یکشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۰:۱۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۳۷۰۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

خرید ۲۵۰۰ تن پیاز برای حمایت از کشاورزان

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از مداخله هدفمند این سازمان در بحران مازاد عرضه پیاز جیرفت خبرداد و گفت: تاکنون بالغ بر ۲۵۰۰ تن پیاز با احتساب قیمت خرید و هزینه‌های حمل به ارزش ۴۰ میلیارد ریال توسط تشکل‌های تحت پوشش مستقیم از کشاورزان خریداری شده است.

« حسین شیرزاد » افزود: با توجه به صادرات مناسب محصولات سبزی و صیفی از جمله پیاز و گوجه به کشور عراق در طول سال زراعی گذشته و بالا بودن قیمت این محصولات در بازار، کشاورزان منطقه جنوب کرمان مبادرت به کشت محصول پیاز در حدود دو برابر سطح ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی کردند.
وی اظهارداشت: با توجه به زمان برداشت مقارن با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای مناطق عرب‌نشین عراق و توقف صادرات از مرزهای چذابه و شلمچه و محدود شدن صادرات از مرزهای اقلیم کردستان، این امر باعث شد تا تمام تولیدات مناطق مذکور به بازارهای داخلی سرازیر شده و عرضه مازاد بر نیاز بازار باعث افت شدید قیمت این محصولات شود، همه این عوامل کشاورزان را در ورطه ضرر و زیان هنگفتی قرار می‌داد.
شیرزاد با اشاره به رسالت ذاتی سازمان تعاون روستایی در خصوص خرید توافقی گفت: از ۲۵ فروردین ماه سالجاری که اولین نشانه‌های افت قیمت مشاهده شد، این سازمان بر اساس رسالت ذاتی خود با اعزام نمایندگان خود و استقرار همزمان در منطقه جنوب کرمان اقدام به خرید توافقی این محصولات از کشاورزان و عرضه آن در غرف عرضه مستقیم خود در کلان شهرها و همچنین تلاش کرد با این اقدام سهم تولید کننده را از قیمت نهایی محصول افزایش و قیمت مصرف کننده را واقعی و منصفانه کند.
وی افزود: تا کنون بالغ بر ۲۵۰۰ تن پیاز که با احتساب قیمت خرید و هزینه های حمل به ارزش ۴۰ میلیارد ریال توسط تشکل های تحت پوشش سازمان تعاون روستایی ایران به صورت مستقیم از کشاورزان خریداری شد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: روزانه به طور متوسط بین ۸ تا ۱۰ کامیون از جنوب کرمان (جیرفت و کهنوج) و میادین میوه و تره بار شهرستان های جیرفت، منوجان و کهنوج و مقداری نیز از استان¬های هرمزگان و خوزستان بارگیری و به دیگر استان‌های کشور ارسال شده است.
وی ادامه داد: نیروهای اجرایی درگیر این طرح در استان‌های مبدا و مقصد اعم از کارکنان سازمانی و نیروهای شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاون روستایی حدود ۱۰۰ نفر هستند.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در خصوص تعدیل قیمت گوجه‌فرنگی تازه‌خوری به نفع تولیدکنندگان گفت: با مشاهده افت قیمت این محصول به ارقامی پایین‌تر از هرکیلوگرم هشت هزار ریال این سازمان از طریق نمایندگان خود مستقر در منطقه جنوب کرمان به شهرستان رودبار مراجعه و مبادرت به استقرار پایگاه خرید و اطلاع رسانی به کشاورزان مبنی بر خرید گوجه فرنگی به قیمت هر کیلو ۱۱ هزار ریال تا ۱۴ هزار ریال شود.
وی اضافه کرد: تجار و واسطه ها نیز از قیمت محصول تبعیت نموده و قیمت خرید خود را از هشت هزار ریال به ۱۴ هزار ریال افزایش دادند.
 
(یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۰۰:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها