دوشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۳
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۳۲۲۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

تاثیر بارش‌های بهاری بر افزایش سطح زیر کشت و تولید برنج در سال ۹۸

مدیرکل دفتر امور غلات و کالاهای اساسی وزارت جهاد گفت: بارش های بهاره تاثیر زیادی بر افزایش سطح زیر کشت و تولید برنج در سال ۹۸ داشته است.

 فرامک عزیز کریمی با بیان این که محصول برنج در استان‌های گیلان و مازندران به علاوه ۱۷ استان دیگر سابقه کشت و کار دارد، اظهار کرد: میانگین سطح زیر کشت برنج کشور در سه سال ۹۵، ۹۶ و ۹۷ حدود ۶۰۵ هزار هکتار بوده که ۷۰ درصد آن در استان‌های گیلان و مازندران (حدود ۴۲۷ هزار هکتار) متمرکز است.
وی یادآور شد: میانگین تولید شلتوک در سه سال یاد شده، ۳ میلیون و ۷۷ هزار تن و میزان تولید برنج سفید ۲ میلیون تومان بوده است.
مدیرکل امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در سال گذشته پس از بارش‌های قابل توجه (۳۷ درصد بیشتر از میانگین بلندمدت) و سیل حادث شده در اسفند ۹۷ و فروردین ماه ۹۸ به ویژه در استان‌های گلستان و خوزستان و البته وفور منابع آب سبب شد تا سطح زیر کشت برنج کشور به طور بی‌سابقه‌ای به میزان ۲۳۰ هزار هکتار افزایش یافته و با رشد ۳۸ درصدی جمعاً به ۸۳۴ هزار هکتار برسد.
عزیز کریمی ادامه داد: حدود ۹۰ درصد این افزایش سطح در استان‌های گلستان و خوزستان رخ داد به گونه‌ای که سطح کشت برنج در استان گلستان از حدود ۶۰ هزار هکتار به ۱۱۹ هزار هکتار و در خوزستان نیز از ۵۷ هزار هکتار به ۲۵۰ هزار هکتار افزایش یافت.
وی تصریح کرد: صحت سطوح زیر کشت برنج در این دو استان توسط عکس‌های هوایی محاسبه شده و مورد تأیید وزارت نیرو نیز هست.
مدیرکل امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: سطح زیر کشت برنج از ۶۰۵ هزار هکتار با رشدی ۳۸ درصدی به ۸۳۴ هزار هکتار افزایش و به تبع آن نیز تولید شلتوک از ۳ میلیون و ۷۷ هزار تن چهار میلیون و ۵۱۸ هزار تومان افزایش یافت بدین ترتیب با احتساب حداقل ۶۵ درصد ضریب استحصال برنج، تولید برنج کشور معادل ۲.۹ میلیون تن بوده که با احتساب سرانه مصرف ۳۵ کیلوگرمی اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران دقیقاً معادل نیاز کشور است.
وی گفت: این تولید متأثر از افزایش سطح و شرایط خاص منابع آب و اقلیم در سال ۱۳۹۸ رخ داده است.
بخش خصوصی: تولید برنج ۲.۴ میلیون تن و این آمار مورد تأیید وزارت جهاد هم بود
به گزارش مهر، اصرار وزارت جهادکشاورزی بر تولید ۲.۹ میلیون تن برنج و خودکفایی در سال گذشته در حالی است که این آمار مورد تأیید انجمن تولیدکنندگان برنج نیست و در همین زمینه جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج کشور در بحث خودکفایی برنج در سال گذشته بابیان اینکه بهار سال گذشته بارندگی‌های بسیار مفیدی داشتیم، به خبرنگار مهر گفت: این بارندگی‌ها در کنار آفتاب داغ تابستان باعث شد تولید برنج در سال ٩٨ شرایط بسیار مطلوبی داشته باشد.
وی میزان تولید برنج را در سال گذشته حدود ٢ میلیون و ۴۰۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: این آمار مورد تأیید وزارت جهاد هم بود.
همچنین یک منبع آگاه بحث خودکفایی برنج در سال ٩٨ را رد کرده و گفته بود: اظهاراتی که از سوی آقای بخشنده درباره خودکفایی برنج مطرح شد صحیح نبود و معاونت زراعت نیز آن زمان موضعی در این زمینه نگرفت.
کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی نیز پیش از این نادرست بودن آمار تولید برخی محصولات استراتژیک را پذیرفته و آن را ناشی از شیوه سنتی جمع‌آوری داده‌ها دانسته بود. همچنین میزان واردات برنج در سال ۹۸ حدود ۱.۵ میلیون تن بوده است.
 
(دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۱۲:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها