سه شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۷
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۹۳۵۹۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس شیرینی و شکلات

حذف یارانه شکر و دورنمای گرانی‌ها در خراسان رضوی

متولیان بخش خصوصی در حوزه صنف و صنعت خراسان رضوی معتقدند حذف سهمیه شکر با ارز ۴۲۰۰ تومانی (یارانه‌ای) برای محصولاتی که ماده اولیه آنها به آن وابسته است در آینده نزدیک باعث افزایش قیمت این نوع محصولات خواهد شد.

دولت از ابتدای امسال سهمیه شکر اصناف و بخش صنعت را حذف کرد و ستاد تنظیم بازار سهمیه‌ای از این بخش به واحدهای تولیدی حوزه صنف و صنعت اختصاص نخواهد داد و فعالان این حوزه ناگزیر هستند از این پس شکر مورد نیاز خود را با نرخ آزاد از بازار یا با ارز نیمایی تامین کنند.
 
با این حال حذف سهمیه یارانه‌ای شکر برای صنف و صنعت موافقان و مخالفانی در بین فعالان بخش خصوصی دارد، برخی می‌گویند، حذف سهمیه شکر قیمت شیرینی، شکلات، نبات و آب نبات و هرآنچه را که شکر به عنوان ماده اولیه آن به شمار می‌رود به زودی افزایش خواهد داد و این برای مردم مشکل آفرین خواهد بود.
 
از سوی دیگر برخی می‌گویند، خواه ناخواه باید دولت یارانه شکر را حذف می‌کرد تا قیمت محصولات در بازار واقعی شود، این یارانه به مردم مستضعف تعلق دارد و نباید صرف مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید شود.
 
افزایش قیمت محصولات مرتبط با شکر
 
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به عنوان یکی از مخالفان حذف یارانه شکر به خبرنگار ایرنا گفت: حذف یارانه شکر قیمت محصولاتی را که ماده اولیه آنها شکر است افزایش می‌دهد و به طور میانگین در تولید اغلب محصولات صنایع غذایی شکر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
حسن حسینی افزود: از دی ماه سال گذشته تاکنون بخش صنعت خراسان رضوی از سهمیه شکر ستاد تنظیم بازار بی بهره مانده است و فعالان اقتصادی این بخش شکر مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کردند با این حال به خاطر رعایت حال مردم قیمت محصولات خود را چندان افزایش ندادند.
 
وی ادامه داد: تولید بسیاری از محصولات مورد نیاز مردم با شکر انجام می‌شود لذا دولت باید به نحوی سیاستگذاری می‌کرد که دستکم در ماه مبارک رمضان حق و حقوق قشر مستضعف پایمال نشود.
 
وی گفت: دولت به تازگی قیمت گندم را نیز برای بخش‌های صنف و صنعت از کیلویی ۱۸ هزار ریال به کیلویی ۲۷ هزار ریال افزایش داده که این امر باعث افزایش قیمت تمام شده آرد و افزایش قیمت محصولاتی شده است که ماده اولیه آنها آرد است.
 
حسینی افزود: ماکارونی جزو اقلامی است که بر سر سفره همه اقشار مردم قرار دارد، افزایش قیمت این محصول افرادی را که بضاعت مالی کمتری دارند برای تامین این ماده غذایی دچار مشکل خواهد کرد.
 
بخشی از یارانه شکر به دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسید
 
رییس اتاق اصناف مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اظهاراتی متفاوت، ضمن پیش‌بینی افزایش قیمت محصولاتی مانند شیرینی‌جات، نبات، آب نبات و شکلات از حذف سهمیه شکر یارانه‌ای اصناف ابراز خرسندی کرد.
 
محمود بنانژاد گفت: من موافق حذف یارانه از کالاهای اساسی مورد مصرف بخش‌های صنف و صنعت هستم زیرا بخشی از این یارانه به دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسد.
 
وی افزود: زمانی که تولیدکننده با شکر یارانه‌ای ماده غذایی مورد نظر خود را تولید و آن را صادر می‌کند، این یارانه که متعلق به قشر مستضعف کشور است در عمل به خارج از کشور هدایت می‌شود.
 
عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران ادامه داد: حذف یارانه گوشت باعث کنترل قیمت آن در بازار شد، زیرا در این صورت دیگر اختلاف قیمت از بین رفته و قیمت واقعی براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.
 
وی گفت: اینکه سهمیه شکر یارانه‌ای برای بخش‌های صنف و صنعت در نظر گرفته شود، عده‌ای زحمت آوردن این سهمیه را به دوش بکشند و عده‌ای دیگر نظارت بر توزیع این سهمیه را داشته باشند، انرژی بسیار از دولت و فعالان اقتصادی می‌گیرد و در نهایت کالای تولیدی حاصل از این فرآیند نیز به طور کامل به دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسد.
 
وی افزود: حال که سهمیه یارانه‌ای شکر بخش‌های صنف و صنعت حذف شده است، دیگر تولیدکنندگان دردسر گذشته را برای تامین شکر نخواهند داشت و شکر را به راحتی با ارز نیمایی یا آزاد از بازار تهیه می‌کنند.
 
بنانژاد افزایش قیمت شیرینی‌جات، شکلات، نبات و آب نبات را در بازار اجتناب ناپذیر دانست و ادامه داد: حدود یک ماه است که سهمیه شکر یارانه‌ای صنوف حذف شده و تا زمانی که تولیدات بدون شکر یارانه‌ای به بازار برسد، مدتی طول می‌کشد اما طی یکی دو ماه آینده شاهد افزایش قیمت این نوع محصولات در بازار خواهیم بود.
 
شکر وارداتی با ارز نیمایی برای اصناف و بخش صنعت
 
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تا هفته آخر اسفند ماه علاوه بر سهم شکر خانوار، سهم بخش‌های صنعت و اصناف نیز از محل طرح تنظیم بازار یا شکر وارداتی با ارز دولتی تامین می‌شد ولی از ابتدای امسال سهمیه شکر اصناف و صنعت با ارز دولتی حذف شد.
 
علی غفوری مقدم افزود: برای اصناف و بخش صنعت، شکر وارداتی با ارز نیمایی در نظر گرفته شده است که قیمت آن نسبت به قبل افزایش دارد.
 
وی ادامه داد: از این پس فقط سهمیه شکر خانوار از محل طرح تنظیم بازار و ذخایر شرکت بازرگانی دولتی ایران تامین می‌شود که قیمت آن با سال گذشته تغییری نخواهد داشت.
 
وی با اشاره به وجود ۸۳ هزار تن شکر در انبارهای استان و نبود هیچ کمبود از این نظر گفت: این میزان شکر جزو ذخایر استراتژیک کشور است که در انبارهای استان‌های مختلف از جمله خراسان رضوی وجود دارد.
 
غفوری مقدم افزود: استان‌های جنوبی کشور از نظر شکر وضعیت بسیار مناسبتری نسبت به خراسان رضوی دارند و تامین شکر برای استان ما نیز از استان‌های یاد شده انجام می‌شود.
 
۶۰۲ واحد با سرمایه‌گذاری ۱۶ هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۴۰ هزار و ۲۰۰ نفر در حوزه صنایع غذایی خراسان رضوی فعالیت دارد.
 
این تعداد ۱۳ درصد واحدهای صنعتی، ۱۰ درصد سرمایه‌گذاری ‌در حوزه صنعت و ۲۱ درصد اشتغال این بخش در استان را تشکیل می‌دهد.
 
۲۳۷ کارگاه تولید نبات و آب نبات، ۷۰۰ واحد قنادی نیز در مشهد فعال هستند.
(سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۰۹:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها