جمعه / ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۸
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۹۳۰۲۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس تغذیه و سلامتی

بیماران بهبود یافته کرونا باید تا یکسال مشاوره تغذیه بگیرند

مشاوره های تخصصی تغذیه‌ای بیماران بهبود یافته و در حین ترخیص، باید توسط رژیم درمانگر ضروری و بیماران به مدت ۶ ماه تا یکسال تحت نظر باشند.

جلال الدین میرزای رزاز، گفت: به دلیل نوظهور بودن بیماری کرونا، با استناد به مطالعات انجام شده در سایر بیماری‌های مشابه مانند سارس و مرس، دیده شده که ظرفیت سیستم تنفسی و سیستم ایمنی افراد، حتی پس از گذشت یکسال، به حالت عادی بر نمی‌گردد.
وی تصریح کرد: هم چنین نقص در عملکرد کبد ممکن است مدت‌ها به طول انجامد و مشکلات عصبی روانی ناشی از ابتلاء به بیماری تا هفته‌ها پس از بهبود دیده شده است که بر کیفیت زندگی افراد تأثیرگذار است.
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: سال‌ها است که اهمیت و نقش تغذیه در افزایش و توانایی عملکرد سیستم ایمنی در برابر آلودگی‌ها و عفونت‌هایی که سلامت انسان را تهدید می‌کنند، اثبات شده است.
وی خاطرنشان کرد: با برخورداری از الگوی غذایی سالم، علاوه بر پیشگیری و بهبود روند درمان، می‌توان در دوران باز توانی، به تسریع فرایند بهبود، ترمیم سیستم ایمنی، ترمیم بافت‌های آسیب دیده با بازگشت به فیزیولوژی نرمال بدن و جلوگیری از ابتلاء دوباره کمک شایانی کرد.
رئیس انجمن تغذیه ایران در خصوص نحوه ارائه برنامه غذایی مناسب به بیماران، جمع آوری و ارزیابی وضعیت جسمی و تغذیه‌ای بیماری بر اساس اطلاعات فردی بیمار شامل سن، جنس، شغل، وضعیت تأهل و معیشت، بررسی دسترسی به مواد غذایی را ضروری دانست و گفت: باید به این داده‌ها اطلاعاتی چون سوابق پزشکی، ارزیابی وضعیت تغذیه بیمار بهبود یافته، ارزیابی تن سنجی، ارزیابی بالینی و بررسی داروهای مصرفی برای جلوگیری از اثر تداخل غذا و دارو را هم افزود.
میرزای رزاز تاکید کرد: سوءتغذیه پس از درمان، به دلیل عدم آگاهی مراقبین بیمار در منزل می‌تواند موجب تضعیف مجدد سیستم ایمنی بیمار شود.
وی در پایان تصریح کرد: این توصیه‌ها و دستورالعمل‌ها که ذکر شد بر اساس نخستین گایدلاین تغذیه‌ای بیماران کرونا در کشور تهیه شده است که انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی ایران از جایگاه قانونی و رسالت سازمانی در خصوص تغذیه در ایام کرونا تا به امروز سه گاید لاین را تدوین کرده و به زبان انگلیسی ترجمه و در اختیار سازمان جهانی بهداشت نیز قرار داده شده است و کشورهای منطقه مدیترانه شرقی (کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا) بر اساس راهنمای بالینی ارسالی ایران به سازمان جهانی بهداشت در حال فعالیت هستند.
 
(جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۹) ۱۳:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها