یکشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۰:۱۹
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۳۷۰۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس اقتصاد

تهدید امنیت غذایی کشور با تشکیل وزارت بازرگانی

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم ضمن مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی گفت: به ویژه بخش بازرگانی حوزه کشاورزی نباید از وزارت جهاد کشاورزی جدا شود که قطعاً اثرات منفی دارد.

روح الله ایزدخواه منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با اشاره به دستور کار قرار گرفتن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در صحن علنی مجلس گفت: در 110 سال اخیر 12 بار این وزارت بازرگانی ادغام شده و تفکیک شده است و جالب اینکه هر وقت با یک وزارتخانه¬ دیگر ادغام شده است ما شاهد رشد صنعتی در کشور بودیم. هر وقت مستقل بوده بیشتر شاهد رشد واردات بودیم.
ایزدخواه با تاکید بر اینکه در دنیا خیلی رایج نیست که وزارت بازرگانی مستقل باشد و ما در کشورهای پیشرو ندیدیم که وزارت بازرگانی¬‌شان مستقل از بخش تولید و اقتصاد باشد، افزود: اما نکته¬ مهمتر این است که سال 91 در مجلس، قانونی به اسم قانون تمرکز وظایف و اختیارات کشاورزی تصویب شد که بخش بازرگانی کشاورزی به خود وزارت جهاد کشاورزی داده شد و عملکرد این قانون در این چند سال خوب بود. رصدی که انجام شده نشان می¬دهد که شاهد رشد 5 درصدی بخش کشاورزی در کشور بودیم. علاوه بر این، 5 میلیارد دلار بهبود تراز تجاری به نفع تولید داخل داشتیم و در بعضی اقلام شاهد رشد 300 درصدی صادرات در محصولات کشاورزی بودیم.
منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه وقتی متولی تولید در بخش کشاورزی خودش متولی بازرگانی هم باشد قطعاً به نفع تولید داخل عمل خواهد کرد و کمک به اقتصاد کشور می‌¬شود، اظهار داشت: اما در همین مدت که قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی اجرا می¬شد، دولت بیکار نبود و 4 دفعه دولت روحانی از مجلس خواست که بخش بازرگانی کشاورزی دوباره به وزارت صمت برگردد که رأی نیاورد. اما در آخر رفتند از طریق سران قوا این مصوبه را گرفتند و بخش بازرگانی را به وزارت صمت دادند و اجرای قانون تمرکز را متوقف کردند.
ایزدخواه درباره خطرات تشکیل وزارت بازرگانی گفت: ببینید مسئله¬ اول بحث امنیت غذایی است. هیچ کشوری در دنیا حتی لیبرال¬‌ترین کشورها هم با بحث غذایشان شوخی ندارند و جدی برخورد می¬کنند. از طرف دیگر، بحث اشتغال هم هست. ما محاسبه کردیم اگر ما بتوانیم جلوی واردات غذا را به نفع تولید داخل بگیریم، حدود دو میلیون نفر اشتغال می¬‌شود ایجاد کرد.
وی اضافه کرد: مسئله¬ مهمتر بحث ساختار بخش کشاورزی است. ضربه¬‌ای که آمریکایی¬ها در اصلاحات ارضی به کشاورزی ما وارد کردند چه بود؟ اینکه نظام منسجم کشاورزی را تکه پاره کردند. بخش بازرگانی آن را جدا کردند، منابع طبیعی آن را جدا کردند، حتی مدیریت آب را آمدند بخش بالادستی آن را به وزارت نیرو دادند و نظام توزیع محصولات کشاورزی را همینطور. کشاوزی چه ماند؟ صرفا باغداری و مزرعه داری و امثال اینها که ما الآن می‌¬بینیم. یعنی زنجیره¬ بخش کشاورزی از هم پاشید و در نتیجه، کشوری که حتی صادر¬کننده¬ بذر بود امروز وارد کننده¬ میوه¬‌جات و گوشت از کشورهای خارجی شده است.
ایزدخواه با تاکید بر ضرورت جلوگیری از تشکیل مجدد وزارت بازرگانی گفت: به ویژه بخش بازرگانی حوزه کشاورزی نباید از وزارت جهاد کشاورزی جدا شود که قطعاً اثرات منفی دارد، مفسده‌¬انگیز است و در سال جهش تولید ما شاهد واردات بی¬‌رویه¬ مجدد خواهیم بود.
منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در پایان تاکید کرد: اگر طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس دهم مصوب شود، ما قطعاً در مجلس یازدهم جلوی این قضیه را خواهیم گرفت. این موضوع را در اولویت خواهیم گذاشت و نخواهیم گذاشت در سال جهش تولید آقایان با همان نگاه واردات¬‌گرای خودشان بخواهند ضربه نهایی را به بخش کشاورزی وارد کنند.
 
(یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۰۰:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها