جمعه / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۲۳:۴۳
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۹۳۳۲۹
گزارشگر : ۳۵۱۴
عسلنا
سرویس شیرینی و شکلات

10 میکروگرم «ملیتین» برابر 80 دلار / ما می‌توانیم تولیدکننده جهانی زهر زنبورعسل باشیم

رئیس بخش بهداشت و بیماری‌های زنبورعسل موسسه رازی بابیان اینکه ایران با داشتن رتبه بسیار خوب در تعداد کلنی‌های زنبورعسل می‌تواند با تلاش و پیگیری به تولیدکننده مهم زهر زنبورعسل تبدیل شود، گفت: تحقیقات برای استحصال زهر زنبور و استخراج مواد مؤثره آن در موسسه رازی در حال انجام است و اکنون شرکت‌های اروپایی و آمریکایی 10 میکروگرم از ملیتین موجود در زهر زنبورعسل را به ارزش 80 دلار می‌فروشند.

رئیس بخش بهداشت و تشخیص و تحقیق بیماری‌های زنبورعسل موسسه رازی، بابیان اینکه گزارش‌هایی از تهیه زهر زنبورعسل در کشور به‌صورت رسمی و غیررسمی وجود دارد که به مشتریانی در خارج از طریق قانونی و غیرقانونی فروخته می‌شود، گفت: توصیه ما این نیست و تأکید می‌شود که این زهر باید از طریق مراجع رسمی و متخصص فرآوری شده و پس از استخراج مواد مؤثره و خالص‌سازی برای صادرات یا استفاده در صنعت داروسازی کشور عرضه شود.
 
دکتر مجتبی محرمی در گفتگو با عسلنا، تصریح کرد: توصیه کارشناسی ما این است که از زهر استخراج‌شده می‌توان استفاده‌های بیولوژیک مهم و سازنده‌ای برای کشور انجام داد و حیف است این ماده مهم بدون استفاده داخلی صادر شود.
 
تجاری‌سازی زهر زنبور سبب ارزش‌افزوده فراوان برای زنبورداری کشور است
وی افزود: باید ارزش‌افزوده این محصول بالا رفته و تجاری‌سازی شود و صنعت زنبورداری بتواند از آن بهره‌مند شود، قیمت زهر خام چندان بالا نیست و متأسفانه خریدار خارجی قیمت را به‌صورت غیرواقعی و منفعت طلبانه تنظیم می‌کند.
 
این پژوهشگر ارشد بیماری‌های زنبورعسل، تأکید کرد: برای زهر زنبورعسل، اگر خودمان برند سازی کنیم، می‌توانیم برای خریدار خارجی قیمت تعیین کرده و صنایع داروسازی و نیازهای خودمان را نیز مرتفع سازیم.
 
 وی اضافه کرد: در این زمینه آموزش و یا بازاریابی و نیز نظارت بر تولید زهر زنبور موسسه رازی مسئولیت و اختیاری ندارد، ولی روش‌ها و دستگاه‌های فراوان و متنوعی برای استحصال زهر زنبور در دنیا معرفی‌شده که هرکدام ویژگی‌های خود را دارد و محاسن و معایب خاصی دارد که باید توسط سازمان‌های متولی بهترین روش‌ها تعیین و آموزش لازم به زنبوردار داده‌شده و بهترین و علمی‌ترین ابزار و دستگاه‌ها، واردشده یا در کشور ساخته شود تا نیازهای اولیه تولید این محصول راهبردی هموار و میسر شود و چرخه تولید انبوه کم‌کم شکل گیرد.
 
متولیان و اتحادیه‌ها مسیر آموزش و استحصال زهر زنبور را همراه کنند
دکتر محرمی بابیان اینکه، موسسه رازی بر روش تحقیقات پایه تولید این محصول کار را ادامه می‌دهد و وظیفه سازمان‌های متولی و اتحادیه‌های زنبورداری است که بر روی آموزش و روش‌های استحصال مفید کار کنند و آن را به‌صورت فراگیر و بومی عرضه کنند، عنوان کرد: این کار تجربی است و باید در فصل و زمان مناسب تجربه شود و ابزار دقیق و آموزش تخصصی نیاز دارد و مراکز ترویجی باید به‌صورت جدی روی این موارد کار کند و زمینه‌های تحقیقاتی لازم نیز توسط موسسه رازی و دیگر مراکز علمی- تحقیقاتی به ایشان عرضه می‌شود.
 
به گزارش عسلنا، وی با اشاره به اینکه، به‌صورت تجاری و رسمی هنوز صادراتی در زمینه زهر زنبورعسل انجام‌نشده است، اظهار داشت: مراکز داروسازی و شرکت‌های تولیدی پزشکی در کشور هنوز بر روی فرموله کردن این محصول و ساخت یک برند تولیدی اقدام نکرده است.
 
وی ادامه داد: این پروسه باید از سطح آزمایشگاهی و تحقیقاتی به سطح نیمه‌صنعتی و صنعتی و تجاری‌سازی برسد تا بتواند رسمیت یافته و کاربردی شود، ممکن است دارویی در آزمایشگاه تولید شود ولی تولید انبوه و تجاری و تیراژ سازی آن مرهون زحمات و طی مراحل خاصی است.
 
رئیس بخش بهداشت و بیماری‌های زنبورعسل در موسسه تحقیقات واکسن و سرم رازی، در ادامه ابراز کرد: این نوع تولید امکانات و سرمایه‌گذاری خاص و سنگینی را می‌طلبد و نیاز به زیرساخت تولیدی بزرگی دارد که بدون حمایت دولتی و سرمایه‌گذاری بخش‌های بزرگ تولیدی خصوصی قطعاً میسر نیست.
 
وی یادآور شد: امکانات تولید و استحصال، امکانات بسته‌بندی، آزمایشگاهی، نیروی انسانی متخصص، مجوزهای لازم، ایمنی و استاندارد و بالاخره بازاریابی از مراحل و امکاناتی است که انبوه‌سازی یک ایده علمی تا مسیر تولید، لازم دارد.
 
به گزارش عسلنا، دکتر محرمی با ذکر این مطلب که دانش فنی این محصول در موسسه رازی و مؤسسات مشابه تولید می‌شود، گفت: سپس این تحقیقات کاربردی در اختیار مراکز دولتی یا خصوصی دارای صلاحیت و درجه شایستگی لازم، قرارگرفته یا فروخته می‌شود که آن بخش می‌تواند با تهیه امکانات مذکور به تولید و انبوه‌سازی محصول دست بزند.
 
وی افزود: درزمینه بهداشت و بیماری‌های زنبورعسل، موسسه رازی حدود 20 سال است که به فعالیت می‌پردازد ولی درزمینه زهر زنبورعسل حدود دو سال است که تحقیقات به جریان افتاده است،
 
10 میکروگرم ملیتین زهر زنبورعسل 80 دلار ارزش دارد
این پژوهشگر پزشکی و دامپزشکی، بیان کرد: در دنیا زهر زنبورعسل کارخانه‌های بزرگی مثل «مِرک» در اروپا یا «سیگما» در آمریکا، کارخانه‌ها و شرکت‌های بین‌المللی بزرگی هستند که تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند و از صنایع معظم داروسازی جهان هستند که زهر خام هم دارند، ولی عمدتاً مواد مؤثره را می‌فروشند.
 
 وی افزود: این شرکت‌ها، ملیتین را در حد میکروگرم عرضه می‌کنند و این محصول آنالیز و خالص‌سازی شده قیمت بالایی دارد و حدود 10 میکروگرم آن حدود 80 دلار به فروش می‌رسد که این میزان وزنی بسیار کوچک و ناچیز است که معادل بیش از یک‌میلیون تومان بر اساس قیمت کنونی دلار ارزش‌گذاری می‌شود.
 
دکتر محرمی ادامه داد: ولی متأسفانه زنبورداران با زحمت زیاد تنها زهر زنبور را حدود گرمی 300 هزار تومان می‌فروشند و خوشحال‌اند که سودآوری داشته ولی همین زهر در شرکت‌های مذکور سود نجومی چند هزار برابری دارد.
 
ساخت ده‌ها نوع دارو از زهر زنبورعسل در دنیا
به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، وی تأکید کرد: داروهای ساخته‌شده فراوانی از زهر زنبور وجود دارد که در بیماری‌های ضد روماتیسمی و ام‌اس و بیماری مفاصل و آرتریت روماتوئیدها و نیز در آلزایمر و حوزه‌های مختلف درمانی، استفاده دارویی دارد.
 
محرمی بابیان اینکه، کشورهایی شرق آسیایی نیز وارد این عرصه شدند، خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد بالای کلنی ایران و گستردگی این صنعت زنبورداری در ایران، باید در مراحل علمی تحقیقات کامل شود و سپس دانش فنی با استفاده از حمایت دولتی و آموزش و تهیه ادوات تولید انبوه در بخش خصوصی یا دولتی به تجاری‌سازی رسیده و آموزش و امکانات لازم برای استحصال مواد اولیه تولید یعنی زهر زنبور نیز باید در اختیار زنبورداران قرار گیرد.

https://www.asalna.ir/fa/news/36738/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B2%D9%87%D8%B1

 

(جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۲۳:۴۳
mahdi
۱۴۰۲/۰۹/۱۴ Iran
0
0
0

وقت بخیر این اطلاع رو دارین ک از هر جند گرم زهر زنبور چند گرم‌ملیتین استخراج میشه


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها