یکشنبه / ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۳
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۳۰۸۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

بازار ماهی و میگو زیر تیغ تیز کرونا

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه تقاضا برای خرید آبزیان تازه با شیوع ویروس کرونا کم شده، گفت: یکی از راه‌کارهایی که به وسیله آن بتوان از ضرر و زیان پرورش دهندگان آبزیان در این ایام جلوگیری کرد افزایش اعتماد مردم به واحدهای بسته بندی و فرآوری آبزیان و خرید این محصولات است.

عیسی گلشاهی ، با بیان اینکه تمام مواد پروتئینی از جمله آبزیان خصوصا  بخش آبزیان تازه به شدت تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفته است، گفت:کاهش مراجعه مردم برای خرید، کاهش تقاضای خرید محصولات تازه به  دلیل ابهام در مصرف و عدم  پاک کردن اقلام خریداری شده در واحد های صنفی فروش ماهی به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی باعث شده که تقاضای خرید آبزیان تازه به شدت با کاهش مواجه شود.
 
وی با اشاره به اینکه در این شرایط کاهش تقاضا اما به نظر می رسد مردم تمایل بیشتری به خرید آبزیان بسته‌بندی شده نشان داده‌اند و ما نیز توصیه می‌کنیم که تا حد امکان مردم بیشتر از این محصولات استفاده کنند، افزود: نظارت صورت گرفته بر روی محصولات بسته بندی به نحوی است که تا حد زیادی از آلودگی ثانویه جلوگیری می شود. زیرا خود آبزیان ناقل ویروس کرونا نیستند و هنوز در هیچ یک از تحقیقات علمی در دنیا یا در توصیه های سازمان بهداشت جهانی به موارد انتقال بیماری از آبزیان اشاره ای نشده و آبزیان ناقل این بیماری نیستند.
 
افزایش فروش اینترنتی آبزیان
 
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران همچنین به فروش اینترنتی آبزیان نیز اشاره کرد و گفت: فروشگاه های اینترنتی آبزیان در این ایام با استقبال چشمگیری مواجه شده‌اند و این استقبال به حدی بوده که به دلیل کمبود نیروی انسانی در مقابل حجم تقاضا، در بخش توزیع، بعضا نتواستند سفارشات را به موقع تحویل مشتریان دهند.
 
واحدهای صنفی فروش آبزیان در صورت رعایت پروتکل مشکلی نخواهند داشت
 
گلشاهی در ادامه گفت: سازمان دامپزشکی به همراه وزارت بهداشت برای واحدهای صنفی فروش آبزیان  پروتکل هایی تعریف کرده است که عرضه و فروش این محصولات در واحد ها بایستی به چه صورت باشد. بنابراین اگر واحدهای صنفی  پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و محصولاتشان  درگیر آلودگی های ثانویه نشود،   هیچ مشکلی برای ادامه فعالیت در این ایام نخواهند داشت.

انباشت محصول و کاهش سطح تولید در صورت عدم تخلیه به موقع مزارع ماهی
 
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران به وضعیت تولید و عرضه ماهی در این ایام اشاره کرد وگفت: آن دسته از آبزیانی که به صورت منجمد وارد بازار می‌شوند اگر به صورت فصلی و مقطعی استفاده نشوند امکان این را دارند که در سردخانه ها نگهداری شده و در زمان مناسب عرضه شوند. همچنین محصولاتی که به شکل کنسرو  به بازار عرضه می شوند هم به دلیل ماندگاری بالا قابلیت این را دارند که به تدریج برای آنها بازار مصرفی پیدا شود. اما مشکل اصلی ما در بخش آبزیان تازه است.
 
وی در ادامه تشریح کرد:اگر ماهی های پرورشی سردابی (قزل آلا) و گرم آبی به موقع از مزارع پرورش ماهی خارج نشوند و همچنین در زمان مناسبی نیز مصرف نشوند مشکلاتی ایجاد خواهند کرد که از این مشکلات می توان به انباشت محصول در مزارع و کاهش سطح کلی تولید در سالجاری و عدم تامین نقدینگی تولید کننده برای تولید جدید اشاره کرد.
 
افزایش صادرات محصولات تازه؛ راه کاری برای کمک به پرورش دهندگان
 
 گلشاهی با بیان اینکه برای کاهش خسارت به مزارع پروش ماهی چندین راهکار مد نظر داریم، اظهار کرد:یکی از این راهکارها تاکید بیشتر بر مصرف محصولات منجمد پرورشی است که می تواند این تولیدات را وارد بخش بسته بندی کند. همچنین در بازارچه های تخصصی آبزیان می توان به صورت متمرکز عرضه آبزیان تازه را مدیریت کرد. در کنار این موضوعات کمک به گسترش فروش های اینترنتی یکی دیگر از برنامه های مد نظر است. از طرفی بنا داریم با توجه به آغاز مجدد پذیرش کالا در بازارهای صادراتی، به صادرات این محصولات تازه نیز کمک کنیم.
 
به گفته وی تمام کشورهای دنیا درگیر کرونا شده اند و به خاطر مسائل مرتبط با قرنطینه و رعایت پروتکل ها بهداشتی در صادرات توقف موقت و تاخیرهایی به وجود آمد، که خوشبختانه این بازارهای صادراتی  در حال بازگشایی هستند.
 
مردم به واحدهای بسته بندی آبزیان اعتماد بیشتری کنند
 
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تصریح کرد: مردم به واحدهای بسته بندی و فرآوری آبزیان اعتماد بیشتری کنند، زیرا این اعتماد مزایای بسیاری دارد که از مزایای آن می توان  توجه به حفظ و توسعه اشتغال در این بخش و کمک به پرورش دهندگان ماهی برای خروج ازاین وضعیت اشاره کرد.  از طرفی این واحدها آبزیان را با شرایط بهتری نگهداری و بسته بندی می کنند که طبیعتا حفظ کیفیت و افزایش زمان ماندگاری آبزیان در کنار جلوگیری از آلودگی ثانویه از نتایج آن خواهد بود.
 
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران در پایان استفاده مردم از کنسرو آبزیان را راه کاری مناسب دیگری برای گذر از این شرایط  دانست و گفت:میانگین قیمت هر قوطی کنسرو ماهی ۱۸۰ گرمی با روغن گیاهی حدود ۱۵هزارتومان است اما ازابتدای اسفند با توافقی که با همکاری سندیکای کنسرو کشور انجام شد برای اینکه افراد بیشتری بتوانند به کنسرو ماهی دسترسی داشته باشند و تولیدکنندگان نیز بتوانند محصولاتشان را بفروشند در فروشگاه های زنجیره ای قیمت ها کاهش یافت و درحال حاضر نیز میانگین قیمت کنسرو ماهی به ۱۳هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است که این تخفیف‌ها تمدید شده و فعلا ادامه خواهد داشت.
(یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹) ۱۲:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها