یکشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۰:۳۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۳۷۰۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

برخورد قضایی در انتظار دلالان محصولات کشاورزی جنوب کرمان

در شرایطی که سایه دلالان بر بازار محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان در فصل برداشت محصول، اهالی این منطقه را با مشکلات متعددی مواجه کرده است، دادستان های شهرهای جنوبی استان به بحث افت قیمت محصولات کشاورزی ورود کرده‌اند.

بی شک ورود دستگاه قضایی در راستای اولویت های قوه قضائیه در راستای پیشگیری از وقوع جرم و کاهش ورودی پرونده ها انجام شده و می تواند اثرات ماندگاری را در این عرصه به جا بگذارد.
تنوع گیاهی و آب و هوایی جنوب استان کرمان ظرفیت زیاد و بسیار چشمگیری برای تولید انواع محصولات کشاورزی (زراعی، دامی و باغی) در این استان فراهم کرده است.
وجود بافت‌های متنوع جغرافیایی با امکان کشت و برداشت انواع محصولات کشاورزی،‌ موجب شده که این منطقه به قطب کشاورزی کشور تبدیل شود و افزون بر ۸۵ گونه گیاهی و زراعی در این منطقه کاشته شود.
گرچه حلقه مفقوده ای با عنوان عدم مدیریت کشت هر ساله کشاورزان، منطقه را با چالش روبرو می کند اما باید گفت که در این حوزه  باید طبق برنامه ارائه شده به کشاورزان پیش رفت.
اما این روزها در کنار التهابات موجود در بازار محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان، موضوع فروش محصول گوجه فرنگی تولیدی این منطقه بحث های زیادی را ایجاد کرده است.
بنا به گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی قرار است امسال ۴۸۰ هزار تُن گوجه‌فرنگی از مزارع هفت شهرستان جنوب کرمان برداشت شود در حالی که کشاورزان منطقه با یک بازار آشفته مواجه شده و از آنجا که وجود صنایع تبدیلی نیز مشکل چندانی از کشاورزان این منطقه حل نکرده، نیاز به راه حل های جدید و اساسی است تا محصول گوجه و سایر محصولات تولیدی این منطقه در سال جاری و سال های آینده با بازاری آرام، قدردان و با بازده اقتصادی مناسب روبرو باشد.
گرچه عدم اقدام و حمایت مناسب بانک ها از واحدهای صنایع تبدیلی و کشاورزان و عدم فعالیت اثرگذار نهادهای مربوطه از جمله تعاون روستایی در وضعیت کنونی بازار محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان موجب وارد شدن خسارت به بنیه ضعیف کشاورزان شده است اما بر کسی پوشیده نیست که در این میان نقش آفرینی دلالان و افراد فرصت طلب فشاری مضاعف به گرده کشاورزان وارد می کند.
مدیریت کشت، ایجاد سامانه حمل و نقل و حذف واسطه ها سه راهبرد اصلی برای مدیریت بازار 
رئیس دادگستری شهرستان کهنوج با تکیه بر سوابق مدیریتی و آشنایی خود با موضوع مدیریت بازار محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان گفت: مدیریت کشت، ایجاد سامانه های حمل و نقل مناسب و برخورد با واسطه ها سه راهبرد اصلی برای مدیریت بازار محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان است.
سهراب سالاری بر نقش آفرینی هر چه بیشتر سازمان جهاد کشاورزی در حوزه مدیریت کشت تاکید کرد و ادامه داد: مدیریت وضعیت حمل و نقل محصولات تولیدی در جنوب استان کرمان نیز اهمیت ویژه ای دارد زیرا در برخی مواقع نبود کامیون موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات و در نهایت اجحاف به حقوق کشاورزان و مصرف کنندگان می شود.
وی اظهارداشت: شناسایی و برخورد با دلالان نیز با کوتاه کردن دست واسطه ها زمینه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی را فراهم می آورد و از این رهگذر سود حاصله به جیب کشاورزان و مصرف کنندگان رفته و جلوی سوء استفاده های افراد واسطه و دلال گرفته می شود.
رئیس دادگستری شهرستان کهنوج خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که ساماندهی وضعیت بازار محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان از بروز بسیاری از جرایم نیز جلوگیری می کند و از این مسیر ورودی پرونده ها به مراجع قضایی نیز کاهش می یابد.
سالاری تصریح کرد: تجربه نشان داده که در هر سال که وضعیت مدیریت بازار محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان خوب بوده، ورودی پرونده ها به مراجع قضایی نیز کمتر بوده است.
مدیریت نشدن بازار محصولات کشاورزی و خسارت به کشاورزان 
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان عنبرآباد نیز با تاکید بر این مطلب که نبود مدیریت در بحث تنظیم بازار موجب وارد آمدن ضرر و زیان به کشاورزان شده است، گفت: دادستان های شهرستان های جنوبی استان کرمان حسب دستور رئیس کل دادگستری به بحث افت قیمت محصولات کشاورزی ورود کرده و روز گذشته بازدید مشترکی با حضور مدیران اجرایی از میدان میوه و تره بار این شهرستان ها انجام شده است.
یوسف سبحانی با اشاره به بازدید انجام شده از میدان میوه و تره بار عنبرآباد خاطرنشان کرد: در این بازدیدها به مطالب ارزنده ای دست یافتیم و دستورات مناسبی در بحث ساماندهی میدان تره وبار صادر شد.
وی با تاکید بر این مطلب که عدم مدیریت در تنظیم بازار محصولات کشاورزی از دلایل افت قیمت محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان بوده است، تاکید کرد: اعمال تعرفه های نامناسب صادراتی از جمله برای صادرات پیاز نیز بر مشکل کشاورزان این منطقه افزوده و صادرات این محصول را با کندی روبرو کرده است.
سبحانی گفت: اگر امروز به فکر کشاورز و بحث کشاورزی منطقه نباشیم سال آینده ضرر وارد به کشاورزان را نمی توان جبران کرده و نمی توان بازار سال آینده را نیز تنظیم کرد.
وی تاکید کرد: نقص های موجود در روند خرید محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان باید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان جهاد کشاورزی و سایر سازمان های مربوطه جبران و رفع شود تا کشاورزان این منطقه با آرامش خاطر نسبت به تولید، فروش و صادات محصوات خود اقدام کنند.
صدور دستورات قضایی لازم برای شناسایی دلالان بازار محصولات کشاورزی جنوب کرمان 
دادستان عمومی و انقلاب قلعه گنج نیز از صدور دستورات قضایی لازم برای شناسایی و برخورد لازم با دلالان بازار محصولات کشاورزی جنوب استان خبر داد و گفت: در این رابطه با تمام افرادی که با فعالیت های غیرقانونی خود از جمله تهدید و ارعاب خریداران، تلاش می کنند که قیمت های پیشنهادی خود را به بازار القا کرده و از این راه سودهای هنگفت کسب کنند، برخورد قانونی و قاطعی انجام خواهد شد.
سجاد افشارمنش با اشاره به نفش کارخانجات صنایع تبدیلی منطقه در کاهش خسارت های وارده به کشاورزان و لزوم حمایت دولت از این واحدها، تاکید کرد: در بازدید از برخی کارخانه های قلعه گنج مقرر شد که مسئولان این واحدها به صورت مستمر و روزانه محصولات تولیدی کشاورزان را با قیمت مصوب خریداری کنند.
وی تصریح کرد: دستگاه قضایی شهرستان قلعه گنج در تعامل با نهادهای امنیتی و انتظامی، روند انجام تعهدات مسئولان سازمان های دولتی را رصد می کند تا فعالیت های این حوزه بر مدار قانون و به موقع انجام شده و از سوی دیگر اجازه هیچگونه دخل و تصرف دلالان را به افراد سودجوئ نخواهد داد.
اجرای طرح نظارت بر باربری ها در رودبار جنوب
دادستان عمومی و انقلاب رودبار جنوب نیز از آغاز اجرای طرح ویژه نظارت بر باربری های جنوب استان کرمان خبر داد و تاکید کرد: این طرح بر حسب دستور رئیس کل دادگستری استان کرمان اجرایی شده و تا زمان احقاق حق کشاورزان و رسیدن این بازار به وضعیت عادی و مناسب ادامه خواهد یافت.
علی عمرانی افزود: کار شناسایی دلالانی که با اقدامات سودجویانه خود موجب کاهش قیمت خرید محصولات کشاورزی می شوند نیز با همکاری نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در دست انجام است.
وی خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی بنا بر اهمیت موضوع برخورد قانونی و قاطعی با دلالان بازار محصولات کشاورزی جنوب استان خواهد داشت.
اگر جه برخی اقدامات مدیران اجرایی و امنیتی نیز برای رساندن بازار محصولات کشاورزی جنوب استان به وضعیت عادی ادامه دارد، اما دستگاه قضائی با بهره گیری از ظرفیت ها و ابزارهای قانونی خود روند مدیریت این بازار را مورد نظارت قرار داده و در راستای حفظ حقوق عامه و رعایت مساوات و عدل، با هر اقدام غیرقانونی برخورد می کند تا در آینده نیز شاهد برچیده شدن سایه های بازار محصولات کشاورزی بوده و این بازار در پرتوی نور تلاشگران کشاورز، حلاوت درآمدی حلال را به کام کشاورزان بنشاند.
 
(یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۰۰:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها