شنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۳۶۸۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کرونا و تاثیر آن بر روستا و کشاورزی اردبیل

مسوولان حوزه کشاورزی استان اردبیل از آمارهایی می‌گویند که بر اساس آن و در مقایسه با سال‌های پیش نه تنها تولید محصولات زراعی کاهشی نیافته بلکه در بسیاری از موارد افزایش نیز داشته و گویا این بخش کمترین خسارت را از شیوع بیماری کرونا دیده است.

این روزها بیماری کرونا تا عمق روستاها نیز رفته اما چندان تاثیر منفی بر کسب و کار روستاییان و کشت و زرع آنها نداشته، شاید طبیعت و فضای باز تا اینجای کار با زارعان مدارا کرده و از این به بعد می‌بایست در مرحله توزیع نهاده‌های کشاورزی و خرید محصولات بیشتر مراقب ویروس منحوس کرونا بود.
روستاها در استان اردبیل از جمله مکان‌هایی بود که از همان ابتدا مورد توجه مسوولان بهداشت و درمان قرار گرفت؛ اقدامات پیشگیرانه در این مناطق از یک سو آسان و از سوی دیگر بسیار سخت بود، راحت از این که جمعیت کم باعث می‌شد که به طور طبیعی با کمی رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بتوان سلامت محیط و ایمنی از ویروس کرونا را فراهم کرد و سخت از اینکه فرهنگ حاکم بر روستاها که بر مراودات اجتماعی و صمیمیت استوار است مانع از خانه‌نشینی روستاییان و خودداری از حضور در جمع و اجتماعات کوچک و بزرگ می‌شود.
هنوز هم که هنوز است اخباری از اجتماعات طایفه‌ای و خویشاوندی و برگزاری آیین‌های ختم و عروسی هر چند به صورت محدود در برخی از روستاها و نیز فعالیت صنوفی همچون قهوه‌خانه‌ها و در نتیجه شیوع بیماری در آنها گزارش می‌شود.
در این میان فعالیت‌های بهورزان و مراقبان بهداشتی نیز این روزها در روستاها زیاد شده و آنها  هم وظیفه ضدعفونی معابر روستایی و هم مشاوره به اهالی و نیز شناسایی و هدایت و مراقبت از بیماران کرونایی در روستاها  را نیز برعهده دارند.
مسعود امامی ، فرماندار اردبیل از تشدید اجرای برنامه‌های پیشگیری از ویروس کرونا در روستاهای این شهرستان از همان ابتدا خبر داده و گفت که به دهیاری‌ها در این زمینه دستورالعمل‌های لازم ارائه شده است. 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل از توزیع مواد ضدعفونی کننده دست و سطوح و ماسک در  ده‌ها روستای اردبیل خبر داده و بیان کرد: توزیع اقلام بهداشتی در بین اهالی روستاهایی که فاقد دهیاری بودند را امدادگران این جمعیت انجام داده‌اند.
 فرماندار شهرستان نیر هم گفت که با مصوبه شورای سلامت و برای پیشگیری از شیوع کرونا همه بازارهای هفتگی در روستاهای این شهرستان تعطیل شده و دهیاران بر عدم برگزاری هرگونه اجتماع و مراسم، نظارت بر نانوایی‌ها و جلوگیری از حضور مردم در تفرجگاه‌ها نظارت دارند.
در دیگر مناطق روستایی استان نیز اقدامات مشابهی در حال انجام بوده و تلاش می‌شود تا محیط‌های روستایی از شیوع کرونا محافظت گردد.
به گفته مسوولان، در اکثر روستاها محلول‌پاشی و ضدعفونی انجام شده ، بسته های بهداشتی‌در بین روستاییان توزیع و  اقدام به نصب بنر و توصیه‌های بهداشتی  شده است.
کرونا بر کشاورزی استان اردبیل محدودیت ایجاد نکرده است 
در این میان مسوولان حوزه کشاورزی استان اردبیل نیز می‌گویند که تاکنون بخش تولید محصولات زراعی استان چندان از بیماری کرونا تاثیر منفی زیادی ندیده و تمهیدات لازم برای مصون نگه داشتن مجموعه کشاورزی استان از این بیماری اندیشیده شده است.
خلیل نیکشاد ،رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا محدودیتی در مرحله کشت و فرآوری محصولات کشاورزی این استان ایجاد نکرده و امور این حوزه به شکل عادی ادامه دارد گفت: ابتدا پیش‌بینی می‌شد که شیوع بیماری کرونا محدودیتی در تولید و  فروش برخی از محصولات استراتژیک و پر مصرف از جمله سیب‌زمینی داشته باشد که این موضوع مدیریت شده و مشکلی پیش نیامد.
وی در زمینه نگرانی‌ها در باره توزیع نهاده‌های زراعی از جمله کود و سم و تجمع و ازدحام کشاورزان در مراکز ارائه خدمات کشاورزی گفت: با توجه به پیش‌بینی حضور پرشمار کشاورزان در مراکز توزیع نهاده‌ها، احتمال مبتلا شدن کشاورزان به کرونا متصور بود و بر همین اساس، هماهنگی لازم با فرمانداران همه شهرستان‌های استان برای مدیریت سلامت کشاورزان به عمل آمد.
وی بیان‌کرد: در این زمینه مقرر شد که نهاده‌های کشاورزی اعم از کود، غذای دام و طیور، سم و بذر با هماهنگی فرمانداران به صورت تجمیعی به روستاییان و بهره‌برداران تحویل شده و توسط نماینده آنها توزیع شود.
وی تمدید خودکار مجوزهای حوزه کشاورزی، اعطای فرصت و فرجه زمانی مناسب تا عادی شدن وضعیت بیماری کرونا برای پروانه‌ها و مجوزهای در حال بهره‌برداری و اعطا شده، صدور الکترونیکی مجوزها و ادامه فعالیت‌های قابل انجام با استفاده از بستر الکترونیک، تعامل غیرحضوری با جامعه هدف کشاورزی و نیز اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش مراجعات حضوری را از جمله راهکارهای انجام شده در حوزه کشاورزی استان اردبیل در مقابله با بیماری کرونا ذکر کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه‌کرد: علاوه بر این، برای تردد کشاورزان بویژه زنبورداران و دامداران نیز هماهنگی لازم با مراجع ذیربط انجام شده تا وقفه‌ای در حوزه امور کشاورزی استان در پی اجرای تدابیر مربوط به کرونا ایجاد نشود.
رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خرید محصولات کشاورزی 
در این حال با نزدیکی به زمان خرید محصولات تضمینی از جمله گندم ، غلات و دانه‌های روغنی در استان ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه در مراکز خرید این محصولات و جلوگیری از ازدحام  و تجمع در آنها ضروری است.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل گفت: تمامی پروتکل‌های بهداشتی در مراکز خرید محصولات کشاورزی اجرا شده و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی مدنظر خواهد بود تا از تجمع بیش از حد کشاورزان در این مراکز جلوگیری شود.
علی نوبخت افزود: برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، تب‌سنج در اختیار مراکز خرید محصولات قرار خواهد گرفت تا کشاورزان قبل از ورود به مرکز کنترل و غربالگری شوند.
او تاکید کرد که آموزش مجازی عاملان خرید تصمینی گندم و رعایت پروتکل های بهداشتی در جهت تامین سلامت عمومی جامعه اولویت اصلی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل، در فصل جدید برداشت و خرید گندم است.
نوبخت افزود: بهره‌گیری از روش‌های نوین آموزشی و نظارتی و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی، اساس کار اداره کل غله برای مشارکت فعال در طرح کشوری فاصله‌گذاری اجتماعی و مدیریت اثربخش و کارآمد فصل جدید برداشت و خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان است.
به گفته وی، برای نیل به این هدف، دوره‌های آموزشی ویژه‌ای بصورت مجازی برای ۴۵ نفر از مسوولان کنترل کیفی سیلوهای دولتی و بخش خصوصی، مراکز خرید تعاون روستایی استان، کمیسیون‌های ویژه خرید و کارکنان کنترل کیفی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان برگزار و دستورالعمل‌های ویژه نحوه تعیین افت مفید و غیرمفید و دیگر موضوعات مرتبط با خرید تضمینی گندم آموزش داده شده است .
ارژنگ عزیزی ،معاون امور اقتصادی استان اردبیل نیز  از فعال شدن ۶۶ مرکز خرید گندم  خبر داده و بیان کرد:  امسال پیش‌بینی می‌شود ۵۷۰ هزار تن گندم در استان تولید شود.
استان اردبیل دارای ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۸ هزار هکتار اراضی باغی است.
سالانه بیش از ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در استان اردبیل تولید می‌شود.
استان اردبیل در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی پیشتاز است به طوری در تولید عدس رتبه اول، تولید کلزا رتبه اول، تولید سیب زمینی رتبه دوم، تولید عسل رتبه سوم، تولید چغندر قند رتبه پنجم، تولید حبوبات، گندم و جو رتبه هفتم کشوری را دارد.
هم‌اکنون مجموع بیماران مبتلا به بیماری کرونا در کشور ۱۰۴ هزار و ۶۹۱ نفر تعداد جانباختگان نیز ۶۵۴۱ نفر می‌باشد.
 
(شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۱۳:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها