سه شنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۲
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۹۳۷۶۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

پرداخت ۸۰ درصد مطالبات گندمکاران

اسفندیاری پور از پرداخت ۸۰ درصد وجه گندم خریداری شده خبر داد.

اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت برداشت گندم اظهار کرد: بنابر آخرین آمار یک میلیون و ۳۵ هزار تن گندم با ارزش بالغ بر ۲ هزار و ۵۹۸ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است.
وی از پرداخت ۸۰ درصد وجه گندم به کشاورزان خبر داد.
اسفندیاری پور با اشاره به اینکه برداشت گندم از ۹ استان کشور در حال انجام است، بیان کرد: در حال حاضر گندم تولیدی از استان‌های ایلام، بوشهر، جنوب کرمان، جیرفت کهنوج، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان، کرمانشاه برداشت می‌شود.
مجری طرح گندم ادامه داد: تاکنون ۳۰۱ هزار هکتار گندم آبی و ۱۴۵ هزار هکتاد گندم دیم برداشت می‌شود.
به گفته وی، با توجه به تاخیر برداشت گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل ناشی از بارندگی ها، ۱۱ درصد از سال گذشته عقب هستیم.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه خوزستان با ۷۰۰ هزار تن رتبه اول خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: بوشهر با ۹۶ هزار تن، ایلام ۷۴ هزار تن، فارس ۶۵ هزار تن و جیرفت کهنوج با ۶۱ هزار تن رتبه‌های بعدی خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده اند.
وی متوسط قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۲ هزار و ۵۱۶ تومان اعلام کرد و گفت: کارخانه‌های ماکارانی هر کیلو گندم دوروم را ۱۰ درصد بالاتر از نرخ مصوب با قیمت ۲ هزار و ۸۶۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌کنند.
اسفندیاری پور با بیان اینکه گندم‌های تولیدی استان اقلیم گرم و خشک در حال برداشت است، افزود: استان گلستان از ۱۰ خرداد برداشت گندم خود را آغاز می‌کند و سپس مناطق معتدل گرم وارد گردونه برداشت می‌شوند.
این مقام مسئول مجموع برداشت گندم امسال را ۱۴ میلیون تن اعلام کرد و افزود: این در حالی است که ظرفیت تولید بیش از این رقم است، اما تحقق این موضوع مستلزم چند شرط همچون پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران و همکاری بانک‌ها با شرکت بازرگانی دولتی است.
وی از بروز بیماری‌های مختلف گندم در برخی استان‌ها خبر داد و گفت: کشاورزان استان‌های غربی و شمال غرب که اقلیم مشابه خراسان رضوی، خراسان شمالی و فارس دارند، به سبب شیوع بیماری‌های متعدد همچون خوشه گندم، زنگ گندم و سن گندم توصیه می‌شود که با کارشناسان مشورت کنند تا از این حیث خسارتی متحمل نشوند.
اسفندیاری پور در پایان با بیان اینکه امکان تامین گندم مورد نیاز از محل تولید داخل وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به وضعیت فعلی مزارع با تلاش کشاورزان امکان تامین گندم مورد نیاز از محل داخل وجود دارد و تنها برای تحقق این امر نیاز است که بخش‌های حاکمیتی کمک کنند تا گندم از چرخه خرید دولت خارج نشود.
 
(سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۰۹:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها