پنج شنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۳۲۹۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

برداشت ۳۰۰ هزار تن چغندرقند در دزفول پیش‌بینی می شود

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول گفت: با توجه به کشت زیاد چغندرقند در دزفول پیش‌بینی می ‌شود که ۳۰۰ هزار تن چغندرقند از مزارع این شهرستان برداشت شود.

امید بن عباس شامگاه چهارشنبه در نشست اساتید دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول با اعضای کانون هماهنگی صنعت و بازار قند و شکر کشور که در راستای ارتباط صنعت با دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: کارخانه قندی که چند سال تعطیل بود و از چغندرقند، شکر استحصال می‌کرد با همت دولت و با اعتبار حدود ۶۰ میلیارد تومان بازسازی شد و این کارخانه چند سالی است که توسط مالکان اصلی آن دوباره در حال تولید و کشت چغندرقند در منطقه است.
وی افزود: صرفه‌جویی اقتصادی کشت چغندرقند موجب شده است که طرح‌های چغندرقند در سطح استان خوزستان از کیفیت بالایی برخوردار شوند.
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته سطح زیر کشت چغندر کم شده بود، عنوان کرد: با سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در شهرستان دزفول و احداث کارخانه با ظرفیت بالا که اوایل سال آینده آماده بهره‌برداری می‌شود، ظرفیت اقتصادی بزرگی ایجاد خواهد شد.
بن عباس با بیان اینکه چغندرقند در امنیت غذایی کشور، توسعه محصول نیشکر و تولید محصولات جانبی مثل شکر دارویی و امثال آن تأثیر زیادی دارد، افزود: به طور قطع با ایجاد چنین مجموعه‌ای می‌توانیم روی بحث‌های تحقیقاتی محصولات نیز فعالیت کنیم و مشورت‌های مورد نیاز را به دولت بدهیم تا سیاست‌های دولت متناسب با این وضعیت و نگاه به داخل تنظیم شود.
وی گفت: ظرفیت تولید محور در داخل کشور وجود دارد که لازم است سازوکارها، قوانین و نگاه مسئولان در این زمینه در سطح ملی و استانی با تولید محتوا تغییر کنند.
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول، یادآور شد: سال گذشته برای کشور به ویژه استان خوزستان سال سختی بود که با سیل شروع و خسارت‌های زیادی به مردم وارد شد که با تدبیر استاندار خوزستان این تهدیدها به فرصت تبدیل شدند.
بن عباس اضافه کرد: بحث کشت تابستانه برنج در دستور کار استان قرار گرفت و بالغ‌بر ۵۲۲ هزار تن برنج در سال گذشته در استان برداشت شد؛ این در حالی است که در خوش‌بینانه‌ترین حالت در سال قبل آن حدود ۱۰۰ هزار تن برنج تولید می‌شد.
وی با بیان اینکه استاندار خوزستان به منظور حمایت اجتماعی و اقتصادی از مردمی که همه دارایی خود را در سیل از دست داده بودند این موضوع را پیگیری کرد، گفت: کشت برنج تا حدود زیادی می‌توانست خسارت‌های وارده به مردم را جبران کند که با وجود مخالفت‌های دولت، انجام شد.
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول، بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا در دنیا و تغییر سیاست‌های صادراتی کشورها به سمت امنیت غذایی و ممنوعیت صادرات برنج توسط کشورهای هند و پاکستان، اگر در خوزستان کشت برنج صورت نمی‌گرفت، کشور در بحث برنج با چالش جدی مواجه می‌شد که با توجه به تنگناهای مالی که وجود دارد، هم صرفه‌جویی ارزی شد و هم به یک نحو کار پدافند غیرعامل انجام شد.
بن عباس افزود: پارسال سازمان بازرگانی دولتی بالغ‌بر ۱۰۰ هزار تن برنج وارد نکرد و این امر باعث شد که دولت امسال از استاندار خوزستان درخواست کرده تا میزان برنج قابل‌تولید را در استان اعلام کند اما در راستای تغییر سیاست‌ها و نگاهی که وجود دارد امسال شرایط مانند سال گذشته نیست و کارهایی که صورت گرفته است که به کشور در بحث جلوگیری از خروج ارز و وابستگی به خارج و امنیت غذایی کمک کرد.
وی در پایان به مصرف بالای شکر در ایران نسبت به استاندارد جهانی اشاره کرد و گفت: شکر جز کالاهای اساسی محسوب می‌شود لذا امیدوار هستیم که بتوانیم این محصول را با کیفیت و کمیت خوب در سطح خوزستان و دزفول تولید کرده و در زمینه صنایع جانبی حاصل از محصول چغندرقند به درستی عمل کنیم.
 
(پنج شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۱۱:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها