دوشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۷:۱۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۳۴۲۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

اجرای طرح آبیاری غرب و شمال غرب در ۲۰۴ هزار هکتار

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در چارچوب اجرای فاز اول طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب از ۲۲۷ هزار و ۳۰۰ هکتار، عملیات اجرایی در ۲۰۴ هزار هکتار از اراضی اجرایی شده است.

علیمراد اکبری در نشست خبری اجرای طرح شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور که امروز  برگزار شد، اظهار کرد: با موافقت مقام معظم رهبری و پیشنهاد رییس جمهور در اجرای مصوبات دولت در مرداد ۹۳، طرح شبکه های آبیاری  و زهکشی متناسب با شبکه های اصلی رودخانه های غرب  و شمال غرب در دستور کار دولت قرار گرفت.
وی ادامه داد: هدف از اجرای این پروژه حفظ امنیت مناطق غرب و شمال غرب کشور، ایجاد اشتغال، استمرار کشاورزان و بهره برداران در منطقه، جلوگیری از مهاجرت، تثبیت جمعیت، حفاظت از منابع پایدار آب و خاک با نگرش به توسعه پایدار، افزایش بهره وری در استفاده از این منابع با مدرن ترین روش های آبیاری، افزایش سطح زیر کشت محصولات باغی و زراعی، ایجاد زیرساخت های لازم برای تولید گلخانه ها، صنایع تبدیلی و فرآوری و ایجاد بستر توسعه مناطق است. در حقیقت این طرح برای توسعه مناطق غرب وشمال غرب کشور با هدف استقرار جمعیت با افزایش تولید و صادرات و نظام بهره برداری مناسب و پایدار و درنهایت امنیت غذایی کشور با توسعه محصولات کشاورزی دراین مناطق است.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: برآورد سطح اولیه این پروژ ۴۰۲ هزار هکتار بود که عدد بالایی برای توسعه این شبکه ها است اما به دلیل خشکسالی های چند سال گذشته تنها ۲۲۷هزارو ۳۰۰ هکتار آن توسط وزارت نیرو تامین آب شده است و در  ۲۰۴هزارهکتار از آن عملیات اجرایی انجام شده است.
به گفته وی، از این ۲۲۷ هزار و ۳۰۰ هکتار، ۱۱۲ هزار و ۲۴۴ هکتار در حوزه غرب کشور و استان های ایلام، کرمانشاه ، کردستان و بخشی از آذربایجان غربی است. همچنین سطحی بالغ بر ۱۱۰ هزار و ۸۸۵ هکتار از آن در حوزه ارس و در استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل و حدود ۴ هزار هکتار از آن نیز در حوزه اترک و در استان های گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی خراسان جنوبی است.
اکبری با اشاره به  اینکه پروژه ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: ۹۹.۵ درصد از ۲۲۷ هزارو ۳۰۰ هکتار آبیاری مدرن است. همچنین برای اجرای پروژه ۶۶۵ قرارداد با تامین کنندگان لوازم و تجهیرات، پیمانکاران داخل کشور بسته شده است و بیش از ۸۰هزارکیلومتر لوله در این پروژه تامین و اجرا شده است که ببش از ۹۰ درصد تجهیزات تولید داخل است.
وی در پایان گفت: پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد اولیه طرح بوده، اما به علت افزایش نرخ دلار این رقم به ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده و تاکنون چهار هزار و ۸۳۵ میلیارد تومان در فاز اول برای این طرح هزینه شده است. همچنین با اجرای کامل این طرح در فاز اول چهار میلیون تن به محصولات باغی و زراعی این منطقه افزوده می‌شود و علی رغم تمام شرایط تحریمی و مشکلات ناشی از کرونا با رعایت مسائل ایمنی کارگاه‌ها فعالند و پروژه در حال پیشرفت است و این روند ادامه می‌یابد.
 
(دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۱۷:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها