شنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۳۵۱۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
مهر
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

روایتی تلخ از اثرات ضدتولید دلار ۴۲۰۰ تومانی

رئیس انجمن صنایع خوراک دام وطیور با بیان اینکه ۴۸۰ تن انواع ویتامین دامی منتظر تخصیص ارز است، گفت: این اقلام اکنون با قیمتی که مبنای آن، دوبرابر دلار آزاد است بدست تولیدکننده می رسد.

مجید موافق قدیری  با اشاره به ناکارآمدی اقتصاد دولتی و دستوری، گفت: هم اکنون ۴۸۰ تن انواع ویتامین دامی منتظر تخصیص ارز و یا تعیین تکلیف ارز آن جهت فروش در بازار است و این در حالی است که این اقلام هم اکنون با قیمتی که مبنای محاسبه آن، دو برابر دلار آزاد است، بدست تولیدکننده می‌رسد.
 
وی گفت: ناکارآمدی اقتصاد دولتی و دستوری را با مثالی درباره ویتامین‌های دامی می‌توان به خوبی تشریح کرد. میانگین قیمت خرید ویتامین A که هم اکنون در گمرک منتظر ارز ۴۲۰۰ تومانی است، ۱۰۲ یورو است که قیمت قابل فروش آن به ازای هر کیلوگرم حداکثر ۸۰۵ هزار تومان می‌شود.
 
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران افزود: امروز قیمت جهانی این ویتامین ۱۴۵ یورو شده که اگر ارز ٤٢٠٠ تومانی را هم حذف کنند و این ویتامین با ارز آزاد وارد کشور شود قیمت آن یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان می‌شود. این درحالی است که تولیدکنندگان این نهاده‌ها را به قیمت دو میلیون و ۸۰۰ هزارتومان خریداری می‌کنند.
 
قدیری گفت: همچنین میانگین قیمت خرید ویتامین E که هم اکنون در گمرک منتظر ارز ۴۲۰۰ تومانی است. ۵.۵ یورو بوده که قیمت قابل فروش آن از قرار هر کیلو حداکثر ۴۳ هزار تومان می‌شود. اگر ارز دولتی را حذف کنند امروز قیمت جهانی این ویتامین ۱۳ یورو شده که اگر با ارز آزاد هم وارد کشور شود قیمت آن ۱۰۲ هزار و ۷۰۰ تومان می‌شود در حالی که تولیدکنندگان آن را با قیمت ۱۴۲ هزار تومان خریداری می‌کنند.
 
این فعال اقتصادی تصریح کرد: هم اکنون ۴۸۰ تن انواع ویتامین منتظر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و یا حداقل تعیین تکلیف ارز آن جهت فروش در بازار است که این مقدار، نیاز دوماه کشور است.
 
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه این ویتامین‌ها در بازار با حدود ۳۰۰ درصد سود به فروش می‌رسد که سه ضلع تولیدکننده، دولت و مصرف کننده نفعی از آن نمی‌برد، گفت: امروز فعالان اقتصادی بلاتکلیف هستند و همین بلاتکلیفی در خصوص تخصیص یا عدم تخصیص ارز دولتی و ترخیص کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها داده می‌شود باعث کاهش رشد سرمایه گذاری، عدم اعتماد به دولت و افزایش ریسک سیستماتیک و در نتیجه بی انگیزگی و کاهش تولید در سال جهش تولید می‌شود.
 
قدیری تاکید کرد: باید فضای اقتصادی کشور شفاف باشد و دولت به صراحت سیاست ارزی خود را در سال آتی مشخص کند تا فعال اقتصادی بتواند آینده را پیش بینی کند. با عنایت به اینکه کالاهای مورد مصرف در خوراک دام همچون ویتامین‌های دامی و مواد افزودنی خوراک دام تاریخ مصرف دارد، در شرایط امروز تحریمی کشور پسندیده نیست که کالای فعال اقتصادی بیش از ۵ ماه در گمرکات کشور بلاتکلیف باشد.
(شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۱۴:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها