شنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۳۱۷۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
دنیای اقتصاد
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای تولید قهوه

دبیر انجمن قهوه ایران اعلام کرد تمام کارخانه‌های تولید قهوه دارای مجوز در کشور نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند و احتمال آلوده شدن قهوه به ویروس کرونا در حد صفر است.

سارا‌‎ رضایی با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا اصول بهداشتی در کارخانه‌های تولید قهوه براساس بخشنامه‌ها و مصوبه‌های وزارت بهداشت و نهادهای نظارتی رعایت می‌شود، گفت: هرچند همه کارخانه‌های تولید قهوه برای افزایش کیفیت محصولات و رعایت بهداشت تولیدات خود همواره موارد بهداشتی، استریلیزه و ضدعفونی را رعایت می‌کنند و نظافت یکی از برنامه‌های کلیدی این واحدها است، اما در روزهای اولیه شروع این بیماری اکثر شرکت‌های تولیدکننده قهوه، اقدامات پیشگیرانه و پروتکل‌های ویژه غربالگری از قبیل تب‌سنجی و کنترل اکسیژن خون را در ورودی شرکت اجرا و بعد از تعطیلات عید و شروع فعالیت، ضمن ادامه رویه غربالگری با شرایط سختگیرانه‌تر، سلامتی پرسنل‌شان را با آزمایش  مورد بررسی قرار دادند و حتی برخی از این کارخانه‌ها نیز در حال انجام تست کرونا از کارکنانشان هستند. همچنین دستورالعمل‌های متعدد کمیته فنی انجمن قهوه در جهت پیشگیری از ابتلای کارکنان و ضدعفونی کلیه خطوط تولید به تمام اعضای انجمن ابلاغ شده است.
 
‌‎وی ادامه داد: به دلیل اینکه پروسه تولید و مصرف قهوه در دمای بالا است، احتمال آلودگی به ویروس کرونا در حد صفر است. ذکر این نکته نیز ضروری است که مواد اولیه استفاده شده در کارخانه‌های تولیدکننده معتبر قهوه دارای مجوز مصرف از سازمان غذا و دارو است و کلیه نکات بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه برشته‌کاری قهوه در دمای بالای ۲۰۰ درجه انجام می‌گیرد، احتمال آلودگی به ویروس عملا در زمان تولید وجود ندارد. همچنین بسته‌بندی محصولات نیز تحت نظر مسوول فنی صورت می‌گیرد که در ارتباط مستمر با سازمان غذا و دارو است و از آخرین پروتکل‌های بهداشتی مورد نیاز اطلاع داشته و بر روند بسته‌بندی نظارت کامل دارد و همین‌طور در زمان تهیه نوشیدنی قهوه در خانه با توجه به استفاده از آب داغ با دمای بالای ۸۰ درجه، عملا احتمال آلودگی ویروسی وجود ندارد. ‎وی افزود: این اطمینان خاطر را به مردم می‌دهیم که قهوه‌های تولیدی دارای مجوز، سالم و باکیفیت و عاری از هر گونه عامل بیماری‌زا هستند. مصرف‌کنندگان با خیال راحت می‌توانند از آنها استفاده کنند، به شرط آنکه هنگام خرید قهوه به پروانه ساخت غذا و دارو و پروانه بهره‌برداری توجه شود.
 
‌‎دبیر انجمن قهوه ایران اضافه کرد: ‌‎امسال شرایط ویژه‌ای بر کشور حاکم است. بعد از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور، گرایش مردم به محصولات بسته‌بندی‌شده بیشتر شده است؛ بنابراین برای پاسخگویی به نیاز مردم، همچنین لزوم ماندن افراد در خانه و رعایت فاصله اجتماعی، شرکت‌ها و کارخانه‌های تولید قهوه اقدامات خود را در حوزه فروش اینترنتی و رساندن کالای سالم و دارای مجوز به مصرف‌کننده گسترش داده‌اند.
 
رضایی با بیان اینکه در این سال‌ها با وجود تحریم‌های ظالمانه و نوسانات قیمت جهانی توانستیم کالای باکیفیت را به دست مصرف‌کننده برسانیم، اظهار کرد: برای تحقق شعار سال یعنی «جهش تولید» به دنبال این هستیم که بتوانیم انواع محصولات قهوه را با تنوع بیشتری تولید کنیم. بنابراین تقاضا داریم با توجه به شرایط بحرانی، مسوولان حمایت بیشتری از بخش تولید کنند و در این راستا امید است نسبت به اعمال معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای، حمایت مالی و اعتباری از واحدهای تولید با اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت، جلوگیری جدی و مستمر از ورود و توزیع کالاهای قاچاق و تسهیل فضای کسب‌و‌کار و اخذ مجوزها را مورد توجه قرار دهند.
 
‌‎دبیر انجمن قهوه ایران در ادامه اظهار کرد: بخش قابل‌توجهی از تولیدات کارخانه‌های قهوه کشور در کافی‌شاپ‌ها، قهوه‌فروشی‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها مصرف می‌شود که میزان مصرف این بخش مخصوصا در ماه‌های اسفند و فروردین به علت مسافرت و استفاده بیشتر مردم از رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و هتل‌ها بیشتر است، اما در شرایط بحرانی فعلی به واسطه شیوع کرونا و تعطیلی صنوف مذکور عملا بازار فروش و مصرف این بخش از دست رفته است که این کاهش شدید تقاضا منجر به صدمه و خسارت بیشتر به صنعت تولید قهوه شده است؛ بنابراین با توجه به دستورات ستاد ملی کرونا مبنی بر فعالیت واحدهای تولیدی و اشتغال پرسنل و کارگران شاغل در این واحدها، امید است که مسوولان امر در جهت کمک به واحدهای تولیدی، نسبت به شرایط کاری کافی‌شاپ‌ها تصمیمی اتخاذ کنند تا این صنف هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده و عرضه فقط به‌صورت بیرون‌بر، اقدام به فعالیت کنند و عملا بازار مصرف قهوه به چرخه این صنعت بازگردد و شاهد رونق تولید در کارخانه‌های تولید قهوه باشیم.
(شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹) ۰۸:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها