شنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۳۴۹۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۱۴ هزار هکتار از اراضی فارس

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۱۴ هزار و ۱۷۰ هکتار در ۱۰ شهرستان درگیر انجام شده است.

حمید دبیری گفت: از ۱۲ فروردین ۹۹  مبارزه با پوره های ملخ صحرایی در سه شهرستان مهر، لامرد و فراشبند در حال انجام است.
وی بیان کرد: اقدامات صورت گرفته برای مبارزه با ملخ صحرایی، چگونگی تداوم این مبارزه و پایش ملخ ها،ارسال گزارش ها به وزارتخانه و فائو و مسایل و مشکلات موجود، بررسی و هماهنگی‌های لازم پس از بازدید از مناطق آلوده و برگزاری جلسات، انجام شد.
وی افزود:با تلاشی که همکاران در شهرستان های  لامرد و مهر انجام داده اند وضعیت مبارزه فعلا مناسب است و نسل های یک و دو ملخ های صحرایی دیگر مشاهده نمی شود و اگر هجوم جدیدی نداشته باشیم تا چند روز آینده مبارزه با پوره های نسل قبل هم به اتمام خواهد رسید.
این کارشناس جهاد کشاورزی اضافه کرد:شهرستان مُهر با سطح ۶ هزار و ۲۵۷ هکتار، بیشترین سطح مبارزه با ملخ صحرایی را دارد؛ لامرد در سطح پنج هزار و ۳۷۶ هکتار و فراشبند در سطح هزار و ۷۵۵هکتار مبارزه انجام شده است.  
موج جدید ملخ‌های صحرایی از شامگاه جمعه دوم اسفندماه ۹۸ وارد جنوب فارس شد که بنابر اعلام مسوولان جهاد کشاورزی استان، حجم آن ۱۰ برابر حمله پارسال(۹۷) ملخ‌های صحرایی به کشور بود. 
ملخ‌های زرد رنگ صحرایی (دریایی)، گروهی از ملخ‌های پرنده هستند که بزرگی آنها به ۱۵سانتی‌متر می‌رسد و در زمره مضرترین حشرات به شمار می‌آیند.
 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس درباره آفت سرخرطومی حنایی خرما نیز گفت: در استان فارس این آفت قرنطینه ای در چهار شهرستان گراش، لارستان، خنج و تاحدودی قیروکارزین گزارش شده و هزار درخت آلوده شناسایی که ۱۵۰ درخت نیز امحا شده است.
دبیری ادامه داد: با توجه به گزارش از شهرستان مهر در خصوص نمونه های مشکوک به این آفت، بازدید هایی انجام شد که نمونه آلوده مشاهده نشد و برای اطمینان بیشتر از پاک بودن منطقه، تله های فرمونی در قسمت های مشکوک برای ردیابی آفت کار گذاشته شد.
 وی درباره مشاهده زنجره خرما گفت: سالانه با توجه به دو عامل تراکم باغ ها و میزان رطوبت، شاهد شیوع این آفت هستیم که حدود ۴ تا ۵ هزار هکتار از نخلستان‌های استان فارس در این خصوص سمپاشی می‌شوند که بیشترین سطح تراکم آفت و مبارزه در شهرستان‌های فراشبند و کازرون به ویژه در خشت و کمارج است.
 دبیری گفت:  این آفت اخیرا برای نخستین بار در شهرستان مهر مشاهده و استفاده از کارت زرد و همچنین در صورت تشدید آلودگی استفاده از سمپاشی با سموم مناسب توصیه شد.
لامرد و مُهر در جنوبی ترین نقطه استان فارس و در فاصله های ۳۲۵ و ۳۶۵ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارند.
 
(شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۰۹:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها