای 14 ردیف مشمول تخفیف تعرفه هستند.
آمار واردات ایران در اقلام ترجیح داده شده به اوراسیا
زادبوم در مورد آمار واردات ایران در اقلام ترجیح داده شده به اوراسیا نیز گفت: واردات از اوراسیا در کل فهرست ترجیحات اعطایی ایران 25.1 درصد کاهش داشته است و در اقلام مشمول تخفیف 59 درصد کاهش در واردات از اوراسیا صورت گرفته است.
به گفته وی 18 درصد کل واردات ایران از اوراسیا در اقلام ترجیحی، مشمول تخفیف تعرفه‌ای می‌شود و از کل واردات ایران از اوراسیا (546.2 میلیون دلار) 71 میلیون دلار یعنی 13 درصد مشمول تخفیف تعرفه‌ای بوده‌اند.
زادبوم افزود: از 15 قلم عمده وارداتی ایران از اوراسیا در اقلام موافقتنامه‌ای تنها 2 ردیف (روغن خام و سایر چوب دارای دو لایه) مشمول تخفیف تعرفه هستند.
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در مورد عمده اقلام صادراتی به اوراسیا گفت: این اقلام شامل اقلامی مانند پسته، سیب، کیوی، پرتقال، فرش، انگور و خرما است و از میان این اقلام تنها کیوی مشمول تثبیت تعرفه در نرخ صفر درصد است و بقیه اقلام مشمول تخفیف تعرفه‌ای از طرف اوراسیا هستند.
گفتنی است، موافقت‌نامه موقت برای تشکیل منطقه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا پس از دو سال مذاکره با سرپرستی سازمان توسعه تجارت ایران، در اردیبهشت سال 1397 توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت ایران و مقامات کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا شد و پس از تصویب آن در مجلس شورای اسلامی در تیرماه 1398 و تکمیل فرایند تصویب در کشورهای عضو، از 5 آبان 1398 اجرایی شد.
 
(سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۲۳:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها