سه شنبه / ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۸
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۳۱۰۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس اقتصاد

هشدار فائو درباره تاثیر کرونا بر زنجیره تامین غذایی

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با اشاره به تأثیر ویروس کرونا بر زنجیره تامین غذا، هشدار داد: خانوارهای آسیب‌پذیر، بیشترین تاثیرپذیری را در این زمینه دارند.

براساس گزارش این سازمان بسیاری از کشورهای جهان، کارگران غیر رسمی، جمعیت‌های آسیب‌پذیر شهرنشین و دیگر اقشاری که وابستگی زیادی به فعالیت بازارها دارند احتمالا در معرض آسیب‌های تأثیرات منفی ویروس کرونا و بیماری کووید -۱۹ قرار خواند گرفت.
 
تاثیرات کامل بیماری کووید - ۱۹ و ویروس کرونای جدید که عامل این بیماری است بر امنیت غذایی و سیستم‌های غذایی و کشاورزی همچنان در حال آشکار شدن است، تصریح می‌کند که این شیوع، تأثیرات منفی قابل‌توجهی بر تمامی افراد دخیل در سرتاسر زنجیره تأمین غذا دارد.
 
گزارش فائو نشان می‌دهد در شرایطی که مواد غذایی کافی برای تغذیه تمامی افراد وجود دارد و دلیلی جهت احتکار مواد غذایی وجود ندارد، شیوع بیماری کووید -۱۹ به‌صورت بالقوه می‌تواند زنجیره‌های حیاتی تأمین مواد غذایی را هم ما بین کشورها و هم درون کشورها بین مناطق روستایی و شهری به شکل‌شدیدی مختل کند.
 
طبق این گزارش، اعمال محدودیت بر واردات و صادرات می‌تواند چالش‌هایی را برای حمل‌ونقل مواد غذایی و دسترسی به واحدهای فرآوری مواد غذایی و همچنین بازارهای مواد غذایی ایجاد کند. در این شرایط، هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان تأثیرات این اختلال را تجربه خواهند کرد و در نهایت این مسئله می‌تواند به کاهش درآمد کشاورزان، ناپایداری قیمت‌های مواد غذایی و کمبود موقتی مواد غذایی بیانجامد.
 
براساس گزارش فائو، این وضعیت احتمالاً تأثیرات منفی قابل توجهی خصوصاً بر گروه‌های آسیب‌پذیر خواهد داشت، گروه‌هایی همچون کارگران غیر رسمی، جمعیت‌های آسیب‌پذیر شهری و دیگر گروه‌هایی که برای تأمین نیازهای غذایی خود تا حد زیادی به بازار متکی هستند و کاهش یا از دست دادن درآمد به‌همراه قیمت‌های ناپایدار می‌تواند تأثیراتی جدی بر (وضعیت حاد) امنیت غذایی و سطح سوءتغذیه این جمعیت‌ها داشته باشد.
 
مجموع تأثیرات فوق می‌تواند به‌صورت بالقوه خانوارهای آسیب‌پذیر را به سوی اتخاذ ساز و کارهایی سوق دهد که تأثیراتی ماندگار بر حیات و معیشت آن‌ها خواهد داشت، سازوکارهایی همچون کاهش شمار وعده‌های غذایی، افزایش نرخ ترک تحصیل، کاهش امکانات در دسترس برای پوشش هزینه‌های مرتبط با سلامت و پزشکی، خشونت‌های جنسیتی، فروش ابزارآلات تولیدی (کار و پیشه) و غیره.
 
در این شرایط، فائو برنامه‌های جاری خود در کشورهای مختلف را که متمرکز بر تقویت تاب‌آوری و ارائه کمک‌های بشردوستانه هستند را بازبینی و تأثیرات بالقوه این ویروس را تحلیل کرده است تا از تداوم حمایت‌ها از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها و اتخاذ اقدامات پیشگیرانه برای رسیدگی به تأثیرات ثانویه این ویروس اطمینان حاصل کند.
 
بر این اساس، فائو تلاش دارد تا در مناطقی که از پیش شاهد نیازهای زیادی بوده‌اند، فرآیند تأمین کمک‌های ضروری را همچنان برقرار نگه داشته و در عین حال بتواند نیازهای جدید ناشی از تأثیرات ویروس کرونا را تأمین کند.
 
در چارچوب این طرح، تلاش‌های فائو بر چهار حوزه متمرکز خواهد بود: ایجاد مرکزی برای (جمع‌آوری) داده‌های جهانی جهت حمایت از تحلیل داده‌ها و کمک به انجام ارزیابی‌ها و برنامه‌ریزی‌های آگاهانه‌تر در محیط‌هایی که نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند. پایدار کردن درآمد جمعیت‌هایی که به‌شکل وخیمی از عدم امنیت غذایی رنج می‌برند، همراه با تضمین دسترسی پایدار آن‌ها به مواد غذایی، حمایت از معیشت‌های فعال و ارائه کمک در راستای تولید مواد غذایی به آن‌ها. تضمین تداوم زنجیره حیاتی تأمین مواد غذایی برای جمعیت‌های آسیب‌پذیر. تضمین این نکته که افراد دخیل در مراحل مختلف زنجیره تأمین غذا در معرض خطر انتقال و ابتلاء به ویروس کرونا نباشند؛ از طریق فعالیت‌های آگاهی‌بخشی در خصوص سلامت غذا و مقررات بهداشتی از جمله حقوق، نقش‌ها و مسئولیت‌های کارگران.
(سه شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹) ۰۸:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها