پنج شنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۳۶۴۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ابداع روشی جدید برای ارتقای ماندگاری گل محمدی در کاشان

جمعی از پژوهشگران شهرستان کاشان روش جدیدی در راستای ارتقای ماندگاری گل محمدی پس از چیده شدن از گلستان‌ها ابداع کردند.

رییس پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان روز پنجشنبه در این زمینه اظهارداشت: با انجام پژوهش‌های علمی و کاربردی با همکاری سعید معصوم از دانشکده شیمی دانشگاه کاشان، اسما مازوچی و افسانه اللهیاری در پژوهشکده اسانس‌های طبیعی، روشی برای انبارداری و نگهداری گل محمدی تازه به دست آمد که در قالب آن نگهداری محصول از چند روز تا ۲ هفته بدون افت کیفیت و کمیت اسانس ممکن شد.
مریم اخباری افزود: کارایی این روش با انجام ۲ مرحله پژوهش آزمایشگاهی در سال‌های ۹۳ و ۹۴ هنگام گل‌دهی سالانه گل محمدی به دست آمد و نتیجه آن، امسال و پس از اطمینان کامل از اعتبار عملی و چندین مرحله تکرار آزمون، برای چاپ در یکی از مجله‌های علمی معتبر بین‌المللی فرستاده شده است.
وی بیان کرد: با به دست آمدن این روش که برای نخستین بار در دنیا ارایه می‌شود، بزرگترین مساله موجود در صنایع وابسته به گل محمدی شامل نبود امکان نگهداری، افت کیفیت و کمیت اسانس با گذشت زمان از هنگام برداشت را برطرف می‌کند.
رییس پژوهشکده اسانس‌های طبیعی تاکید کرد: این موضوع به معنای تحولی بزرگ در اقتصاد، صادرات و ارتقای کشت گل محمدی و صنعت گلابگیری در ایران و جهان است و انبارداری و صادرات گل محمدی تازه با کشف این روش نگهداری بیش از پیش امکان‌پذیر می‌شود.
یک عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه کاشان نیز ادامه داد: با انجام محاسبه‌های دقیق علمی با کمک نرم‌افزارهای محاسباتی و تحلیل داده‌های عملی و آزمایشگاهی دستیابی به این روش ممکن شده است.
سعید معصوم اضافه کرد: بر خلاف روال عادی، پس از نگهداری گل‌های تازه چیده شده با این روش نه تنها شاهد افت بازده استخراج اسانس نخواهیم بود، بلکه امکان افزایش کیفیت و کمیت اسانس به دست آمده از آن نیز وجود دارد.
یک‌هزار و ۷۰۰ کارگاه سنتی، ۷۵ کارگاه نیمه صنعتی و ۳۲ کارخانه صنعتی تولید گلاب، عرقیات گیاهی، اسانس و عطر گل محمدی در شهرستان کاشان فعالیت می‌کنند.
سطح زیر کشت گل محمدی این شهرستان در حال حاضر ۲ هزار و ۵۸۰ هکتار و متوسط عملکرد آن در هکتار افزون بر چهار تن است.
شهرستان کاشان که به پایتخت گلابگیری ایران نیز مشهور شده است، با جمعیت بیش از ۳۶۸ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.
 
(پنج شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۱۵:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها