دوشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۴
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۳۴۰۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی با وجود کرونا تامین است

مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: اکنون با وجود شیوع بیماری کووید - ۱۹ در کشور، ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی تامین و حتی در مواردی بیش از نیاز داخلی است و نگرانی در این خصوص نداریم.

«حجت براتعلی» افزود: طبق تکلیف ابلاغی شورای عالی امنیت ملی، ذخایر چهار قلم کالای اساسی شامل گندم، روغن، شکر و برنج همیشه در یک سطح تامین است به طوری که سالانه سطح ذخایر برنج ۶۰۰ هزارتن،  روغن ۶۰۰ هزارتن ، شکر ۵۰۰ هزارتن و گندم پنج میلیون تن تعیین شده است.
 
مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه شرکت بازرگانی دولتی ایران تنظیم بازار کالاهای اساسی همچون  گندم، آرد ، شکر و برنج را برعهده دارد، اظهارداشت: سال گذشته (۱۳۹۸) براساس تکالیف مقرر شده در مجموع نزدیک به  ۲۳ میلیون تن کالای اساسی و راهبردی تامین و به بازار تزریق شد.
 
وی تصریح کرد: از این میزان ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن گندم خرید داخلی ، ۹ میلیون و ۵۰۰ هزارتن آرد ( نانوایی، صنایع آرد شامل صنایع ماکارونی و شیرینی و شکلات)، یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن شکر، ۵۴۲ هزارتن روغن و  ۲۲۵ هزارتن برنج در اقصی نقاط کشور توزیع شده است.
 
براتعلی با اشاره به اینکه به طور مستمر موجودی ذخایر کالاهای اساسی نو می شود، اضافه کرد: طی دو سال اخیر با وجود تشدید تحریم ها علیه ایران، خریدهای خارجی ما برای واردات کالاهای اساسی مذکور به خوبی انجام شد و تاکنون حتی با وجود بروز بیماری کووید - ۱۹ مشکلی در تامین کالاهای اساسی خود برای حفظ ذخایر استراتژیک و تنظیم بازار داخلی نداشتیم.
 
وی با بیان اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته شرایط تامین و تخصیص ارز تسهیل شده است، گفت: بنابراین بخشی از محصولات همچون برنج ترخیص و به استان ها در حال ارسال است.
 
مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: شرکت بازرگانی دولتی ایران با مشکل رسوب کالاهای اساسی در گمرکات روبرو نیست اما آنچه بخش خصوصی وارد کرده با تصمیم دولت و بانک مرکزی از گمرکات ترخیص می شود.
 
براتعلی درباره  وضعیت شکر مورد نیاز کشور و ذخایر آن گفت: برای تامین نیاز داخلی و حفظ ذخایر شکر وارد عمل خواهیم شد.
 
به گفته وی، نیاز سالانه کشور به شکر ۲.۴ میلیون تن است که بین ۱.۸ تا دو میلیون تن آن سالانه از منابع داخلی و مابقی از محل  واردات تامین می شود اما بخشی از نیاز شکر وارداتی برای حفظ ذخایر استراتژیک است.
 
وی افزود: در بخش گندم نیز با وجود پیش بینی خوب تولید به نظر می رسد بخش قابل توجهی از ذخایر استراتژیک از محل تولید داخل تامین شود.
(دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۱۲:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها