دوشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۸:۰۸
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۹۳۲۰۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

تب نانوایی در اینستاگرام به روایت آمار

پخت نان خانگی با شیوع ویروس کرونا، در سراسر جهان فراگیر شده است. در فرانسه قیمت آرد ۱۶۰ درصد افزایش یافته و جست‌وجوی کلمه «مخمر» در گوگل ۳۰۰ درصد بیشتر شده است.

بازی با خمیر، شکل دادن آن و پیچیدن بوی نان تازه در خانه، شبیه به یک درمان روحی برای روزهای قرنطینه خانگی عمل می‌کند. شاید به همین دلیل باشد که تب نان‌پزی در خانه نه فقط در ایران بلکه در تمام جهان داغ شده است. آنقدر تنور نان‌پزی خانگی گرم است که در برخی از کشورها، قیمت مواد اولیه‌ای مانند آرد افزایش چشمگیری داشته و حتی کم‌یاب و نایاب شده است. 
نشریه انگلیسی اکونومیست درباره همین موضوع می‌نویسد:«در هفته‌های اخیر به دلیل شیوع کووید-۱۹ در سراسر جهان، مردم به دیدن قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها عادت کرده‌اند. برخی از مردم با ترس اینکه عرضه‌کنندگان دیگر نتوانند ضروریات خانگی را تامین‌کنند- مساله‌ای که بسیار بعید است- تا آن‌جایی‌که می‌توانند خرید می‌کنند. دستمال توالت، محصولات بهداشتی و غذاهای خشک از بسیاری از فروشگاه‌ها به سرعت ناپدید شده است. حالا مشتاقان شیرینی‌پزی و نان‌پزی متوجه‌ شده‌اند که مواد اولیه کار آن‌ها نیز کمیاب شده است.» 
بر اساس گزارش «نیلسون»، یک شرکت تحقیقات بازار، در فرانسه در ماه مارس، میزان فروش آرد نسبت به مارس سال گذشته ۱۶۰ درصد افزایش یافت. میزان فروش ماکارونی ۲۰۰ درصد و فروش صابون نیز ۲۲۰ درصد افزایش داشته است. این شرکت میزان فروش آرد در کشورهای دیگر را منتشر نکرده است. اما روزنامه‌نگارانی در کشورهای مختلف، به اکونومیست خبر داده‌اند که در دیگر نقاط اروپا نیز مشکلاتی برای تهیه مواد اولیه کیک و نان وجود دارد. 
داده‌های گوگل نیز تایید می‌کند که این روزها در سراسر جهان، مردم زمان زیادی را به پخت نان و کیک خانگی می‌پردازند. از اول ماه آوریل، جست‌وجو برای کلمه «مخمر» به انواع زبان‌ها در مقایسه با هفته اول ماه مارس(ماه گذشته) نزدیک به ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.  جست‌وجو در گوگل برای کلمه‌های «کوکی‌ها» و «کیک‌ها» نیز به ترتیب ۸۳ و ۵۸ درصد افزایش یافته است. 
اکونومیست می‌نویسد:«نمایش دادن آنچه که مردم در زمان فاصله‌گذاری اجتماعی خلق می‌کنند، هوشمندانه و جالب است. برای نانواهایی که به نان‌هایشان افتخار می‌کنند، راهی برای این نمایش وجود دارد. در شبکه اشتراک عکس «اینستاگرام»، تعداد عکس‌هایی که با عبارت #homebake (پخت خانگی) تگ شده‌اند، تنها در نیمه ماه مارس نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافت. به نظر می‌رسد که کاربران گرسنه‌تر از این حرف‌ها هستند؛ هم میزان لایک‌ها و هم میزان به اشتراک‌گذاری چنین عکس‌هایی دو برابر شده است.» 
 
(دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۰۸:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها