شنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۲۳:۵۸
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۹۳۶۹۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

دو عامل کلیدی در شاخص بذر گواهی‌شده گندم در ایران

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: علت بالا در نظر گرفتن شاخص درصد بذر گواهی‌شده گندم در ایران، به دو عامل دمای بالا در مناطق تولید عمده گندم و آلودگی اراضی به آفات بازمی‌گردد.

عباس کشاورز در نشست بررسی روند اقدامات مبارزه با بیماری‌های گندم اظهار داشت: شاخص درصد بذر گواهی‌شده در کشورها متفاوت است؛ به‌طوری‌ که در آمریکا این شاخص زیر ۲۰ درصد، در اروپا زیر ۳۵ درصد، در استرالیا نزدیک ۳۰ درصد و در هند به ۴۰ درصد می‌رسد.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه علت بالا در نظر گرفتن شاخص درصد بذر گواهی‌شده گندم در ایران، به دو عامل بازمی‌گردد، افزود: علت نخست به آن برمی‌گردد که در مناطق گرم مانند ایلام، خوزستان، هرمزگان و مناطقی که خیلی تابستان‌های گرمی دارند، معمولاً قدرت نگهداری بذر خودمصرفی کشاورزان،  بسیار کم است و به‌ تعبیری امکان نگهداری آن، مقدور نیست.
وی در ادامه به علت دوم اشاره و تصریح کرد: دوم به آلودگی برخی مناطق به آفات بازمی‌گردد؛ بنابراین تلاش می‌کردیم بذر سالم‌تر، ایمن‌تر و پاک‌تر در اختیار کشاورز قرار دهیم، اما تصور نکنید که متوسط شاخص درصد بذر گواهی‌شده گندم در ایران پایین است.
قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور پروژه‌های زیربنایی و آب و خاک تأکید کرد: بر همین اساس الزامی است که در مبارزه با بیماری‌های گندم با دقت بیشتری عمل کنیم تا بتوانیم آسیب‌های احتمالی بذرگواهی‌شده گندم را کاهش دهیم.
 
(شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۲۳:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها