یکشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۳۷۱۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

نبود صنایع تکمیلی نقص زنجیره ارزش افزوده در توسعه کشت زیره سمنان

مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان گفت: توسعه کشت گیاه اقتصادی و کم‌آبر زیره در استان برای ارزش افزوده بیشتر به تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی نیازمند است.

شیما عبدالشاه روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت:  استان سمنان در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی زیره سبز دچار ضعف است و برای افزایش بهره‌وری باید این راهبردها بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
 
وی ادامه داد: نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی برای زیره سبز موجب شده تا این گیاه دارویی ارزشمند به صورت عمده  و بدون داشتن ارزش افزوده از استان خارج شود.
 
وی بیان کرد: وسعت کشت گیاهان دارویی در استان سمنان ۲ هزار و ۴۵۹ هکتار است که از این میزان وسعت کشت، یک هزار و ۱۰۰ هکتار مربوط به کشت زیره سبز است.
 
عبدالشاه یادآور شد: میانگین عملکرد برداشت زیره سبز در هر هکتار در استان سمنان یک تن است و سال گذشته ۹۲۰ تن زیره در استان برداشت شد.
 
مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان تصریح کرد: در تمام شهرستان‌های استان سمنان به جز شهرستان مهدیشهر، زیره سبز کشت می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: منابع آبی و بازده اقتصادی ناچیز برخی از محصولات در این شرایط موجب شده تا گیاهانی که مقاوم به شرایط کم آبی و دارای ارزش اقتصادی بالایی هستند در این استان کشت شود و زیره سبز با کمترین نیاز آبی یکی از مهمترین انواع گیاهی دارویی کم‌آب‌بر است.
 
عبدالشاه اضافه کرد: زمان کاشت زیره سبز بهمن و اسفند و زمان برداشت این گیاه دارویی اردیبهشت و خرداد است. از زیره در زمینه تهیه ادویه‌جات و صنایع دارویی استفاده می‌شود.
 
مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان گفت: توسعه کشت زیره سبز به عنوان گیاه کم آب متناسب با آب و هوای استان در دستور کار قرار دارد و امسال ۴۲۰ هکتار وسعت کشت زیره سبز در استان افزایش یافت.
 
سه هزار گونه گیاهی در استان سمنان شناسایی شده است که بیش از یکصد گونه این گیاهان از خواص دارویی برخوردار است که کاشت و افزایش سطح زیر کشت این گیاهان علاوه بر توسعه اقتصاد داخلی تاثیر بسزایی در افزایش صادرات غیرنفتی و رهایی از اقتصاد نفتی کشور دارد.
به عقیده کارشناسان در زمان حاضر استان سمنان با دارا بودن ظرفیت های قابل توجه در بخش گیاهان دارویی از نظر بهره وری از این گیاهان در درمان بیماری ها از جایگاه مناسبی برخوردار نیست که این مهم نیازمند شناسایی دقیق عرصه ها و راه اندازی واحدهای فرآوری و بسته بندی اینگونه محصولات فرعی است.
(یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۱۰:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها