پنج شنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۳۴۶۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

به شماره افتادن نفس صنعت مرغداری/صمت به فریاد مرغداران برسد

جهش معکوس صنعت مرغداری در این روزها نه تنها به نفع تولیدکنندگان نیست بلکه امکان دارد با بی‌تدبیری مسئولان، سبب نابودی این صنعت مهم در کشور شود.

از رونق تولید تا جهش تولید، دو شعاری که به فاصله ۱۲ ماه بیان شدند و هریک بیانگر توصیه‌های ارزشمندی هستند که مقام معظم رهبری در سال‌ها ۹۸ و ۹۹ بیان کردند.
ایشان در بخشی از سخنان خود در سخنرانی نوروزی ضمن نام‌گذاری سال جدید به نام جهش تولید فرمودند: جهش تولید هم که بنده امسال مطرح کردم، در واقع از ابزارهای قدرت است. تولید [باید] جهش پیدا بکند؛ نه فقط رونق تولید که سال گذشته گفتیم. رونق تولید یعنی در تولید یک حرکتی به وجود بیاید که این انجام گرفته است امّا این کافی نیست. ما احتیاج به خیلی بیش از این داریم؛ جهش تولید، البته جهش تولید لوازمی دارد؛ فقط مسئله این نیست که صاحب سرمایه یا صاحب کارگاه همّت بکند برای تولید بیشتر؛ این احتیاج دارد به اینکه تمام دستگاه‌های ذی‌ربط کار خودشان را انجام بدهند؛ جلوی قاچاق گرفته بشود، جلوی واردات بی‌رویه گرفته بشود، به تولیدکننده مشوّق‌هایی داده بشود، با کسانی که از کمک‌های مالی دولتی سوءاستفاده می‌کنند برخورد جدی قضائی بشود. امثال اینها کارهای زیادی است که اگر این کارها انجام بگیرد - که ان‌شاء‌الله امسال باید این کارها انجام بگیرد - جهش تولید تحقّق پیدا خواهد کرد.
اما یک ماه از سال جدید نگذشت و فیلم‌هایی مبنی بر معدوم کردن غیراخلاقی جوجه‌های یک روزه و گلایه مرغداران مبنی بر روی دست ماندن مرغ‌های گوشتی در فضای مجازی منتشر شد که این فیلم‌ها نه تنها شعار رونق تولید را خدشه‌دار کرده بود بلکه سبب نادیده گرفته شدن شعار جهش تولید شده بود.
برای روشن شدن ابعاد موضوعات پیش آمده در صنعت مرغداری کشور و استان خوزستان با محمدحسین زمانی عضو هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ گوشتی کشور و رئیس اتحادیه مرغداران استان خوزستان به گفت‌وگو پرداختیم.
افزایش ۳۰ درصدی جوجه‌ریزی
وی با بیان اینکه صنعت مرغداری نابود شده است، اظهار کرد: دولت برای تأمین مرغ شب عید مصرف‌کنندگان و جلوگیری از افزایش قیمت مرغ نسبت به سال قبل ۳۰ درصد تولید جوجه را افزایش داد.
وی افزود: جوجه‌ای که مرغداران ما ۴ تا ۵ هزار تومان برای پرورش مرغ خریداری کردند با شیوع بیماری کرونا تمام مرغ‌ها در سالن‌های پرورش مرغداری‌ها ماندند زیرا به علت جلوگیری از همه‌گیر شدن این بیماری رستوران‌ها، تالارها، مراسم و دیدوبازدیدها تعطیل شدند؛ بنابراین مرغداران با کاهش مصرف از سوی مصرف‌کننده مواجه شدند.
رئیس اتحادیه مرغداران استان خوزستان ادامه داد: متأسفانه مرغداران مجبور شدند مرغ زنده‌ای را که هزینه پرورش آن بالای ۱۰ هزار تومان برای آن‌ها تمام شده بود به قیمت ۶ تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان بفروشند. البته ناگفته نماند که مرغ با این قیمت ذکر شده هم به فروش نمی‌رفت به طوری که مرغداران خودشان از کشتارگاه‌ها و سایر خریداران درخواست می‌کردند که پای خرید بیایند.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات مرغداران نهادهای دامی است به طوری که سال گذشته به صورت ناگهانی نهاده‌های دامی کمیاب شد و ذرتی که یک هزار و ۵۰۰ تومان بود مرغداران با هزار رنج و زحمت توانستند با قیمتی بالاتر از دو هزار تومان در بازار آزاد خریداری کنند.
زمانی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال جدید خواستار رونق و جهش تولید شدند در حالی که این صنعت در سایه بی‌تدبیری و بی‌توجهی مسئولان مربوطه در حال نابودی است و بیشترین ضرر را هم مرغداران و بعد مردم می‌کنند زیرا گوشت مرغ نسبت به سایر فرآورده‌های گوشتی قیمت مناسب‌تری دارد.
حمایت نمی‌شویم
وی با بیان اینکه مرغداران ما تنها یک شب عید را دارند که بتوانند فعالیت مرغداری خود را نگه بدارند، گفت: از طرف دولت هیچ گونه حمایتی از صنعت مرغداری صورت نگرفته است در صورتی که قانون داریم وقتی محصولی در بازار تقاضا ندارد اما عرضه بسیار زیادی دارد دولت موظف است با قیمت مصوب آن را خریداری کند که متأسفانه دولت حمایت مناسبی برای رونق یافتن این صنعت انجام نداد.
رئیس اتحادیه مرغداران استان خوزستان تصریح کرد: پروتکل پشتیبانی دولت در صنعت مرغداری به طور کامل یک طرفه و به نفع دولت است به طوری که مرغ باید بیشتر و کمتر از یک کیلو و ۸۰۰ گرم نباشد و ۱۰ درصد پول مرغدار را نگه می‌دارند بعد از یک سال برای مرغدار واریز می‌کند.
خسارت ۱۲۰۰ میلیاردی در صنعت مرغداری
وی افزود: در این ایام مرغداران سراسر کشور طبق برآورد صورت گرفته یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ضرر کردند و کسی هم وجود ندارد تا این قشر از جامعه را حمایت کند.
زمانی درباره وضعیت صادرات این محصول گفت: برای صادرات؛ مرغداران باید به ازای هر کیلو، پنج هزار تومان عوارض پرداخت می‌کردند که با پیگیری‌های فروان بالاخره ستاد تنظیم بازار این مبلغ را به یک هزار و ۵۰۰ تومان کاهش داد در صورتی که ما معتقدیم در راستای حمایت از مرغدار عوارض باید به طور کامل حذف شود.
وی بیان کرد: مرغداران نفس‌های آخرشان را می کشند و با اوضاع فعلی حال و روز خوبی ندارند اگر دولت حمایت نکند و برای این قشر از جامعه بسته حمایتی را در نظر نگیرد سبب می‌شود که تولیدکنندگان مهم‌ترین بخش پروتِئین با شکست مواجه شوند.
رئیس اتحادیه مرغداران استان خوزستان گفت: انتظار دارم که مسئولان به فکر راهکاری برای رفع مشکلات این صنعت باشند.
وی ادامه داد: در استان خوزستان هر ماه بین ۵ تا ۶ میلیون تعداد جوجه ریزی انجام می‌شود و برای شب عید برای تأمین مرغ مصرف‌کننده تعداد جوجه ریزی بیشتر می‌شود به طوری که در استان خوزستان برای شب عید ۹۹ حدود ۷ میلیون عدد جوجه ریزی انجام شد.
زمانی گفت: در سال گذشته هنگامی که مرغ آن‌هم درصد خیلی کمی به قیمت واقعی رسید سازمان صمت بیش از ۱۰۰ مرغداری را جریمه کرد اما حال که مرغداری‌ها در حال ضرر هستند مسئولان مربوطه کجا هستند که ببینند چگونه صنعت مرغداری در حال نابودی است.
وی ادامه داد: هیچ سالن مرغداری کمتر از ۱۵ هزار عدد جوجه ندارد و یک واحد ۲۰ هزارتایی در اوضاع فعلی حداقل ۱۵۰ میلیون تومان ضرر دیده است و هیچ مسئولی تاکنون در راستای رفع این مشکل کاری انجام نداده است.
بازگشایی راه برای واردکنندگان
رئیس اتحادیه مرغداران استان خوزستان گفت: مسئولان باید به این موضوع فکر کنند مرغداری که چنین ضرری را متوجه می‌شود آیا می‌تواند دوباره در این صنعت روی پای خود بایستد؟ مسئولان باید بدانند به علت اتفاقات پیش آمده تعداد زیادی از مرغداران از چرخه تولید به دلیل ضرر و زیان خارج می‌شوند و آن طرف جریان می‌بینیم که اوضاع برای عده‌ای برای واردات این محصول خوب می‌شود.
وی ادامه داد: متأسفانه خیلی از مسئولان به فکر پایداری تولید در مملکت خودمان نیستند زیرا در واردات خیلی از کارهایی می‌توان انجام داد؛ به طور مثال ارز چهار هزار و ۵۰۰ تومانی را برای کالاهای اساسی مردم دریافت اما کالاهای دیگری وارد می‌کنند و قصد دارند صنعت مرغداری را هم وارد این فاز کنند.
زمانی گفت: نزدیک به ۵ تا ۶ سال است که صنعت مرغداری وارد فاز مشکلات شده و از طرفی دیگر ما به مسئولان اعلام کردیم که مرغداری زیاد شده است و تا اطلاع ثانوی به کسی پروانه مرغداری ندهید اما بر اساس رابطه و برنامه‌های شخصی به عده‌ای پروانه تأسیس می‌دهند.
وی تصریح کرد: نیاز استان برای تأسیس مرغداری جدید باید توسط تشکل‌ها و اتحادیه‌ها صورت بگیرد زیرا این افراد هستند که می‌دانند چه تعداد مرغداری نیاز استان است در صورتی که تصمیم‌گیرندگان این امر افراد دیگری هستند.
رئیس اتحادیه مرغداران خوزستان با اشاره به خرید تضمینی دولت از مرغداران گفت: با توجه به پروتکل‌های موجود که مرغی بیشتر از یک کیلو و ۸۰۰ گرم خریداری نمی‌کنند. مرغداران که با پشتیبانی قرارداد دارند ۶۰ تن مرغ به کشتارگاه ارسال کردند که تنها ۴۰ تن آن‌ها تأیید شد و ۲۰ تن روی دست مرغدار باقی مانده است.
وی گفت: تمام هزینه‌های تولید گوشت مرغ نقد است اما مرغداران بعد از فروش کمتر از ۴۵ روز پولی دریافت نمی‌کردند و گاهی وقت‌ها این بازه زمانی هم به ۲ ماه رسیده است.
 
(پنج شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۱۵:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها