سه شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۳۲۴۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

جوجه‌کُشی کسب‎‌‎وکار من است!

معدوم‌کردن جوجه‌های یک‌روزه حتی برای پودر گوشت از رازهای مگوی صنایع طیور بوده که تاکنون رسانه‌ای نشده بود؛ انتشار فیلم این اتفاقات این شائبه را قوت می‌بخشد که بخشی از تولیدکنندگان قصد اعمال فشار و تحت تأثیر قرار دادن دستگاه‌های تصمیم‌گیر را دارند.

"تاریخ تولیدشان دیروز و تاریخ مرگشان امروز و حتی فرصت 38 تا 42 روزه را برای رفتن به کشتارگاه ندارند، این سرنوشت جوجه‌های یک‌روزه‌ای است که به‌دلیل بی‌برنامگی‌های اقتصادی به‌صورت زنده در خاک دفن شده‌اند تا با گرفتن فیلم از آنها، شبکه‌های اجتماعی را پر و اذهان عمومی را مکدر کنند."
عمل غیرانسانی و لیبرالی زنده به گور کردن از روش‌های غیرمعمول و حتی غیراقتصادی برای جوجه‌های یک‌روزه مازاد است، زیرا این جوجه‌های مازاد یا فروش‌نرفته بعد از گذشت یک روز به‌طور معمول چرخ و به پودر گوشت تبدیل می‌شوند تا برای خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار گیرند.
بنابراین چرا در روزهای گذشته هزاران جوجه زنده معدوم شدند و فیلم آنها از شبکه‌های اجتماعی سر درآورد، درحالی که معدوم کردن جوجه‌های یک‌روزه حتی برای پودر گوشت از رازهای مگوی صنایع طیور بوده است که به‌ندرت رسانه‌ای می‌شود؛ این اتفاقات این شائبه را قوت می‌بخشد که این اقدام برای فشار آوردن و تحت تأثیر قرار دادن دستگاه‌های تصمیم‌گیر است.
 سندی که روز گذشته خبرگزاری تسنیم منتشر کرد، نشان می‌دهد که تئوری فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا جواب داده و عوارض صادرات مرغ تا اول خرداد برداشته شده است که این امر می‌تواند منجر به افزایش قیمت مرغ در بازار شود.
بنابراین گزارش اما این رویداد واکنش‌های زیاد و متفاوتی را در جامعه به‌همراه داشت، برخی آن را به‌شدت نکوهش کردند و برخی از عوامل تولید در بخش مرغداری آن را عادی و از روال معمول صنعت توصیف کردند که در ذیل گزیده‌ای از آنها آمده است.
بر اساس سندی که خبرگزاری تسنیم منتشر کرد، در ابتدا صدیق‌پور دبیر انجمن جوجه یک‌روزه با ارسال نامه‌ای به اعضای خود مصوبه ستاد تنظیم بازار برای جوجه‌ریزی 115میلیون قطعه را اضافه دانست و خواهان عدم‌جوجه‌ریزی در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده شد.
در اولین واکنش بعد از انتشار فیلم‌های زنده به گور کردن جوجه‌ها فارغی رئیس انجمن صنفی جوجه یک‌روزه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم اظهار کرد:  هر آنچه از جوجه‌های یک‌روزه فروش نرود، مجبور به معدوم‌سازی آن هستیم و این امر روال غیرمتعارف نیست و توسط رسانه‌ها بزرگ شده است.
اکبر گلشاهی مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم وزارت جهاد کشاورزی در گفتگویی در این ارتباط گفت: معدوم‌سازی نه‌تنها در کشور ما بلکه در جهان روشی برای ایجاد توازن و تعادل در تولید به‌کار گرفته می‌شود.
وی همچنین اشاره کرده است که ماهانه سه میلیون قطعه جوجه تخم‌گذار (خروس) در کشور معدوم می‌شود،  این جوجه‌ها در دستگاه‌های بزرگ تبدیل به پودر خوراک دام و طیور می‌شود.
اما مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ضمن رد این اقدام گفت: قرار نبود جوجه‌های یک‌روزه معدوم شوند، قرار بود تولید تخم‌مرغ نطفه‌دار محدود شود.
ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه در ارتباط با معدوم کردن جوجه‌های یک‌روزه اظهار کرد: «این اتفاقات برای مردم سؤال ایجاد کرده که چرا باید این‌طور شود؛ تنها جوجه یک‌روزه نیست (که معدوم می‌شود یا دوریخته می‌شود) و ممکن است سیب‌زمینی، پیاز و سایر محصولات کشاورزی باشد، باید برای کنترل کردن بازار، مصرف و توزیع محصولات کشاورزی تدابیر لازم انجام شود.»
حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان  نیز در جلسه هیئت وزیران به وزیر اطلاعات دستور داد نسبت به اقدام غیرقانونی و غیراخلاقی از بین بردن جوجه‌های یک‌روزه سریعاً رسیدگی شود و عاملان آن تحت تعقیب قرار گیرند.
حجت‌الاسلام درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: سازمان بازرسی به‌محض اطلاع از این موضوع به‌شدت ناراحت‌کننده، وارد عمل شد و این تخلف را با جدیت دنبال می‌کنیم و نتیجه را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
وی ادامه داد: قبل از این اتفاق درباره مشکلات تأمین ارز موردنیاز برای نهاده‌های طیور در زمینه تولید مرغ و جوجه یک‌روزه اقدام کرده بودیم. 9 فروردین در این خصوص با بانک مرکزی مکاتبه کردیم و مجدداً هم پیگیری‌‌‌ها انجام شد تا ارز مورد نیاز بیش از 2 میلیون تن نهاده‌های طیور که اکنون در بنادر هست تأمین شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده است. این‌ را که آیا مقصر این اتفاق انجمن تولیدکنندگان جوجه است یا نتیجه مصوبه ستاد تنظیم بوده یا علل دیگری در میان است با جدیت پیگیری می‌کنیم. این کار هیچ مجوز شرعی و قانونی نداشته است و حتماً اقدام قانونی لازم صورت خواهد گرفت.
سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: این اقدام غیرانسانی و غیرعلمی است و ما به تمام واحدهای تولیدکننده جوجه در تهران اخطار داده‌ایم که اگر اقدام به چنین کاری کنند با آن‌ها به‌شدت برخورد خواهد شد.
مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در واکنش به معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه گفت: احتمالاً چند ماه آینده نتیجه معدوم‌سازی امروز، باعث کمبود مرغ در بازار خواهد شد و افزایش قیمت مرغ برای مصرف‌کننده رقم می‌خورد.
بنابراین گزارش، درست است که جوجه‌خروس‌های به‌دست‌آمده از جوجه‌کشی مرغ تخم‌گذار، ضریب تبدیل مناسبی برای پرورش برای تولید گوشت مرغ ندارد، در مرغداری‌های صنعتی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد اما فیلم‌های اخیر مربوط به مازاد تولید جوجه یک‌روزه گوشتی است.
اینکه به‌بهانه کسب‌وکار موجودات زنده دفن شوند علاوه بر آنکه به محیط زیست ضربه زده و باعث هدررفت سرمایه ملی می‌شود، عاملی برای جریحه‌دار شدن اذهان عمومی، غیرانسانی و الگوبرداری‌شده از نظام سرمایه‌داری و لیبرالی است که مازاد تولید را دور می‌ریزند؛ گروه‌های جهادی هم اعلام آمادگی کرده‌اند که حاضر هستند مازاد تولید را در روستاها به‌صورت رایگان توزیع کنند.
 
(سه شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۱۴:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها