چهارشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۳۴۴۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
تسنیم
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

اقدام خطرناک شهرداری تهران با پلمب یکی از بازوهای ستاد ملی مبارزه با کرونا

در روز های شیوع کرونا شهرداری تهران اقدام به پلمب مراکز درمانی دامپزشکی به عنوان یکی از بازو های ستاد ملی مبارزه با کرونا کرده که رئیس سازمان دامپزشکی با توجه به مشترک بودن بیماری کرونا میان دام و انسان، این اقدام را خطرناک توصیف کرده است.

در حالی که ستاد ملی مبارزه با کرونا مسئولیت هایی برای مراکز درمانی دامپزشکی در نظر گرفته است، در روز های اخیر شاهد موج تعطیلی این مراکز در شهر تهران توسط شهرداری هستیم و علاوه بر اینکه نقش فعالان این بخش در مهار  کرونا نادیده گرفته میشود به تعداد افرادی که شغل خود را در این شرایط از دست داده اند، اضافه خواهد شد.
 
پیام محبی عضو هیئت مدیره جامعه دامپزشکان درباره دلایل پملب مراکز درمانی دامپزشکی به عنوان یکی از بازوهای اجرایی ستاد ملی مبارزه با کرونا، در گفتگو با خبرگزاری تسنیم  اظهار داشت: در ماه‌های اخیر مراکز بخش خصوصی دامپزشکی شهر تهران به‌دلیل فعالیت دامپزشکان در مراکز شهری پلمب می‌شوند به‌طوری که در روز گذشته و در روز جهانی دامپزشکی این اتفاق تکرار شد.
 
وی افزود: همکاران ما در مراکز درمانی دامپزشکی تخلفی انجام نداده‌اند و تنها یک خلأ قانونی درباره فعالیت کلینیک‌های دامپزشکی در شهرها، باعث این رویداد شده است.
 
وی افزود: در 50 سال گذشته کلینیک دامپزشکی فعالیتی در شهرها نداشتند اما در حال حاضر با توجه به اینکه حیوانات خانگی نگهداری می‌شود فعالیت مراکز دامپزشکی ضروری شده اما قانونی در این ارتباط وجود ندارد.
 
وی تصریح کرد: با وجود اینکه همکاران ما از سازمان دامپزشکی مجوز و پروانه کسب برای فعالیت دارند اما شهرداری تهران اجازه فعالیت به آنها نمی‌دهد.
 
محبی یادآور شد که مراکز دامپزشکی به‌طور معمول در خانه‌های مستقل شهری، امکان فعالیت دارند و به‌دلیل شرایط خاص مراجعاتی که دارند امکان فعالیتدر مراکز تجاری و اداری برای آنها فراهم نیست.
 
عضو هیئت مدیره جامعه دامپزشکان ادامه داد: مراکز دامپزشکی در کشورهای پیشرفته دنیا به دو بخش تقسیم می‌شود و شامل حیوانات شهری کوچک و شهری و حیوانات اقتصادی و بزرگ مانند اسب، گاو و گوسفند هستند و تنها مراکز دامپزشکی حیوانات اقتصادی به خارج از شهرها منتقل می شوند.
 
بنابراین گزارش برای رفع این مشکل مجلس شورای اسلامی پیش از این، در جلسه کمیسیون کشاورزی که با حضور مسئولین شهرداری تهران برگزار شد  مقرر کرد،  بخاطر نقش دامپزشکی در بهداشت شهری در برنامه تفصیلی  جدید تهران از فعالیت دامپزشکی در اماکن مسکونی مستقل جلوگیری نشود،  اما بر اساس تماس های متعددی که از سوی دامپزشکان با این خبرگزاری انجام شده و تائید آن توسط عضو هیئت رئیس جامعه دامپزشکان، شهرداری توجهی به این موضوع نکرده و اقدام به پملب مراکز درمانی می‌کند.
 
رئیس سازمان دامپزشکی: پملب مراکز درمانی دامپزشکی توسط شهرداری تهران در زمان شیوع کرونا خطرناک است
 
علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در واکنش به پلمب کلینیک و بیمارستان های دامپزشکی در شهر تهران توسط شهرداری اظهار کرد: صدور مجوز مراکز درمانی و داروخانه های دامپزشکی، در نقاط مختلف مبتنی بر آیین نامه های قانونی است که هیئت دولت آن را ابلاغ کرده است.
 
وی با بیان اینکه بیماری کرونا، بیماری مشترک میان انسان و حیوان است افزود: در زمان بروز بیماری‌های مشترک میان انسان و دام در محیط های شهری، اقدامات مهمی توسط بیمارستانها، آزمایشگاه ها، مراکز درمانی و واکسیناسیون بخش خصوصی دامپزشکی انجام می شود  نباید فعالیت آنها نادیده گرفته شود. 
 
رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: در صورتی که این مراکز فعال نباشند و خدمات لازم را به مردم و و دام های خانگی و تجاری ارائه ندهند، می تواند منجر به شیوع  بیماری‌های مشترک در محیط های شهری شود و خطراتی را نیز به همراه خواهد داشت .
وی تصریح کرد: فعالیت مراکز درمانی دامپزشکی بر اساس قوانین و مقرراتی است که منجر به صدور مجوزهای فعالیت توسط نظام دامپزشکی شده است.
 
وی اظهار داشت: برای دفاع از صنف دامپزشکی، نظام دامپزشکی کشور باید ورود کند که پشتوانه آن سازمان دامپزشکی به عنوان بخش حاکمیتی است و برابر قانون، از حقوق قانونی صنف دامپزشکی دفاع خواهد شد.
 
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت:  ممکن است شهرداری تهران به صورت سلیقه ای اقدام به پلمب مراکز درمانی دامپزشکی کرده باشد زیرا این اتفاق در 500  شهر و شهرستان کشور صورت نگرفته و تنها منحصر به تهران است.
 
وی اظهار داشت: با مسئولان شهرداری تهران نشستی برگزار خواهیم کرد تا  به این موضوع پرداخته شود و  مشکلات مربوط رفع شود و در صورت وجود خلاء قانونی از مجلس شورای اسلامی می خواهیم که در این ارتباط ورود کرده و قوانین لازم را بنویسد.
 
رفیعی پور اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل های دامپزشکی امکان فعالیت مراکز درمانی دامپزشکی وجود دارد و نباید تبدیل به اختلاف با شهرداری تهران شود.
 
این مقام مسئول گفت: موضوع به طور قطع توسط سازمان دامپزشکی کشور پیگیری خواهد شد و جلساتی با شهرداری تهران خواهیم داشت تا خدمت رسانی لازم مراکز درمانی دامپزشکی بخش خصوصی، به ویژه در این شرایط حساس بروز بیماری کرونا، ادامه داشته باشند.
 
وی یاد آورشد که این آمادگی وجود دارد تا در صورت لزوم بخشنامه های مرتبط برای فعالیت مراکز درمانی دامپزشکی در مراکز شهری نیز اصلاح  شود.
 
دستور پلمب فعالیت در مناطق شهری بعد از 12 سال
 
بنابراین گزارش نیما طوقانی عضو نظام دامپزشکی نیز در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: برای مرکز  درمانی ما نیز اخطار پلمپ داده و بیان شده که نباید در منازل مسکونی  فعالیت دامپزشکی کنید، در حالی که مشخص نکرده در چه مکانی می توانیم فعالیت داشته باشیم زیرا عملا امکان فعالیت در مراکز تجاری و اداری نیز به خاطر نوع شغلمان نداریم.
 
وی ادامه داد: مجوز این مطب، 12 سال قبل توسط  دامپزشکی استان تهران صادر شده و  اکنون پروانه کسب دارد اما شهرداری به دنبال توقف این فعایت است که می‌توانند منجر به بیکار شدن تعدادی از افراد و وارد آمدن خسارت و لطمات جبران ناپذیر باشد.
 
دامپزشکان چه کنند؟
 
بنابراین گزارش مراکز درمانی دامپزشکی علاوه بر خدمت رسانی به دام های اقتصادی بر اساس اطلاعات واصله از جامعه دامپزشکان کشور برای حدود ٥ میلیون از انواع حیوانات خانگی نیز در کشور خدمت ارائه می دهد  که نقش آنها را در گسترش بیماری های مشترک با انسان را نمیتوان نادیده گرفت.
 
شهرداری تهران در دو سال گذشته مراکز درمانی دامپزشکی موجود در شهر ها  را  تحت عنوان عدم کاربری مجاز درمسکونی به کمیسیون ماده صد ارجاع میدهد و کمیسیون ماده صد متشکل از نماینده شهرداری و شورای شهر، بدون داشتن ضوابط کاری فعالیت دامپزشکی را تنها با رای سلبی، حذف می کند.
 
شهرداری  تهران مشخص نکرده است که  بیماران حوزه دامپزشکی در چه مراکزی به ویژه در شرایط فعلی کشور که امکان گسترش بیماری های مشترک با دام وجود دارد باید انجام شود.
(چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۱۴:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها