سه شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۰:۰۵
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۹۳۵۸۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

آخرین جزئیات طرح تشدید نظارت بر فرآورده‌های خام دامی در ماه رمضان

رفیعی پور گفت: امسال علاوه بر نظارت بر فرآورده‌های خام دامی، لوازم کار مسئولان کشتارگاه‌ها ضدعفونی می‌شود.

علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره آخرین طرح تشدید نظارت فرآورده‌های خام دامی در ماه رمضان اظهار کرد: بنابر سابقه سنوات گذشته در طرح تشدید ماه رمضان همواره حدود یک هزار تن فرآورده خام دامی اعم از گوشت، مرغ و تخم مرغ غیر قابل مصرف انسانی شناسایی و از چرخه مصرف خارج می‌شد.
او با اشاره به اینکه آمار حذف فرآورده‌های خام دامی در ماه رمضان امسال را جمع آوری نکرده‌ایم، افزود: همکاران در استان‌های مختلف گزارش‌هایی از جمع آوری یک تن، ۲ تن و ۳ تن فرآورده‌های خام دامی داده‌اند که در نهایت در پایان ماه مبارک رمضان آمار نهایی اعلام‌ می‌شود.
رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: بنابر شیوه نامه ستاد ملی مبارزه با کرونا امسال علاوه بر نظارت بر فرآورده‌های خام دامی، نظارت بر لوازم حفاظت فردی مسئولان و کارگران کشتارگاه‌ها و شست و شو و ضدعفونی وسایل کارشان در دستور کار قرار گرفته است.
او با اشاره به این موضوع که گزارشی از شیوع کووید ۱۹ در دام نداشتیم، بیان کرد: در حوزه دام سبک و سنگین دلایل متعددی همچون تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان منجر به تلفات می‌شود.
رفیعی با اشاره به اینکه بیماری مشترک انسان و دام یکی از عوامل تلفات دام به شمار می‌رود، اظهار کرد: به همین خاطر بار‌ها به دامداران گفتیم که رعایت شرایط بهداشتی وجوه مختلفی همچون واکسن، عدم رفت و آمد غیرضرور به محل دامداری، تغدیه دام و از همه مهم‌تر اضافه کردن دام به دامداری دارد.
این مقام مسئول با بیان اینکه شیوع کووید ۱۹ در دام تایید نشده است، گفت: با توجه به تشکیل ستاد ویژه مقابله با کرونا در سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی و رصد روزانه دامداری‌ها و کشتارگاه‌ها، تاکنون گزارشی از انتقال کووید ۱۹ از دام به انسان و از انسان به دام نداشتیم.
افراد از مصرف خام فرآورده‌های دامی اجتناب کنند
او پیرامون نگرانی‌های مردم در خصوص خرید گوشت قرمز و سایر فرآورده‌های دامی مبنی بر انتقال ویروس کرونا اظهار کرد: حساسیت مردم در تهیه فرآورده‌های خام دامی سالم بسیار ارزشمند است و این قول را به افراد می‌دهم که سازمان دامپزشکی با عمل به وظایف خود؛ بازدید و معاینات لازم از دامداری‌ها و کشتارگاه‌ها را انجام‌ می‌دهد و همواره لاشه را توسط ماشین‌های یخچال دار به بازار عرضه می‌کند که با این وجود گوشتی که از کشتارگاه خارج می‌شود، ۱۰۰ درصد سالم است.
رفیعی پور در توصیه‌ای به افراد گفت: زمانی که افراد برای خرید فرآورده‌های خام دامی‌ به ویژه گوشت مراجعه می‌کنند، قصابان به سبب خرد کردن گوشت حتما باید ماسک و دستکش داشته باشند تا نگرانی‌ها پیرامون انتقال ویروس کووید ۱۹ از افراد به لاشه برطرف شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پایان با اشاره به اینکه طرح تشدید نظارت تا پایان ماه رمضان ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: در طرح تشدید نظارت نوروز ۶۰۰ تن فرآورده خام دامی اعم از ماهی، گوشت، مرغ و تخم مرغ به دلیل شرایط بد نگهداری، تاریخ انقضا و... معدوم شدند، به همین خاطر به افراد توصیه می‌شود که فرآورده خام دامی را به صورت کاملا پخته مصرف کنند.
 
(سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۰۰:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها