سه شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۱
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۳۲۴۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

آغاز توزیع ۱۵۰هزار تن شکر, برنج و روغن دولتی/ ۱.۵میلیون تن کالا در بنادر مشکل ارزی دارد

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی گفت: توزیع حدود ۵۰هزار تن برنج, ۵۰هزار تن شکر و ۵۰هزار تن روغن با قیمت دولتی برای ماه مبارک رمضان آغاز شده است.

یزدان سیف در گفت‌وگوی ویژه خبری با ابراز اینکه "حدود 20 نفر از همکاران ما در شرکت بازرگانی دولتی، دچار بیماری کووید19 شدند" افزود: به‌جز یک نفر از آن‌ها، بقیه سلامتی خود را به‌دست آوردند.
وی با بیان اینکه "از بهمن پارسال درباره ماه رمضان امسال برنامه‌ریزی کردیم"، افزود: برنامه دولت در حوزه تأمین ذخایر و تنظیم بازار، بخشی از سیاست‌های دولت است و توزیع کالا و نظارت بر فروش کالا‌های واردشده با ارز 4هزار و 200 تومانی از دیگر وظایف در حال انجام دولت است.
سیف اضافه کرد: در حوزه تنظیم بازار، تقریباً از روز‌های پایانی سال و ماه مبارک رمضان، حدود 420 هزار تن انواع کالا را از ذخایر و گردش تنظیم بازار کالای دولتی در مجموع بخش مصرفی مردم داشتیم که از این میزان, 80 هزار تن مرتبط با ماه مبارک رمضان است.
وی ادامه داد: در حوزه انبار‌های بخش خصوصی هم با هماهنگی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و دستگاه‌های نظارتی دیگر، ماه مبارک رمضان آرامی را خواهیم داشت.
سیف افزود: 235 هزار تن کالا از اول اسفند تا کنون عرضه کردیم که همچنان ادامه دارد.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران همچنین گفت: برای شکر‌های مصرفی خانوار، افزایش قیمت نخواهیم داشت.
یزدان سیف درباره دپوی کالا در بنادر ابراز کرد: این کالا‌ها اصولاً در گردش است و همه این کالا‌ها رسوبی نیست.
وی ادامه داد: توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام در یک ماه امسال حدود 2 میلیون تن کالا از داخل بندر جابه‌جا شده است.
سیف با بیان اینکه شرکت بازرگانی دولتی ایران، پارسال حدود 59 میلیون تن عملیات را رقم زده است، اضافه کرد: از 4 میلیون تن کالای اساسی مانده در گمرک، حدود دو و نیم میلیون تن، کالای جاری بندر است و حدود یک و نیم میلیون تن مشکلات ارزی و اسنادی دارند.
وی ادامه داد: بخشی از مشکلات مربوط به تعطیلات و ممنوعیت برخی پرواز‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا است.
سیف گفت: در شکر، بیشترین تمرکز دولت بر شکر مصرفی خانوارهاست و شکر‌هایی که مصرف صنایع و یا صادرات می‌شود تقریباً از شمول قیمت‌گذاری، آزاد شده است.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران افزود: تمام شکری که با ارز 4هزار و 200 تومانی وارد کشور شد از پارسال به‌صورت جزء‌به‌جزء توسط انجمن قند و شکر و با همکاری شرکت بازرگانی دولتی تاکنون در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و صنوف منتخب به‌صورت بسته‌بندی‌شده، عرضه شده است.
وی گفت: اصولاً در سیاستگذاری و حکمرانی، نظم یکی از مهمترین عناصر موفقیت است و هر عنصری که بخواهد آن را مختل کند نه‌تنها به حکمرانی کمک نمی‌کند بلکه بقیه چرخ‌های اقتصادی هم به مشکل برمی‌خورد.
سیف با بیان اینکه بانک مرکزی بر اساس دریافت‌ها و پرداخت‌های خود، برنامه‌ریزی ارزی و بر این اساس روال تجارت خارجی دارد، ادامه داد: واردکننده‌ای که بدون اطلاع بانک مرکزی و بدون ثبت سفارش و بدون طی مراحل تخصیص و تأمین، کشتی پر از کالا را به بنادر کشور می‌آورد و دولت را در مقابل عمل انجام‌شده قرار می‌دهد، بی‌نظمی ایجاد می‌کند.
وی اضافه کرد: نباید عملکرد خوب بانک مرکزی را در این شرایط تحریم، نادیده بگیریم.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مشکلات شیر از جایی آغاز شد که صدا و سیما مصاحبه‌ای را پخش کرد که تقاضای بازار لبنیات را متأثر کرد و فروش محصولات لبنی در بازار، پایین آمد.
سیف در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود کاهش قیمت 35درصدی شکر در بازار‌های جهانی، قیمت شکر در داخل افزایش یافته است، گفت: در قیمت‌گذاری شکر باید کیفیت آن را نیز در نظر گرفت ضمن اینکه هزینه‌های دیگری مانند تخلیه از کشتی، هزینه اسناد و انبارداری‏، حمل و بسته‌بندی به آن اضافه می‌شود.
وی در ادامه با تشریح چگونگی قیمت‌گذاری شکر در بازار‌های جهانی و هزینه‌های واردات و حمل آن به کشور افزود: قیمت هر کیلو شکر خام بر روی کشتی و تخلیه‌نشده، حدود 3883 تومان می‌شود و با جمع هزینه تخلیه، هزینه انبارداری و 5 درصد عوارض و هزینه حمل تا کارخانه، قیمت شکر با سود واردکننده کیلویی حدود 6 هزار تا 6 هزار و 200 تومان تمام می‌شود.
سیف اضافه کرد: دولت با توجه به موجودی شکر قبلی، شکر خانوار را بسته‌بندی‌شده با قیمت هر کیلوگرم 5 هزار و 900 عرضه می‌کند.
وی درباره قیمت برنج هم گفت: تاکنون حدود 300 هزار تن برنج در انبار‌های بخش خصوصی موجود است که با ارز 4هزار و 200 تومان وارد شده است.
سیف با بیان اینکه "در طرح تنظیم بازار، حدود 50 هزار تن برنج دولتی را عرضه خواهیم کرد"، افزود: به سپاه پاسداران و سازمان بسیج مستضعفان هم حدود 20 هزار تن برنج دادیم تا میان مردم کم‌بضاعت توزیع کنند.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران با ابراز اینکه "در ماه مبارک رمضان بازار آرامی را در حوزه بازار برنج‌های خارجی خواهیم داشت" گفت: برنج را به‌قیمت هر کیلوگرم 7 هزار و 200 تومان به فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌کنیم و آن‌ها هم آن را به‌قیمت هر کیلو 8 هزار تومان به مردم عرضه می‌کنند.
سیف اضافه کرد: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، طرح ویژه نظارتی دارند که آغاز شده است و گروه‌های مختلف بازرسی حضور دارند و بر انبار‌های بخش خصوصی و شبکه توزیع، نظارت می‌کنند.
 
(سه شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۱۴:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها